ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

الکامپ همچنان سنتی است

| دوشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۸۷، ۱۱:۲۷ ق.ظ | ۰ نظر

امیر اشگان تربیت جویی - در هفته گذشته صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور شاهد برگزاری بزرگ‌ترین رویداد سالانه نمایشگاهی خود الکامپ و تلکام در تهران بود. نمایشگاهی که نقدها و تحلیل‌های زیادی را در سالیان برگزاری خود در پی‌داشته و سال به سال وضعیت نزولی خود را تجربه می‌نماید.

الکامپ که هفته گذشته چهاردمین دوره از برگزاری خود را تجربه می‌کرد، کماکان با مشکلات و ناهمانگی‌های بسیاری دست و پنجه نرم کرد. کاستی‌هایی که جملگی نشان از عدم مدیریت صحیح در برگزاری آن را حکایت می‌نمود. متاسفانه امسال نیز هم‌چون سال‌های گذشته، نگرش حاکم بر برگزاری یک نمایشگاه فناوری نزد مدیران تغییر نکرد و همان دیدی که برای نمایشگاه‌هایی چون فروش بهاره و یا غیره متصور می‌شد، بر فضای برگزاری الکامپ سایه افکنده بود. درصورتیکه کارشناسان و فعالان صنعت بارها و بارها گفته و نوشته‌اند که نمایشگاه و نمایشگاه‌داری یک صنعت است و تمامی المان‌ها و فاکتورهایی که برای یک صنعت برشمارده می‌شود، بر آن مترتب است.

به عنوان فردی که از بیش از 6 سال است که تجربه حضور در نمایشگاه‌های بزرگی هم‌چون سبیت، جایتکس و ITU (به عنوان مدیر و مجری غرفه ایران) را دارم، دعوت می‌کنم که برگزار کنندگان الکامپ امسال حتماً در برنامه‌های خود بازدید از این رویداد‌ها را در تقویم کاری خود درج کنند و از نزدیک شاهد برپایی یک نمایشگاه فناوری باشند. متاسفانه الکامپ ضعف‌ها بی‌شماری دارد که از نحوه ثبت‌نام، جانمایی غرفه‌ها آغاز و به بازدیدکنندگان فوق تخصصی‌اش ختم می‌شود.

شاید توقع منتقدان و کارشناسان از الکامپ بیش از انتظار باشد در جاییکه تا 10 روز قبل از برگزاری‌ آن هنوز جانمایی غرفه‌ها تکمیل نشده و نقشه‌ای از سالن‌ها در دسترس نبود. غرفه‌داران و مدیران شرکت‌های حاضر در الکامپ می‌بایست هم‌چون نانوایی در یک صفی برای جانمایی غرفه خود داخل ستاد الکامپ به انتظار می‌ایستاند حتماً توقعی بیش از این را نباید داشته باشند. البته جای شکرش باقی بود که برای دریافت نقشه سالن‌ها غرفه‌داران می‌توانستند چند روز قبل از آغاز نمایشگاه با مراجعه به ستاد از روی یک نسخه موجود کپی بردارند.
برگزاری در روزهای مطلوب

تعداد روزهای برگزاری نمایشگاه و زمان آن در وسط هفته نیز یکی دیگر از آن مواردی بود که به جذابیت الکامپ امسال کمک کرد. در اکثر نمایشگاه‌های تخصصی برگزار شده در دنیا، بطوری برنامه ریزی می‌نمایند که حداقل یک روز آن در اواخر هفته قرار گرفته تا فرصت بازدید را به افرادی که از محل برگزاری دور هستند هم داده باشند. برگزار کنندگان الکامپ امسال نیز کاملاً این موضوع را احساس کرده و به نحوی برنامه ریزی نمودند که دو روز آغازین نمایشگاه در روزهای شنبه و یکشنبه برگزار گردد تا مسافرانی که از آن سوی مرزها برای بازدید از الکامپ می‌شتابند، کمتر دچار مشکلات کاری شوند!.
سایت الکامپ، پر از خالی

و اما سایت الکامپ، سایت یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌هایی که در کشور برگزار می‌گردد متاسفانه نه تنها دارای اطلاعات مفیدی بود، بلکه پس از راه‌اندازی و بارگذاری آن تا کنون حتی یک نقطه هم بدان اضافه نشده است. در جاییکه در حال حاضر نمایشگاه‌هایی که در دنیا برپا می‌شوند دارای سایتی پویا، همراه با آخرین اخبار و اطلاعات شرکت‌های غرفه‌دار می‌باشند. حتی برخی نیز پا را فراتر نهاده و اطلاعات و اخبار فناوری‌های مطرح در منطقه را نیز پوشش می‌دهند. به عنوان مثال می‌توان به سایت نمایشگاه سبیت و یا همین جایتکس کنار خودمان اشاره کرد. جایتکس امسال سایت خود را به‌نحوی ارتقا داد که نقطه مرجعی برای اکثر رسانه‌ها و خبرنگاران شد. شاید اگر سایت الکامپ نیز کمی نزدیک به سایت قدیمی جایتکس بود، تا ابد دست به ترکیب و یا تغییر آن نمی‌زدیم. ولی افسوس که همان را نیز تا کنون نداشته‌ایم.
سالن‌های گرم و پر از بازدیدکننده

