ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جریان سازی به صلاح رگولاتوری نیست

| چهارشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۸۷، ۱۰:۴۱ ب.ظ | ۰ نظر

به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزاری مزایده اپراتور سوم در جریان است و روز شنبه‌ 23آذرماه آخرین مهلت برای تحویل پاکت‌ها است که امیدواریم وضعیت مطلوبی در تحویل آن‌ها داشته باشیم.

محمود خسروی در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: اساسنامه‌ی سازمان در 20 آذرماه سال 84 به تصویب رسیده و در این مدت کارهای زیادی انجام شد که از آن جمله می‌توان به صدور پروانه‌ اپراتور دوم تلفن همراه و ابلاغ آن اشاره کرد و شاید بتوان گفت اگر سازمان وجود نداشت اپراتور دوم نمی‌توانست مسائل خود را با اپراتور اول و دیگر مراکز و سازمان‌ها به این خوبی حل کند.

به گزارش (ایسنا) وی اظهار کرد: تنظیم چارچوب فعالیت اپراتور دولتی یا همان اپراتور اول از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است زیرا سابقه‌ طولانی دولتی دارد و تنظیم چارچوب فعالیت‌های آن و صدور پروانه طبیعتا باید از یک قوت و استحکام خاصی برخوردار ‌بود که این کار نیز توسط سازمان انجام شد.

معاون وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به برگزاری مزایده وایمکس گفت: وایمکس جدیدترین تکنولوژی است که در جهان به کار گرفته شده و سازمان برروی چارچوب‌های آن کار کرده و مشاوری نیز در این زمینه گرفته است و مزایده آن را برگزار کرده است که امیدواریم در آینده اپراتورهای وایمکس بتوانند فعالیت‌های خوبی داشته باشند و بدین واسطه شاخص‌های ارتباطی را افزایش دهند تا رنکینگ کشورمان در رابطه با شاخص‌های مخابراتی در دنیا تغییر کند.

وی ادامه داد: ما بر اساس هدفی که داشتیم موفق شدیم و در همه‌ استان‌ها نیز پیشنهاد داشتیم که البته در آینده و بر اساس بررسی بازار کارهای لازم را انجام خواهیم داد؛ در بسیاری از استان‌ها دو اپراتور در این زمینه و در استان اصفهان سه اپراتور و در استان‌هایی مثل ایلام و چابهار نیز یک اپراتور داشتیم ولی در آینده دست رگولاتوری باز است که بتواند پروانه‌های بعدی را نیز صادر کند

خسروی با بیان این که تجهیزاتی که در شبکه‌های ارتباطی استفاده می‌شود باید تایید نمونه داشته باشند تاکید کرد: این تایید نمونه باید با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشد و در این زمینه ما از استانداردهای داخلی کشور نیز استفاده کردیم و فراخوانی داده شد که تمام آزمایشگاه‌هایی که می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند و شرایط لازم را نیز دارند اعلام آمادگی کنند و 30 آزمایشگاه در کشور شناسایی شده و در دو سال اخیر نیز بیش از 131 دستگاه از سازمان تایید نمونه گرفته‌اند و برای حدود 67 مورد از تجهیزات مخابراتی نیز تایید نمونه صادر شده است.

رییس سازمان تنظیم مقررات در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که سازمان با آن روبه‌رو بوده بحث اطلاعات و دیتابیسی است که بتوان به آن تکیه کرد که بیلینگ سنتر(مرکز صورتحساب) برای بحث فرکانس در حال تکمیل و نهایی شدن است چون طیف فرکانس از منابع کمیاب در هر کشوری محسوب می‌شود و مدیریت بر آن از وظایف ما محسوب محسوب می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به سرویس MMS تصریح کرد: ‌این سرویس به‌دلیل یک سری ملاحظات خاص در بدو راه‌اندازی متوقف شد که در این مدت سازمان توانست مسائل مربوطه را با تمام ارگان‌های هماهنگ کننده حل کرده و آیین‌نامه را تصویب و به اپراتورها ابلاغ کند که تجهیزات اپراتور دوم از قبل فراهم بود و پس از تایید حدود دو ماه پیش مجوز بهره‌برداری به این اپراتور داده شد و تجهیزات اپراتور اول نیز تست شده که به زودی بهره‌برداری از این سرویس به اپراتور اول اعلام می‌شود.

خسروی با اشاره به فعالیت دفاتر خدمات ارتباطی گفت: این دفاتر بر اساس تصمیم اخذ شده در دولت قرار است به عنوان پیشخوان دولت فعالیت کند و تکالیفی نیز برای سازمان‌های مخابراتی در این زمینه گذاشته شد که یکی از تکالیف برای وزارت ICT بود که دفاتر را به 8 هزار دفتر توسعه دهند؛ بر اساس این تکلیف ما فعالیتمان را آغاز کردیم و برای 1845 دفتر جدید ظرف یک سال پروانه صادر شد و تعداد دفاتر به بیش از 3700 دفتر رسید.

او تاکید کرد: متاسفانه سازمان‌های دیگر خدمت‌رسان هماهنگی‌های لازم را در این زمینه انجام ندادند و مجبور شدیم کار خود را متوقف کنیم تا سازمان‌های دیگر نیز همگام با هم کارشان را انجام دهند.

