ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مسائل مربوط به اپراتور دوم تلفن همراه ایران و شریک خارجی آن یعنی شرکت «ترکسل» و مشکلاتی که بر سر اجرای این پروژه وجود داشت، همچنین حذف ترکسل از این پروژه بازتاب وسیعی در رسانه‌های جهانی داشت.

به گزارش سرویس ارتباطات ایسنا، سایت خبری تلکام دایرکت در این باره نوشت: پس از آن که شریک خارجی کنسرسیوم ایرانسل ، یعنی شرکت ترکسل به خاطر عدم پرداخت حق مجوز خود (با وجوداعلام آخرین فرصت برای این شرکت ) از قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه ایران حذف شد، ایرانسل 12 سپتامبر تصمیم گرفت MTN‌ ، اپراتور آفریقای جنوبی را جایگزین شرکت ترک کند.

در ادامه‌ی این خبر آمده است، ابراهیم محمود زاده ، رییس هیات مدیره‌ی ایرانسل، پیش از این گفته بود که مذاکرات با شرکت MTN از روز 12 سپتامبر آغاز شد.

همچنین یکی از مقامات رسمی وزارت فناوری اطلاعاتی و ارتباطات ایران نیز روز 12 سپتامبر اعلام کرد که این وزارتخانه هم اکنون درحال بررسی ادامه دادن و یا عدم ادامه‌ی فرصت دهی به ترکسل است .

به گزارش تلکام دایرکت، ترکسل نیز گزارش کرد که به دلیل کوتاهی در پرداخت سهم خود برای مجوز و مخارج ثبت و انجام تعهدات مشخص تا چار سپتامبر از کنسرسیوم ایرانسل «اخراج» شد. البته هنوز ابهاماتی مبنی بر پرداخت و یا عدم پرداخت حق مجوز از سوی ترکسل، وجود دارد چرا که اپراتور ترک مدعی است حق مجوز را پرداخته است، اما به نظر می‌رسد حتی پس از توافقات نهایی بر روی مشارکت ترکسل در کنسرسیوم ایرانسل، احتمال می‌رود که این قرارداد در آینده مشکل ساز باشد.

دراین میان «مظفر آکپینار» مدیر اجرایی ترکسل، به خبرگزاری رویترز گفت: هنوز هم ترکسل در حال انجام مذاکره با شرکای خود در پروژه‌ی ایرانسل و دولت ایران است ما برنده‌ی رسمی‌این قرارداد هستیم و ایران نباید مذاکرات خود را با گروه MTN آفریقای جنوبی آغاز نماید.

Asia Pluse نیزدر گزارش خود چنین عنوان کرد: ترکسل، جمعه‌ی گذشته اعلام کرد: اگرچه این شرکت حقوق خود را به حساب بانک ملی ایران واریز نکرده است، اما آن‌ها سهم خود را به بانک HSBC در لندن پرداخت کرده‌اند.

اپراتور ترک افزود: که اسناد و مدارک موجود خود در بانک لندن را برای وزارت فناوری اطلاعات ارتباطات ایران فکس کرده است و مشکلی که در این میان وجود داشت اختلافات بانک ملی ایران و ترکسل بر سر زمان و نهایی شدن 21 درصد از سهام به ضمانت اجرایی کار ترکسل بود.

وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران ماه گذشته رسما اعلام کرد که مجوز برای ایرانسل صادر شده است، در پی این اعلام، توافق جدید سهامداران صورت گرفت که به موجب آن بانک‌های صادرات، ملی وپست بانک، 21 درصد از سهام این پروژه را ازآن خود ساختند.

اما پس از بازبینی مجلس ازسرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، 70 درصد سهام در نظر گرفته شده برای ترکسل در این کنسرسیوم به 49 درصد کاهش یافت که مذاکرات مجدد سهامداران را به دنبال داشت .

در ماه ژوئن روابط کنسرسیوم با ترکسل از هم گسیخته شد، اما پس از آن مجددا کار تا امضای توافق نامه نیز پیش رفت.

اپراتور ترک دوست نداشت فرصت عالی به دست آورده را از کف بدهد و حتی پس از آنکه کاهش 21 درصد سهام خود را دید، باز هم از ادامه‌ی کار دست نکشید.