حاضرین در نمایشگاه جایتکس امسال، چه بسیار از خلوت بودن این رویداد گفتند و آن را به رکود بازار فناوری خاورمیانه مرتبط نمودند. این طیف حداقل با شلوغی بسیاری که در سالن‌های الکامپ امسال شاهد آن بودند، حتماً به پویایی بازار فناوری اطلاعات ایران اذعان خواهند داشت! حضور افراد پرشماری که برای گرفتن بادکنک‌های تبلیغاتی و کادو‌های رنگارنگ در صف‌های طویل دقایق خود را سپری ‌می نمودند، آیا بر بار علمی و فنی نمایشگاه فناوری می‌افزاید؟ برگزارکنندگان نمایشگاه‌ جایتکس با سیاست بلیط فروشی با نرخ نسبتاً بالا، علاوه بر الک کردن طیف بازدیدکنندگان، بانک اطلاعاتی بسیار ارزشمندی را از این طیف جمع‌آوری می‌نمایند که متاسفانه تا کنون شاهد این امر در ایران نبوده‌ایم. با روند روزافزون رشد فناوری‌های پیشرفته، به نظر نمی‌رسد که تدارک این امر، موضوع پیچیده و هزینه‌بری باشد، آنهم در الکامپ. حتی به فرض اگر هم چنین باشد، بسیاری از غرفه‌داران حاضر به پرداخت هزینه‌های سیستم مذکور خواهند بود. (البته از بحث اسپانسری و غیره نیز برای پوشش اینگونه هزینه‌ها در این مقوله فاکتور می‌گیریم). باید متذکر بود که قراردادن صفحات ثبت نام بصورت برخط، برای بازدیدکنندگان در سایت نمایشگاه، دیر زمانی است که به یکی از معمولی‌ترین فرآیندهای نمایشگاهی در دنیا مبدل شده‌ است. اما نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران (به عنوان بزرگترین بازار این صنعت در خاورمیانه) از آن بی‌بهره است. با وجود تعداد شرکت‌هایی که به عرضه فناوری‌های کنترل تردد در الکامپ مشغول بودند، جای تعجب از عدم بکارگیری این محصولات را حداقل برای نگارنده بیشتر می‌نماید.
اینترنت پَر سرعت

یکی دیگر از مواردی که امسال نیز گریبان غرفه‌داران را گرفت، عدم سرویس مناسب اینترنت برای آنان بود. در حالی که در نمایشگاه‌هایی که حتی در آسیای میانه برگزار می‌شوند، وجود اینترنت به یکی از خدمات جانبی و منفک ناپذیر نمایشگاه مبدل شده است، متاسفانه نمایشگاه الکامپ فاقد اینترنت مناسب بود. شاید بنظر برگزارکنندگان، وجود اینترنت با کیفیت در این رویداد از موارد مازاد محسوب می‌شده است در صورتیکه بسیار از غرفه‌داران برای نمایش خدمات و محصولات خود نیاز مبرمی به این سرویس داشتند.
نرم‌افزاری‌ها، با غرفه‌های بزرگ و چشم‌نواز

نکته‌ای که در الکامپ امسال به چشم آمد، کیفیت غرفه‌سازی مناسب شرکت‌های نرم‌افزاری و خدمت محور بود. شرکت‌هایی که اکثراً تجربه حضور در نمایشگاه‌های سبیت و جایتکس را داشتند، حداقل با نگاهی حرفه‌ای‌تر در الکامپ حاضر شدند و این شاید یکی از دستاوردهای حضور در این نمایشگاه‌ها باشد. البته موضوعی که در این رهگذر قابل تامل است، پررنگی این حضور می‌باشد. این حضور از دو منظر قابل بررسی است، یک، بازار نرم‌افزار در ایران بسیار پر سود و پر رونق است که شرکت‌های فعال دراین حوزه، حاضر به هزینه‌کردن میلیونی برای حضوری چشمگیر هستند. دوم، وضعیت بازار نرم‌افزار و خدمات با رکود بسیاری مواجه است که شرکت‌ها با حضور پرنگ خود می‌خواهند به چشم مشتریان دولتی و خصوصی آمده تا از این رهگذر، از حداقل فرصت پدید آمده استفاده نمایند. قضاوت با شما!

کلام آخر

به هرحال الکامپ امسال نیز همچون سال‌های قبل گذشت و این نکته را بار دیگر به تصویر کشید که بستر و زیر ساخت نمایشگاه‌بین‌المللی با ساختار قدیمی خود، آمادگی و امکانات لازم برای برگزاری یک نمایشگاه فناوری را نداشته و فاقد استانداردهای رایج این صنعت می‌باشد. از فرایند ثبت نام و جانمایی غرفه‌های آن گرفته تا وضعیت سرویس‌های بهداشتی، اینترنت، تهویه سالن‌ها، پارکینگ، رستوران و بوفه‌ها، جملگی حکایت بر ضعف‌های مدیریتی و زیرساختی الکامپ دارند. پس بیاییم برای برپایی این رویداد بزرگ در سال آینده، از همین امروز برنامه‌ریزی نموده و با تاسیس ستادی متشکل از تمامی موسسات، سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با صنعت فاوای کشور به پویایی الکامپ پانزدهم اقدام نماییم و به قول یکی از دوستان، مغز را به این موجود ذی وجود پیوند زنیم.

  • ۸۷/۰۹/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">