ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

«اعتیاد اینترنتی» چالش جدید جوانان چین

| شنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۰۲:۱۱ ب.ظ | ۰ نظر

 پدیده «اعتیاد اینترنتی» در عصر جدید به یک مبحث مهم در رویکردهای ارتباطاتی و اجتماعی تبدیل شده است و چین به عنوان بزرگترین کشور دارنده مشترکان اینترنتی جهان نیز از این قاعده مستثنی نیست و حتی وضعیتی بغرنج تری هم دارد.

به گزارش ایرنا آمار نشان می دهد که بیش از 800 میلیون نفر در چین دارای تلفن های همراهی هستند که به آسانی با آنها به شبکه جهانی اینترنت وصل می شوند.
از آن مهمتر اینکه شرکت های بزرگ مخابراتی چین در ازای دریافت های نه چندان گران، خدمات بسیار وسیعی به این مشترکان می دهند که آنها را بیش از قبل به این شبکه مرتبط و متصل و در واقع معتاد می سازد.
اگرچه چین با دلایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سانسور بسیار شدیدی علیه اینترنت در نظر گرفته است اما مردم این کشور هم به صورت ذاتی، علاقه زیادی به استفاده از شبکه های خارجی ندارند و عمدتا از شبکه ها و سرورهای داخلی استفاده می کنند و اخبار و اطلاعات را از منابع داخلی دریافت می کنند.
یکی از علت هایی که چین موفق شده است از تنش های سیاسی، درگیری های اجتماعی و منازعات و اعتراضات به طور گسترده جلوگیری کند و امنیت قابل توجهی در کشور ایجاد نماید، کنترل شبکه اینترنت است.
چین اگرچه به رغم اعتراضات خارجی کنترل و سانسور را همچنان بر اینترنت ادامه می دهد اما خدمات بسیار پیشرفته ای حتی پیشرفته تر از کشورهای توسعه یافته دنیا در زمینه اینترنت در اختیار مشترکات قرار می دهد.
استفاده بیش از حد مردم این کشور از گوشی های همراه و اینترنت موبایلی باعث شده است وزارت اطلاع رسانی چین از رشد بیش از حد استفاده از اینترنت از طریق تلفن های همراه یا به عبارتی «اعتیاد اینترنتی» به شدت ابراز نگرانی کند.
وجود میلیون ها مشترک و معتاد به اینترنت در کشور باعث راه اندازی 400 موسسه و 250 کمپ ترک اعتیاد اینترنتی در این کشور شده است.
هنوز آمار دقیقی از تعداد معتادان اینترنتی چین وجود ندارد اگرچه برخی آمارها شمار آنها را نزدیک به 25 میلیون نفر براورد می کنند ولی به نظر می رسد با وجود شمار زیاد مشترکان تلفن همراه این رقم بسیار فراتر از چیزی است که در رسانه های چین درز کرده است.
آمار رسمی نشان می دهد نزدیک به 18 درصد از جوانان چین روزانه بین 4 تا 5 ساعت بازی های دیجیتالی انجام می دهند و در واقع یک نفر از هر پنج نفر جوان چینی معتاد به بازی های اینترنتی است.
روزنامه جوانان چین بررسی هایی انجام داده است که نشان می دهد نزدیک به 40 درصد از جوانان می دانند که بازی های اینترنتی اعتیاد آور است اما باز هم به آنها روی می آورند.
'جو هوا جون' محقق آکادمی علوم اجتماعی چین می گوید پدیده اعتیاد اینترنتی به زندگی امروز ما و جوانان پیوند خورده است و مساله بازی های اینترنتی اوضاع را بغرنج تر کرده است و بسیاری از جوانان را به خود جذب کرده است و این اعتیاد به مراتب سنگین تر است.
وی که معتقد است تحقیقاتش از رسانه ها وسیع تر بوده است به آماری استناد می کند که بر اساس آن 23.6 درصد از جوانان چین دستکم چهار روز هفته بازی های اینترنتی انجام می دهند و بیش از 17.7 درصد دیگر هر روز این کار را انجام می دهند.
از این نگران کننده تر اینکه نزدیک به 17 درصد از کل این افراد نوجوانان مدارس ابتدایی، 21 درصد مدارس متوسطه و 31 درصد هم متعلق به دبیرستان ها هستند.
این کارشناس چینی می گوید با رشد جوامع و کاهش نظارت بر نوجوانان و جوانان و مشغول بودن زیاد معلمان، خانواده ها و والدین هر روز بر شمار جوانانی که به سمت بازی های اینترنتی و اعتیاد اینترنتی می روند، افزوده می شود.
