ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

به گزارش مرکز آمار اینترنت جهانی ایران و سوریه بالاترین نرخ رشد کاربر اینترنتی را در سطح خاورمیانه در پنج سال گذشته داشته اند.

در سال ‪ ۲۰۰۰‬میلادی حدود ‪ ۲۵۰‬هزار نفر کاربر اینترنت در ایران وجود داشت، اما تعداد کاربران در سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی در ایران به ‪ ۴‬میلیون و ‪۸۰۰‬ هزارنفر رسید که رشدی ‪ ۱۸۲۰‬درصدی را داشته است.

اینترنت در میان ‪ ۷‬درصد از ایرانیان نفوذ کرده است و ‪ ۲۴/۸‬درصد از کل کاربران خاورمیانه در این کشور زندگی می‌کنند، کاربران اینترنت در ترکیه ‪ ۳۱‬درصد از کل کاربران خاورمیانه را تشکیل می‌دهند.

پس از ترکیه، کشور ایران قرار دارد که ‪ ۲۴/۸‬درصد از کل کاربران خاورمیانه را در خود جای داده است، بالاترین نرخ رشد شمار کابران اینترنت طی ده سال اخیر متعلق به کشورهای سوریه و ایران بوده است.

در این سالها شمار کاربران اینترنت ‪ ۱۹۳۳/۳‬درصد رشد کرده است و نرخ رشد شمار کاربران درایران دارای رشد ‪ ۱۸۲۰‬درصد بود.

به گزارش مرکز آمار اینترنتی در سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی ‪ ۲۷/۷‬درصد از مردم بحرین در شمار کاربران اینترنت بودند ، این عده ‪ ۱/۱‬درصد از کل کاربران خاورمیانه را تشکیل می‌دهند، نرخ رشد کاربران در فاصله سال‌های ‪ ۲۰۰۰‬تا ‪ ۲۰۰۵‬میلادی در کشور بحرین ‪ ۳۸۹/۳‬درصد بوده است.

در سال جاری ‪ ۴‬میلیون و ‪ ۸۰۰‬هزار کاربر اینترنت در ایران وجود داشت که تنها‪ ۷‬درصد از کل جمعیت این کشور و ‪ ۲۴/۸‬درصد از کل کاربران خاورمیانه را تشکیل می‌دادند.

در کشور عراق اینترنت بین ‪ ۰/۱‬درصد از کل جمعیت این کشور نفوذ کرده است و در حال حاضر ‪ ۰/۱‬درصد از کل کاربران خاورمیانه در عراق زندگی می کنند، در سال جاری ‪ ۲۵‬هزار کاربر اینترنت در عراق وجود دارد که شمار آنها نسبت بر سال ‪ ۲۰۰۰‬میلادی صددرصد رشد کرده است.

نرخ رشد شمار کاربران در کشور اردن ‪ ۲۵۹‬درصد و در کویت ‪ ۲۷۸‬درصد برآورد شده است.

طبق آمارهای موجود اینترنت درمیان ‪ ۷/۹‬درصد از مردم کشور اردن و ‪۲۲/۴‬ درصد از مردم کشور کویت نفوذ کرده است و کاربران این کشورها به ترتیب ‪۲/۴‬ درصد و ‪ ۲/۹‬درصد از کل کاربران خاورمیانه را تشکیل می‌دهند.

در سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی ‪ ۵۰۰‬هزار کاربر اینترنت در لبنان و ‪ ۱۸۰‬هزار کاربر در عمان وجود داشت که تعداد آنها نسبت به سال ‪ ۲۰۰۰‬میلادی به ترتیب، ‪۶۶/۷‬ درصد و صددرصد رشد داشته است.

کاربران اینترنت ‪ ۱۱/۲‬درصد از جمعیت کشور لبنان و ‪ ۷/۵‬درصد از عمانی ها را تشکیل می‌دهند.

کاربران اینترنت کشور لبنان ‪ ۲/۶‬درصد از کل کاربران خاورمیانه، کاربران عمان ‪ ۰/۹‬درصد از کل کاربران خاورمیانه و کاربران عمان ‪ ۰/۹‬درصد از کل کاربران این منطقه را تشکیل می‌دهند.

نرخ رشد شمار کاربران در فاصله سال‌های ‪ ۲۰۰۰‬تا ‪ ۲۰۰۵‬میلادی در کشورهای فلسطین و قطر به ترتیب ‪ ۳۱۴/۳‬درصد و ‪ ۳۶۹/۳‬درصد بوده است.