وی در پاسخ به این که چرا سازمان عملا نظارتی بر عملکرد اپراتورها ندارد و هیچ گزارشی تاکنون ارایه نکرده است تصریح کرد: نظارت بر اپراتورها وجود دارد و برروی فعالیت ISP و ISDPها و دیگر اپراتورها و برروی فعالیت تمام جاهایی که برایشان پروانه صادر کردیم نظارت داریم و تعداد کمی پروانه لغو شده؛ به عنوان مثال پروانه یکی از اپراتورهای پیجر در حال لغو است، همچنین یکی از شرکت‌های SAP نیز در تعلیق پروانه قرار دارند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر افزایش 40 درصدی انجام خدمات پستی در دفاترخدمات ارتباطی اظهار کرد: ما به هیچ عنوان افزایش تعرفه‌ای نداشتیم بلکه مبلغی که به این تعرفه اضافه شد، هزینه‌ای بود که قبلا دفاتر از پست دریافت می‌کردند ولی به واسطه این که شرکت پست، شرکت زیان‌ده است و پرداخت این مبالغ ماه‌ها با تاخیر به دفاتر انجام می‌شد، بعد از اعتراضات دفاتر در این باره تصمیم بر این شد که 40 درصد را دفاتر از مردم دریافت کنند و دیگر شرکت پست در این زمینه مبلغی پرداخت نکند.

او تاکید کرد: بخش خصوصی از این طرح استقبال کرده اما این کار به هماهنگی شرکت پست و بخش خصوصی نیاز دارد که در استان‌های مختلف این کار انجام شده و در حال حل و فصل است.

وی در ادامه اظهار کرد: دو روز گذشته جلسه‌ای با حضور شرکت‌های ندا، نمایندگانی از وزارت ICT، شرکت زیرساخت در کمیسیون مخابرات مجلس برگزار و بحث‌های زیادی در این زمینه مطرح و مشکلات شرکت‌های PAP به ویژه در شهر تهران بررسی شد و بعد از جلسه نیز طرح دو فوریتی در رابطه با استقلال رگولاتوری از وزارت ICT مطرح شد.

او ادامه داد: چنین چالشی نه فقط در کشور ما بلکه در دیگر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در رابطه با بحث‌های آزاد سازی و خصوصی‌سازی وجود دارد که راهکار برطرف شدن اینچنین چالش‌ها جز با تنظیم مقررات و استفاده از ابزارهای قانونی راه‌حل دیگری ندارد و این راه درستی نیست که کمیته‌ مخابرات، بحث مستقل شدن رگولاتوری را مطرح کند بلکه ما باید ضعف مقررات را برطرف کنیم و از کمیته‌ مخابرات نیز انتظار داریم که طرح‌های اینچنینی ارائه دهند نه این که جریان‌هایی را به وجود آورد.

او تاکید کرد: انتظار ما از کمیته‌ مخابرات و شخص آقای مطهری این است که با تنظیم یک سری قوانین در دوره‌ گذر اپراتورها با آن‌ها هماهنگ باشد و به آن‌ها کمکهای لازم را انجام دهد.

وی درباره این سوال که چرا سازمان پی در پی زمان مزایده اپراتور سوم تلفن همراه را برای شرکت‌ها تمدید ‌کرد، تصریح کرد: این کار زمانی انجام می‌شود که نیاز آن احساس شود و این یکی از نقاط قوت سازمان است که وقتی به جایی می‌رسد و مساله به بن‌بست رسیده و باید راهکاری ارائه دهد در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

وی همچنین با اشاره به حضور نداشتن شرکت مگافون روسی در مزایده اپراتور سوم گفت: مگافون به سرعت آمد و شروع به جوسازی کرد و در حال حاضر از این مزایده خارج شده است اما هنوز مطمئن نیستیم که مگافون حضور نخواهد داشت و وطرح شدن مباحث این‌چنینی در جریان رقابت طبیعی است و ما فکر می‌کنیم مزایده اپراتور سوم با وضعیت خوبی برگزار شود.

خسروی همچنین با اشاره به فعالیت شرکت‌های خصوصی مبنی بر ورود پهنای باند از گیت‌وی بین‌الملل خاطر نشان کرد: در این مورد مشکلاتی وجود دارد زیرا اگر آن‌ها بخواهند از شبکه و کابل‌های موجود استفاده کرده و پهنای باند را وارد کنند نمی‌توانند قیمت را زیاد کاهش دهند مگر این که خود بخواهند از دیگر مسیرها و مرزهای آبی و خاکی وارد کنند.

به گفته او البته بعضی‌ها اعلام آمادگی و در این زمینه سرمایه‌گذاری کردند تا با یک سری شرکت‌های خارجی توافق کنند که پیگیری‌هایی نیز در این زمینه انجام دادند و کنسرسیومی از شرکت‌های ISDP و PAP تشکیل شده و جلساتی نیز با آن‌ها برگزار کردیم که نتایج را اعلام خواهیم کرد.

خسروی در بخشی از سخنان خود گفت: جلساتی را با مرکز فیزیک نظری برگزار کردیم و قرار است کار سیاست‌گذاری در رابطه با دامین‌ها به عهده‌ سازمان باشد و کارهای اجرایی را شاید خود مرکز انجام دهد ولی نظارت و سیاست‌گذاری کلان به عهده سازمان باشد.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به بخشی که در سایت سازمان تنظیم مقررات مبنی بر دریافت شکایات شرکت‌ها و کاربران اینترنت در رابطه با کم‌فروشی وجود دارد گفت: تا به حال حدود 370 مورد شکایت داشتیم و در حال رسیدگی و اعلام نظر از طرف مراکز مربوطه هستیم و معاونت نظارت سازمان در این زمینه فعالیت می‌کند.

  • ۸۷/۰۹/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">