ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تلاش برای باز کردن پای سیاسیون به حوزه IT

| دوشنبه, ۶ خرداد ۱۳۸۷، ۰۲:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - این روزها حوزه فناوری اطلاعات ظاهرا تنها محدود به رسانه ها و افراد متخصص نیست و عده ای در تلاش برای وسط کشیدن پای رسانه ها و افراد سیاسی به این حوزه هستند.

تز این عده نیز از آنجا نشات می گیرد که ایشان معتقدند تا زمانی که سیاستمداران و رسانه های سیاسی درگیر موضوعی نشوند آن موضوع هیچ گاه جدی گرفته نخواهد شد و یا لااقل حق مطلب آن گونه که شایسته است ادا نخواهد شد.

از این رو و از مدتی قبل برخی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات که دارای گرایش های سیاسی روشنی نیز هستند،‌ قصد دارند حیطه فعالیت رسانه ای خود را از رسانه های بعضا تخصصی و اقتصادی که به پوشش اخبار و مسایل حوزه فناوری اطلاعات می پردازند به رسانه های کاملا سیاسی بکشانند.

بر این اساس کارشناسان و روزنامه نگاران فعال حوزه فناوری اطلاعات در صورت مواجهه با سوژه های کاملا کارشناسی و تخصصی ICT از زبان افراد و رسانه های کاملا سیاسی و غیر کارشناسی،‌ نباید چندان متعجب شوند.

چراکه این سوژه ها و فراهم آوردن زمینه سیاسی شدن حوزه فناوری اطلاعات، حامل دو پیام است، اول آن که این دسته از رسانه های تخصصی حوزه نا امید شده اند و دوم آن که ایشان با کشاندن مسایل به رسانه های سیاسی ظاهرا به دنبال جلب بیشتر نظر سیاسیون که به اعتقاد ایشان نقشی کلیدی در تصمیم سازی ها و گرفتن امتیازات در حوزه های متعدد را دارند، هستند.

معتقدان به بکارگیری سیاسیون،‌ در حال طرح و پیگیری خواسته ها، اعتراضات و انتقادات خود در رسانه های سیاسی هستند. این در حالی است که در گذشته به شدت از سیاسی شدن مسایل حوزه فناوری اطلاعات پرهیز شده و همواره وجود گرایش های سیاسی در میان برخی متخصصان انکار می شد.

برای تحلیل وضع در پیش گرفته فعلی از سوی برخی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات، به اعتقاد نگارنده چنین می توان نتیجه گیری کرد که ممکن است در مورد برخی سوژه ها جو سیاسی خوبی به راه انداخت، اما این که لزوما بتوان نتیجه کارشناسی لازم را ( در بلند مدت ) گرفت چندان محتمل نیست.

از سوی دیگر در این صورت زمینه برای شکل گیری نهادهای جدیدتر در بخش خصوصی با گرایش های سیاسی متفاوت نیز فراهم خواهد شد، که به این ترتیب احتمال چند بخشی شدن رسانه های حوزه هم محتمل بوده و اعتراضی نیز به وضع ایجاد شده وارد نخواهد بود.

کما این که در حوزه های تخصصی به علت تقویت گرایش های سیاسی نهادهای موازی شکل گرفته اند که معتقدند مسایل سیاسی به مسایل کارشناسی ارجح شناخته شده است.

البته بد نیست فعالان حوزه آی سی تی بریده از رسانه های تخصصی که راه نتیجه گیری را در گره زدن خواسته های خود به سیاست دیده اند به این پرسش پاسخ دهند که به اعتقاد ایشان چرا رسانه های تخصصی حوزه کارایی لازم را ندارند؟

آیا خود ایشان در تقویت، به کارگیری مستمر،‌ آموزش و حمایت رسانه ها و خبرنگاران حوزه تخصصی خویش تلاش لازم را کرده و نتیجه نگرفته اند یا آن که صرفا راه را در رفتن به سمت سیاست دیده اند؟

و بالاخره این که آیا اقدامات اخیر نوعی فرافکنی محسوب نشده و چه عاملی موجب می شود که ایشان تصور کنند که رسانه های تخصصی پاسخگوی نیاز ایشان نیست؟

  • ۸۷/۰۳/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">