«مسعود فردیس» مدیراجرایی ایرانسل، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، گفت: به دلیل آنکه ترکسل علی رغم تصویب مجلس باز هم بر حفظ مدیریت خود برای شبکه پافشاری می‌کرد از مشارکت در پروژه‌ی اپراتور دوم تلفن همراه کنار گذاشته شد و به خاطر همین موضوع، دولت ایران به گفت وگوهای خودبا ترکسل پایان داد.

تلکام دایرکت در ادامه‌ی گزارشش می‌افزاید: طبیعی است که با از دور خارج شدن ترکسل، مذاکرات به خودی خود با دومین برنده‌ی مناقصه، یعنی MTN آغاز شود؛ MTN پیش از این رسما اعلام کرده بود در صورتی که ترکسل ضوابط جدید سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را نپذیرد، این شرکت از جایگزین شدن خود به جای ترکسل، استقبال خواهد کرد . نهایتا نیز MTN در 27 آوریل دفتر خود را در تهران افتتاح کرد.

Engineering News نیز در این خصوص نوشت: در پایان هفته‌ی گذشته، «مظفر آکپینار» در مصاحبه با رویترز، گفت: ترکسل نظر به داشتن سهام بیشتر در ایرانسل ، هنوز هم در حال مذاکره با دولت ایران و شرکای این کنسرسیوم است.

آکپینار اظهارات خود را پس از آن اعلام کرد که مقامات رسمی ‌ایران ، موقعیت ترکسل برای مشارکت در قرارداد، دو میلیارد دلاری تلفن همراه را تحت الشعاع خطر جایگزینی MTN آفریقای جنوبی توصیف کرده بود.

آکپینار گفت: ما در نظر داریم با ادامه‌ی مذاکرات‌، بر روی پیشنهاد سهام 21 دلاری برای ترکسل که به منظور انجام تعهدات قرارداد پس از سه سال، به بانک ملی واگذار شده بود، به توافق برسیم، چرا که ما به بازار رو به رشد ایران اعتقاد داریم .

با اجرای دومین پروژه‌ی GSM، بین 6 تا 7 هزار پایگاه به 20 میلیون مشترک تلفن همراه در سراسر ایران شبکه عرضه می‌کنند.

با در اختیار داشتن تنها 6/5 میلیون کاربر تلفن همراه‌، جمعیت 69 میلیون نفری ایران به عنوان یکی از بازارهای با پتانسیل بالا در کشورهای رو به توسعه شناخته شده است و دو‌سوم جمعیت آن را افراد زیر 30 سال تشکیل می‌دهند.

سایت خبری _ تحلیلی M Web نیز در این زمینه نوشت: از ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی، نیز خبر رسیده است که MTN روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که پس از واگذاری مناقصه به رغیب ترک، از شانس دوباره‌ی خود برای در اختیار داشتن 49 درصد از سهام اپراتور دوم تلفن همراه ایران مطلع نبوده است.

مسوولان اپراتور آفریقای جنوبی نیز در واکنش به گزارشات رسانه‌ها گفتند: گروه MTN رسما از سوی دولت ایران، از فرصت خود برای حضور در ایرانسل آگاهی نداشته است و MTN همکاری خود را با ایرانی‌ها ادامه خواهد داد.

AFP نیز گزارش داد: ترکسل، دوشنبه‌ی هفته‌ی جاری و بدون آگاهی از هر تصمیم ایرانی‌ها مبنی بر حذف این شرکت از کنسرسیوم، مصرانه اعلام کرده بود که در حال ادامه دادن به مذاکرات با مقامات دولت ایران است .

ترکسل در بیانه‌ی خود به خبرگزاری رسمی ‌ترکیه، آنتولیا، چنین عنوان کرد: هیچ اطلاعی از سوی دولت ایران ویا وزارت ICT در رابطه به حذف ترکسل از مشارکت در اپراتور دوم تلفن همراه به ما داده نشده است .

تورکیش دیلی نیوز ، هم در گزارش خود نوشت: پس از گذشت ماه‌ها مذاکرات برای قرارداد سه میلیارد دلاری با شرکت ایرانسل ، در نهایت ترکسل از گردانه خارج شد که در پی آن روابط ایران - ترکیه نیز خدشه‌دار شد.

  • ۸۴/۰۶/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">