ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزیر بازرگانی بر ضرورت بهره گیری از فضای اموزش الکترونیکی در کشور تاکید کرد و از آمادگی این وزارتخانه برای توسعه و حمایت از این امر مهم خبر داد.

به گزارش موبنا دکتر مهدی غضنفری که در کنفرانس بین المللی آموزش الکترونیکی در دانشگاه علم و صنعت ایران سخن می گفت ، ویژگی های منحصربه فرد آموزش الکترونیکی را موجب افزایش یادگیرندگان در دهه های اخیر دانست و گفت: نداشتن محدودیت مکانی و زمانی ، ایجاد فرصت های برابر آموزشی ، انعطاف پذیری در اصلاح و تغییر محتوا و بهره مندی از امکانات آموزشی از مزایا و جذابیت های استفاده از آموزش الکترونیکی است.

وی افزود: افزایش سرعت توسعه آموزش الکترونیکی ، پیام های مهم اقتصادی و اجتماعی از قبیل حفظ محیط زیست ، کاهش آلودگی های زیست محیطی ، کاهش ترافیک و صرفه جویی های اقتصادی و در نهایت رفاه جامعه را به دنبال خواهد داشت.

وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه بشر همواره به دنبال این بوده که دانش را از خبرگان و استادان به دست بیاورد ، سابقه آموزش از راه دور را به سال 1892 و ارائه اولین آموزش مکاتبه ای توسط پست مرتبط دانست و اظهار داشت: تاریخچه تلاش بشر برای استفاده از آموزش از راه دور گویای این است که همواره به شکل های مختلفی از تکنولوژی های روز برای آموزش در نقاط دور استفاده شده است.

وی ادامه داد: 60 درصد بازار آموزش الکترونیکی در اختیار آمریکا و 15 درصد آن در دست اروپا است. این در حالی است که سهم سایر کشورهای جهان از بازار آموزش الکترونیکی به 25 درصد می رسد.

غضنفری تلاش های که از سوی دانشجویان کشور برای توسعه آموزش الکترونیکی را برای قرار گرفتن ایران در رتبه های نخست این رشته کافی ندانست و گفت: کشور ما متقاضیان بسیاری برای استفاده از آموزش الکترونیکی دارد باید بتوانیم در کنار هند ، چین ، تایلند و برخی از کشورهای آسیایی رتبه نخست را در آموزش الکترونیکی به دست بیاوریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی بازرگانی ایران ، وی ارزش تجاری آموزش الکترونیکی در سال 2007 را بالغ بر 20 میلیارد دلار ارزیابی کرد و اظهار داشت: پیش بینی می شود در سال 2010 ارزش تجاری آموزش الکترونیکی به 50 میلیارد دلار برسد.

وی همچنین سابقه آموزش از راه دور در ایران را به دهه های گذشته و آموزش پیام نور مرتبط دانست و گفت: در دهه 70 آموزش مجازی در دستور کار دانشگاه تهران قرار گرفت. اما با وجود تاخیر در توجه به این فضا وب سایت آموزش مجازی دانشگاه تهران در سال 1380 با ارائه 9 درس برای دانشجویان راه اندازی شد.

وی افزود: دانشگاه علم و صنعت ایران از پیشتازان بهره برداری از آموزش الکترونیکی است. علاوه بر این در حال حاضر ده هزار نفر در سراسر کشور از آموزش الکترونیکی استفاده می کنند. اما اگر این عدد را با جمعیت متقاضی آموزش عالی و کل جمعیت مشغول به کار در کشور که به آموزش الکترونیکی نیاز دارند مقایسه کنیم متوجه می شویم که نیاز ما به توسعه آموزش الکترونیکی بسیار بیشتر از شرایط فعلی است.

غضنفری در ادامه از عقد قرار داد میان سازمان توسعه تجارت ایران و دانشگاه علم و صنعت ایران در زمینه استفاده از توانمندی های این مرکز آموزشی در سال 1387 خبر داد و گفت: بر اساس این قرار داد صادرکنندگان توانسته اند در زمینه های مدیریت صادرات، فرهنگ صادرات، ابزارهای بازاریابی ، چگونگی اجرای قراردادهای صادراتی و چگونگی حضور در مناقصات از طریق آموزش الکترونیکی اطلاعات مناسبی را کسب کنند.

