ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اعتراض ایسنا به وضعیت نامعلوم تیم اعزامی به WSIS

| دوشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۸۴، ۰۶:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

حدود هفت ماه پیش بودکه دومین نشست مقدماتی اجلاس جهانی جامعه‌ی اطلاعاتی در «ژنو» پایتخت سوییس برگزار شد وهیات پنج نفره‌ای متشکل از چهار استاد دانشگاه و مهندس «جهانگرد» دبیر شورای اطلاع رسانی در این نشست شرکت کرد و با امید به آن که در نشست مقدماتی سوم موفقیت‌های بیشتری کسب کند به کشور بازگشت.

به گزارش سرویس جامعه‌ی اطلاعاتی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در Prep Com دوم، چهار استاد دانشگاه مهندس جهانگرد را یاری وهمراهی کرد، نظرات کارشناسی خود را در خصوص گزارش ایران در اجلاس مقدماتی دوم اعلام می‌کردند. روزها قبل از برگزاری نشست مقدماتی دوم، تیم شرکت کننده‌ی ایران مشخص شده بود و نسبتا برنامه‌های ایران نیز برای شرکت در این اجلاس مشخص بود و از آن جایی که اولین نشست اجلاس سران در خصوص جامعه‌ی اطلاعاتی (ژنو 2003 ) حاصل پرباری برای ایران نداشت مسوولان تصمیم قاطعی برای موفقیت در اجلاس‌های بعدی مخصوصا نشست مقدماتی دوم داشتند که بحث بر روی اعلامیه‌ی حاکمیت اینترنت و تصویب آن و همچین تصویب میزبانی ایران برای اجلاس جامعه‌ی اطلاعاتی منطقه‌یی‌ آسیا و اقیانوسیه از دستاوردهای قابل توجه PrepCom دوم بود، اما بعد از بازگشت تیم ایران از ژنو اعلام شد که تصمیم‌ها برای شرکت در نشست مقدماتی سوم و اجلاس تونس و کسب موفقیت بسیار جدی است، اکنون هفت ماه از آن قضیه می‌گذرد و هفته‌ی آینده Prep Com سوم با حضور نمایندگان کشورهای جهان در ژنو گشایش می‌یابد و این در حالی است که تنها یک هفته مانده به این نشست هنوز ابهامات بسیاری در خصوص تیم اعضامی ایران به ژنو وجود دارد، و هنوز ترکیب این تیم، به جز مهندس «نصرالله جهانگرد» که پایه‌ی ثابت و اصلی تیم ایران است مشخص نشده است.

البته خبرهایی در خصوص سه نفر دیگر از تیم ایرانی به گوش می‌رسد که بر اساس آخرین اخبار، مشخص شده که سه نفر دیگر این تیم، سه مسؤول از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات(ICT ) هستند.

اما دو نفر از این مسوولان در گفت‌وگو با ایسنا، از این که در نشست مقدماتی سوم شرکت خواهند کرد کاملا ابراز بی‌خبری و بی اطلاعی کردند و این در حالی است که مسؤولان هماهنگ کننده بر این اعتقاد هستند که با اعضای انتخابی بحث‌های مفصلی در این خصوص داشته‌اند ولی این که چرا هنوز تکلیف این تیم به درستی مشخص نشده، جای سوال است.

اما سوال دیگری که پیش می‌آید این است که تنها یک هفته مانده به اجلاس و وجود این بلاتکلیفی در تیم ایران اگر هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت، اسامی‌اعضای تیم ایران قطعی شود کارهای خروجی و روادید این تیم به سرعت حل خواهد شد؟

دکتر معتمد نژاد از کسانی که اطلاعات بسیار ارزشمندی در خصوص جامعه‌ی اطلاعاتی دارد و چهره‌ای شناخته شده برای ایران در محافل بین المللی ارتباطات و جامعه‌ی اطلاعاتی است که انتظار می‌رفت به خاطر تجربیات و دانش وی تیم ایران از تجربیات و دانشش استفاده کند اما دکتر «معتمد نژاد» در گفت وگوی کوتاهی با ایسنا گفت: اطلاعاتی برای نشست مقدماتی سوم به وی داده نشده است.

سوال دیگری که در این بحث، برای علاقمندان جامعه‌ی اطلاعاتی پیش می‌آید، شرکت سه مسؤول مخابراتی در این نشست است، آن هم در صورتی شرکت این سه مسوول در اجلاس ژنو نهایی شود.

در هر حال اگر ایران خواستار شرکت هدفمند و ثمربخش در این نشست‌ها و کسب نتیجه‌ی قوی در خصوص جامعه‌ی اطلاعاتی است باید مشکلات خود را در خصوص اعزام تیم کارشناسی و تخصصی خود حل کرده‌، چاره‌ای برای این امر بیاندیشد چرا که این نشست‌ها مساله‌ای ملی است، و ملاحظات سیاسی نباید تاثیرات چندانی در آن داشته باشد.

امید است با توجه به اهداف مهم جامعه‌ی اطلاعاتی و دستاوردهایی که شرکت در این نشست‌ها می‌تواند برای ایران داشته باشد، با این تعلل‌ها برای حرکت ایران به سوی جامعه‌ی اطلاعاتی وکسب نتیجه از اجلاس‌های مربوط به آن دیر نشده باشد.

  • ۸۴/۰۶/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">