در سال جاری ‪ ۳/۶‬درصد از مردم فلسطین و ‪ ۱۸/۳‬درصد از جمعیت قطر به اینترنت دسترسی داشتند که تنها ‪ ۰/۷‬درصد از کل کاربران خاورمیانه را تشکیل می‌دهند.

در سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی یک میلیون و ‪ ۵۰۰‬هزار کاربر اینترنت در عربستان سعودی وجود داشت که نسبت به سال‌های آغازین قرن حاضر ‪ ۶۵۰‬درصد رشد کرده است.

طبق آمارها تنها ‪ ۶/۹‬درصد از مردم عربستان کاربر اینترنت هستند که ‪ ۷/۷‬درصد از شمار کاربران خاورمیانه را تشکیل می‌دهند، در همین سال با وجود این که تنها ‪ ۳/۳‬درصد از مردم سوریه کاربر اینترنت بودند، نرخ رشد شمار کاربران در فاصله سال‌های ‪ ۲۰۰۰‬تا ‪ ۲۰۰۵‬میلادی ‪ ۱۹۳۳‬درصد برآورد شد.

در سال جاری سوریه‌ای‌ها ‪ ۳/۱‬درصد از کاربران جهان را تشکیل می‌دهند، و در سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی کشور ترکیه با ‪ ۶‬میلیون کاربر ‪ ۳۱‬درصد از کاربران خاورمیانه را به خود اختصاص داد.

در این سال اینترنت تنها میان ‪ ۸/۲‬درصد از کل جمعیت این کشور نفوذ داشته است و نرخ رشد شمار کاربران از سال ‪ ۲۰۰۰‬تا ‪ ۲۰۰۵‬میلادی ‪ ۲۰۰‬درصد بود.

امارات متحده عربی در سال جاری بیش از یک میلیون کاربر داشته است، این نرخ زمانی با اهمیت است که بدانیم کل جمعیت امارات سه میلیون و ‪۷۵۰‬ هزارنفر بود.

اینترنت در میان ‪ ۲۹/۶‬درصد از مردم کشور امارات نفوذ کرده است که ‪ ۵/۷‬درصد از کاربران خاورمیانه را تشکیل می‌دهند.

نرخ رشد کاربران در فاصله سال‌های ‪ ۲۰۰۰‬تا ‪ ۲۰۰۵‬میلادی ‪ ۵۱‬درصد برآورد شد و در پایان نیز کشور یمن با رسوخ اینترنت در میان ‪ ۰/۵‬درصد از مردم شاهد رشد ‪ ۵۶۶/۷‬درصدی شمار کاربران طی ‪ ۵‬سال اخیر بوده است.

در سال ‪ ۲۰۰۰‬میلادی تنها ‪ ۱۵‬هزار کاربر در یمن وجود داشت در حالی که در سال جاری شمار کاربران به ‪ ۱۰۰‬هزار نفر رسید، یمنی‌ها ‪ ۰/۵‬درصد از کل کاربران خاورمیانه را تشکیل می‌دهند.

کشورهای قاره آسیا ‪ ۳۴‬درصد از کل کابران اینترنت را در خود جای داده اند و با تجربه رشد ‪ ۱۶۴/۴‬درصدی تعداد کاربران شاهد رسیدن شمار آنها به ‪ ۳۰۲‬میلیون و ‪ ۲۵۷‬هزار نفر بوده‌اند.

آسیا ‪ ۵۶/۳‬درصد از کل جمعیت جهان را دارد اما اینترنت تنها در میان ‪ ۸/۴‬درصد از مردم این قاره نفوذ کرده است.

در میان کشورهای آسیایی، کشورهای چین، ژاپن و هند به ترتیب با داشتن ‪ ۳۱/۱‬درصد، ‪ ۲۲/۴‬درصد و ‪ ۱۳‬درصد از کاربران آسیا رکورد دار هستند و در مقابل کشورهای افغانستان ، بوتان، کامبوج، تایمور شرقی، گرجستان، لائوس، مالدیو، مغولستان، میانمار، نپال، تاجیکستان و ترکمنستان هیچ سهمی در این قاره ندارد.

در این کشورها تعداد کاربران اینترنت آنقدر کم است که سهمشان در قاره آسیا به صفر درصد رسیده است.

  • ۸۴/۰۵/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">