ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایجاددیتاسنتر به اپراتورهای خبره نیاز دارد

| چهارشنبه, ۲ آذر ۱۳۸۴، ۰۶:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: رفتن به سمت ایجاد دیتا سنترها، حساسیت‌های سیاسی را از سمت کشورهای پیشرفته به همراه دارد، تا با اعمال محدودیت‌ها و محرومیت‌ها مانع از استقلال طلبی اینترنتی ‌شوند.
دکتر«سعید باقری» در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ تعهد وحمایت‌های مالی را دو عامل اساسی در داشتن دیتا سنتر دانست و اظهار داشت: مشکل اصلی در کشور ما کیفیت سرویس است و از آن جایی که عمدتا ساختار ما دولتی است یک پروسه‌ی رقابتی در کشور وجود ندارد و تضمین کیفیت، بی‌معنا است؛ در صورت ایجاد تعهد، حمایت‌های مالی با مشکل مواجه نخواهد شد .
وی در ادامه خاطر نشان کرد:رسیدن به استانداردها کار دشواری نیست و برای داشتن دیتا سنتر نیازی نیست که استانداردها در سطح بالای کیفیت رعایت شود اگر قرار باشد استانداردها را چک کرد بعد مجوز صادر نمود، نیازمند ارگانیزیشن‌های بین المللی است.
باقری،گفت: تکنولوژی سخت افزاری مراکز داده که در دنیا استفاده می‌شود قابل دسترسی و با پیگیری وتخصیص بودجه‌ی مناسب قابل حل است.
وی مشکل عمده را خبرگی اپراتورها برای «تیم» کردن دانست و تصریح کرد: مدیریتadministery ‌ها باید دارای خبرگی باشد و اگر تاکنون فرد متخصصی در این زمینه نداشتیم ، به دلیل کار نشدن در حوزه‌ی دیتا سنتر‌هاست.
باقری، ادامه داد: نقل و انتقال اطلاعات نیازمند ساختار اینترنت و شبکه‌ی ارتباطی است و این امر باید در اولویت‌ها‌ی زندگی اجتماعی قرار گیرد حتی اگر به قیمت ریاضت کشیدن جامعه در یک مقطع محدود زمانی باشد، چراکه این سرمایه‌گذاری یک بار انجام می‌گیرد.
وی گفت:هم اکنون زیرساخت اینترنت ما مشمول به سیستم‌های قطره‌یی است که منابع به بخش‌های مختلف در حد وسع و به طور مساوی تقسیم می‌شود همچنین از استانداردهای کافی برخوردار نمی‌باشد.
باقری، پهنای باند را در صورت پذیرش مجموعه‌ی مدیریتی کشور طرحی ضربتی وملی برشمردو افزود: به این طرح باید نگاه ملی داشت و با راه‌اندازی دیتا سنترها از دانش تئوری متخصصان استفاده کرد تا در محیط کار به دانش عملی تبدیل شود .
وی با اشاره به سلطه‌ی آمریکا بر اینترنت،گفت : این مساله باعث شده خیلی از کشورها اقدام به ایجاد دیتا سنتر لوکال نکنند،چرا که در ابتدا این شرکت‌های ارائه دهنده‌ی سرویسhost با برخورد کاملا باز به بسیاری از کشورها اجازه‌ی استفاده از این سرویس‌ها قائل می‌شوند، بعد از زیاد شدن فاصله‌ی تکنولوژیکی آن‌ها را به قبول هر نوع شرایط مجبور می‌کنند، چون زیاد شدن فاصله‌ی تکنولوژی آن کشورها را از قبول سرمایه‌گذاری باز می‌دارد و به قبول هرگونه شرایط وادار می‌کند .
وی نیاز به فعال کردن دیپلماسی را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: ما با ترغیب کشورهای دیگر به ایجاد دیتا سنتر می‌توانیم به اطلاعات آن‌ها دست پیدا کنیم و نوع access اطلاعات را گسترش دهیم .
باقری، در ادامه تصریح کرد: ما از کمبود قوانین مناسب رنج می‌بریم و در حال حاضر راه حلی جز این نیست که وزارتICT را متولی بدانیم و ازآن در خواست سرمایه‌گذاری را داشته باشیم .
استاد دانشگاه صنعتی شریف ، در پایان خاطرنشان کرد : ورود شرکت‌های خصوصی به معنای حذف دولت نیست. اغلب شرکت‌های خصوصی اعتقاد دارند که در برنامه‌ها‌ی دولتی ثابت نیستند و منافع کوتاه مدت خود را دنبال می‌کنند ، به همین خاطر مشتری نمی‌تواند نسبت به تعهدات بدون پشتوانه‌ی دولتی،مطمئن باشد .

  • ۸۴/۰۹/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">