ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاونت راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی در گزارشی ۱۰ فناوری برتر سال پیش رو را برای دستیابی به موفقیت معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، معاونت راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی بر مبنای گزارش روندهای سالانه مجله MIT Technology Review ، فناوری‌های برتر سال ۲۰۲۰ را که انتظار می‌رود تأثیر به سزایی در حل مسائل و مشکلات مهم مربوط به کار و زندگی افراد داشته باشند معرفی و مورد بررسی قرار داد.

مگامنظومه های ماهواره‌ای

تأمین اینترنت پرسرعت در گوشه و کنار کره زمین و ارائه راهکار برای از بین بردن سیگنال‌های مشکل‌دار Wi-Fi و شبکه‌های مخابراتی، هدف اصلی مگامنظومه های ماهواره‌ای است. در این فناوری ضمن اشغال فضای کمتر، تعداد ماهواره‌های مستقر در مدار افزایش می‌یابد.

هوش مصنوعی کوچک

در این فناوری الگوریتم‌های قدرتمند هوش مصنوعی بدون نیاز به اتصال به ابر و با استفاده از تلفن‌های همراه افراد و سایر دستگاه‌های مشابه، از طریق فرآیندی به نام تقطیر دانش اندازه مدل‌های هوش مصنوعی موجود را بدون از دست دادن هیچ‌یک از قابلیت‌های الگوریتم یا کاهش سرعت عملکرد آن، کاهش می‌دهند. از مزایای دسترسی به این امکان پیشرفته، حذف تأخیر به دلیل عدم برقراری ارتباط با ابر بوده و مشکلات مربوط به حریم خصوصی نیز کاهش خواهد یافت. شرکت‌های گوگل، آی بی ام، اپل و آمازون از پیشروان این فناوری هستند.

مولکول‌های تولیدشده به کمک هوش مصنوعی

دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی و ترکیب قدرت انسان و ماشین‌، قادر به کشف مولکول‌هایی شده اند که تأثیر شگفت‌انگیزی در مراقبت‌های بهداشتی دارند. اخیراً از یادگیری ماشین برای اولین بار به منظور شناسایی نوع جدید آنتی‌بیوتیک قدرتمند استفاده‌شده است. باتوجه به اینکه تولید داروی جدید به دلیل چالش شناسایی مولکول‌ها بسیار هزینه بر است، با استفاده از هوش مصنوعی، میلیون‌ها مولکول می‌توانند به‌سرعت و به‌طور مؤثر ارزیابی شوند.

برتری کوانتومی

کامپیوتر کوانتومی نسبت به یک کامپیوتر سنتی عملکرد بهتری دارد ولی هنوز تا رسیدن به برتری کوانتومی، حدود ۵ تا ۱۰ سال فاصله است. با این وجود شرکت گوگل ادعا می‌کند با پردازنده کوانتومی Sycamore خود به این نقطه عطف رسیده است. Sycamore قادر به تشخیص مجموعه‌ای از اعداد توزیع‌شده تصادفی در سه دقیقه و ۲۰ ثانیه است که براساس برآوردهای این شرکت، یک کامپیوتر سنتی برای انجام این کار ۱۰،۰۰۰ سال زمان نیاز دارد.

انتساب تغییرات آب و هوا

در نتیجه بهبود توان پردازشی رایانه، دانشمندان قادر به پیش‌بینی و تخصیص تغییرات اقلیمی در رویدادهای شدید آب و هوایی هستند. به کمک این دانش، چگونگی آمادگی برای رویدادهای آتی و پیش‌بینی خسارات وارده از حوادث و تغییرات شدید آب و هوایی ناشی از تغییرات اقلیمی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

داروهای ضد پیری

درصورت کاهش روند پیری، بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، زوال عقل و بیماری‌های قلبی بهبودیافته یا از آن جلوگیری می‌شود. این داروها روند طبیعی پیری بدن را هدف قرار می‌دهند و قبلاً نیز در آزمایش‌های انسانی موفقیت آمیز بوده اند.

اینترنت غیرقابل هک

دانشگاه صنعتی دلفت یکی از سازمان‌هایی است که با استفاده از اینترنت کوانتومی برای دستیابی به اینترنت غیرقابل هک تلاش می‌کند. اساس اینترنت کوانتومی، تضمین امنیت در صورت درهم تنیدگی است؛ وقتی دو کاربر در یک شبکه درهم‌تنیده قرار گیرند، امکان استراق سمع وجود نخواهد داشت.

پول دیجیتال

استفاده از پول نقد فیزیکی با رشد ارزهای دیجیتال همچنان رو به کاهش است. استفاده از پول دیجیتال موجب حفظ حریم شخصی در مسائل مالی، امکان انجام معاملات فوری، معامله از طریق یک واسطه جدید یا قطع واسطه‌های سنتی می‌شود. در ارزهای رمزنگاری‌شده با فناوری بلاک‌چین عرضه پول به‌صورت غیرمتمرکز صورت گرفته و می‌تواند از طریق منابع مختلف وارد شود.

پزشکی فوق شخصی

پزشکی فوق شخصی به افرادی که از بیماری‌های نادری که هنوز روش درمانی برای آنها وجود ندارد، امید بسیاری می‌بخشد. هنگامی‌که دارو متناسب با نیازهای دقیق یک بیمار و ویژگی‌های ژنتیکی وی تجویز شود، امکان درمان و معالجه بیماری‌هایی که درگذشته درمان‌نشده‌اند فراهم خواهد شد.

حریم خصوصی تفاضلی

در سال ۲۰۲۰ دولت آمریکا، بزرگ‌ترین برنامه خود با عنوان سرشماری و جمع آوری داده‌های افراد را با استفاده از روشی با عنوان حریم خصوصی تفاضلی انجام خواهد داد. اداره سرشماری آمریکا با استفاده از این امکان در عین حفظ هویت و حریم خصوصی، داده‌های کاربران را جمع‌آوری کرده و با روش مذکور، قابلیت انجام ترفندهایی از قبیل ناشناس بودن افراد و دستکاری داده‌ها را به حداقل خواهد رساند.

مشروح هرکدام از فناوری‌های اعلام شده به زودی در گزارش‌های جداگانه ای در وب سایت مرکز ملی فضای مجازی منتشر خواهد شد.

  • ۹۹/۰۱/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">