'جانگ شو گویی' معاون آکادمی علوم اجتماعی چین هم در این مورد خاطر نشان می کند که از سال 2010 میلادی به این طرف بر شمار معتادان اینترنت و بازی های اینترنتی در چین افزوده شده است به طوری که بیش از 6 درصد از این جوانان روزانه 6 ساعت از وقت خود را با بازی های اینترنتی پر می کنند.
سازمان بهداشت جهانی پس از بررسی های فراوان در سال جاری میلادی استفاده بی رویه از بازی های اینترنتی را جزو «اختلالات روان بهداشتی» معرفی کرده است.
این سازمان افزوده است که چین نیز در زمره کشورهایی است که این پدیده در آن رایج است.
'یانگ یونگ شینگ' از پزشکانی که در یکی از موسسات ترک اعتیاد اینترنتی فعالیت می کند هم می گوید ما برای اینکه نوجوانان و جوانان را وادار کنیم این بازی ها را ترک کنند از وسایل مختلف از جمله صندلی های الکتریکی استفاده می کنیم.
بازی های اینترنتی در چین محبوبیت زیادی دارند و نزدیک به 550 میلیون نفر از این بازی ها در این کشور استفاده می کنند بیش از 57 درصد مردم نیز این بازی ها را روی گوشی های هوشمند نصب کرده اند.
توسعه شبکه اینترنت و بالا رفتن استانداردهای زندگی مردم باعث شده است تا مردم چین نیز در هر جا که هستند مشغول کار و بازی با تلفن های خود باشند و افزایش اعتیاد کاربران این فناوری، سبب شده تا پژوهشگران و محققان اجتماعی این کشور از افزایش این روند به شدت ابراز نگرانی کنند.
امروزه اگر کسی در خیابان های شهرهای چین تردد کند، صحنه هایی را مشاهده می کند که در آن همه مردم در هر رده سنی، از نوجوان گرفته تا افراد میانسال؛ در پیاده روها، در حال راه رفتن و حتی رانندگی، مشغول استفاده از گوشی تلفن همراه و بازی های اینترنتی هستند. دسترسی به اینترنت در چین بیشتر از هر کشور دیگر جهان است و به ندرت می توان مکان هایی مانند رستوران ها، فروشگاه ها و محل های کار را یافت که به این شبکه و خطوط بی سیم مرتبط نباشد.
اعتیاد به تلفن های همراه در خیابان های چین چنان افزایش یافته است که در برخی از شهرهای این کشور مانند شانگهای، «خط عبور عابر پیاده سرگرم بازی» طراحی شده است.
در قلب این طرح، سرامیک های روشنایی که در پیاده رو جاسازی شده اند می توانند از رنگ سبز به قرمز به طور همزمان با سیگنال های ترافیک تغییر کنند، به طوری که توجه هر دو فرد یعنی عابر پیاده و رانندگان را جلب کند.
این طراحی به طرز چشمگیری توجه عابران پیاده، به ویژه افرادی که معتاد به گوشی های هوشمند هستند را به مسیر هدایت می کند تا از حواس پرتی جلوگیری شود و همچنین رانندگان به حضور عابران پیاده در شب توجه می کنند.
وزارت اطلاع رسانی چین در آخرین بیانیه ای که در ارتباط با استفاده مردم این کشور از تلفن ها همراه منتشر کرد، از روند کنونی به شدت ابراز نگرانی کرده و استفاده از این وسیله را بی رویه دانسته است.
آمار این وزارتخانه نشان می دهد که نزدیک به 30 درصد از جمعیت بالای یک میلیارد و 400 میلیون نفری چین فقط به اینترنت نسل چهارم پر سرعت متصل هستند که این معادل جمعیت کشوری مانند آمریکا است.
کارشناسان مسائل اجتماعی در چین هشدار داده اند موضوع تلفن های همراه و اینترنت باید جدی تلقی شود زیرا این مساله می تواند کانون خانواده را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
آنان می افزایند، در بسیاری از خانوارها والدین حتی کودکانشان را نادیده می گیرند و مشغول کار و بازی با تلفن های همراه هستند و این موضوع مسائل وحدت خانه و جامعه را تهدید می کند.

  • ۹۷/۰۸/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">