وی افزود: در همین رابطه وزارت بازرگانی فعالیت هایی انجام داده است که شاید در نگاه نخست به مباحث آموزش الکترونیکی ارتباط چندانی نداشته باشد. اما استفاده از آموزش الکترونیکی می تواند در توسعه این فعالیت ها موثر واقع شود.

وزیر بازرگانی صدور گواهی الکترونیکی طرح امضای دیجیتالی و ایجاد مجموعه ای از سامانه ها را از جمله فعالیت های وزارت بازرگانی دانست که به کمک آموزش الکترونیکی نیاز دارد.

غضنفری در این باره گفت: سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور در راستای کنترل و نظارت بر قیمت ها، یکی ازفعالیت های وزارت بازرگانی است که به استفاده از آموزش های از راه دور نیازمند است.

وی افزود: دو میلیون عضو اصناف درکشور وجود دارد. برای آموزش و اطلاع رسانی به آنها اخیرا قرار دادی با دانشگاه جامع علمی و کاربردی امضا کرده ایم. آموزش الکترونیکی می تواند فضای جدیدی برای ارائه آموزش به آنها باشد.

غضنفری همچنین بر ضرورت استفاده از آموزش الکترونیکی در بهره برداری از پنجره واحد تجاری تاکید و اظهار داشت: پنجره واحد تجاری یکی از ضرورت ها ی عرصه تجارت محسوب می شود و با بهره گیری از آن همه فعالیت های تجاری از طریق این پنجره مدیریت می شوند.

وی در ادامه یکی دیگر از فعالیت های وزارت بازرگانی را که به بهره برداری از آموزش الکترونیکی نیازمند است، تصدی گری دبیرخانه کمیته آسیایی تسهیل تجاری و توسعه کسب و کار الکترونیکی (afact ) عنوان کرد و گفت: آموزش الکترونیکی به شناخت استانداردهای بین المللی برای الکترونیکی کردن پرونده ها ی تجاری در راستای فعالیت های کمیته مذکور کمک می کند.

وی افزود: اخیرا با انتقال دبیرخانه این کمیته به ایران و وزارت بازرگانی موافقت شده است . این اتفاق تا شش ماه دیگر صورت می گیرد. به این ترتیب ما برای تسهیل فرایند های تجاری شفاف موثر و استانداردکردن انها در راستای فعالیت های این کمیته بیش از هر زمان به استفاده از آموزش الکترونیکی نیازمندیم.

وزیر بازرگانی در قسمت دیگری از سخنان خود به مصوبه اخیر دولت در ایجاد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در وزارت بازرگانی اشاره و تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات وزارت بازرگانی در زمینه توجه به راهبرد آموزش تجارت الکترونیکی تاسیس این مرکز است که در آن علاوه بر فعالیت های فنی و امنیت در جهت توسعه تجارت الکترونیکی فعالیت هایی نیز در حوزه فرهنگ سازی و آموزش تجارت الکترونیکی صورت می گیرد.

غضنفری با اشاره به وجود 30 مرکز آموزشی در سراسر کشور که به آموزش کارکنان وزارت بازرگانی و تاجران و فعالان عرصه تجارت می پردازد، گفت: این مراکز هم اکنون با سیستم های معمولی آموزشی به کار خود ادامه می دهد. اما فضای آموزشی موجود می تواند به آموزش الکترونیکی تبدیل شود.

وی همچنین برای همکاری وزارت بازرگانی با مراکز علمی که به ارائه آموزش الکترونیکی می پردازند اعلام آمادگی کرد و اظهار داشت: ما می توانیم به تبادل تجربه با مراکز تخصصی در راستای استفاده از مهارت افرادی که در حال حاضر با وزارت بازرگانی همکاری دارند. بپردازیم تا این افراد به عنوان اساتید مکمل در کنار متخصصان مراکز علمی به فعالیت مشغول شوند.

  • ۸۸/۰۹/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">