ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جهانگرد: تکفا همچنان ادامه می یابد

| دوشنبه, ۷ شهریور ۱۳۸۴، ۰۴:۴۱ ب.ظ | ۰ نظر

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی، گفت: نحوه‌ی ارزیابی ما از پیشنهادهایی که از طرف دستگاه‌ها و بخش‌ها داده می‌شد کاملا فنی و بر اساس ارزش‌های تکنیکی و اقتصادی بوده و همین شفافیت باعث برقراری اعتماد در تمام بخش‌ها بوده است.

مهندس نصرا... جهانگرد با حضور در محل خبرگزاری ایسنا، با اشاره به تاریخچه‌ی مدیریت فناوری اطلاعات در ایران، گفت: موضوع IT به عنوان یک برنامه دربرنامه‌ی توسعه‌ی ایران از برنامه‌ی دوم توسعه آغاز شد که در آن زمان با عنوان صنعت الکترونیک کار خود را آغاز کرد و در برنامه‌ی سوم توسعه این بحث اوج گرفت و در تقسیم بندی این برنامه یک سلسله کمیته‌ی فرابخشی ایجاد شد که موضوع آن‌ها عام‌تر از یک دستگاه بود که یکی از آن‌ها بحث IT بود.

وی، افزود: نگاهی که در آن زمان در تدوین برنامه انجام شد نگاه خرد و بیشتر حل و فصل مسائل خرد قلمرو IT بود و هنوز رویکرد توسعه‌یی به آن صورت نگرفته بود که البته ما در وزارتخانه به ایجاد رویکرد توسعه‌یی اصرار داشتیم.

وی، با بیان اینکه متاسفانه علیرغم مذاکرات انجام شده در تلفیق برنامه‌ی سوم، فصلی به نام IT دیده نشد، گفت: در آن زمان تعدادی از بندهای مطالعه را در 2 فصل که یکی مربوط به ارتباطات و دیگری مربوط به آموزش عالی بود آوردیم.

وی، اظهار داشت: به ‌طور کلی دیدگاه ما این بود که IT توانمندساز بقیه‌ی بخش‌ها در توسعه است لذا از سال 80 مجددا طی مطالعه‌ی مجموعه‌ مباحث جمع‌آوری و به صورت یک برنامه‌ی مستقل به تصویب هیات وزیران رسید و بعد از تصویب متن آیین نامه‌ی تکفا در دولت این برنامه کار خود را از تیرماه 81 آغاز کرد.

وی، ادامه داد: برای اولین بار شعار اقتصاد مبتنی بر دانایی محوری در اسناد ایران در برنامه‌ی تکفا به تصویب دولت رسید و سپس در مباحث برنامه‌ریزی بلند مدت 20 ساله و برنامه‌ی چهارم توسعه نیز وارد شد و به تعبیری می‌توان گفت که برنامه‌ی چهارم توسعه نقطه‌ی عطف تغییر نظام برنامه ریزی در ایران است.

جهانگرد تاکید کرد: به کارگیری تکنولوژی و دانش و تلفیق آن با دیگر منابع موجود و تبدیل آن به ثروت در دل برنامه‌ی‌ چهارم نهادینه شد که در این برنامه نزدیک به 40 ماده بر چگونگی به کارگیری IT در بخش‌های مختلف تصریح دارد.

وی خاطرنشان کرد: ارائه‌ی برنامه‌ی تکفا در قانون برنامه‌ی چهارم به ‌صورت 19 طرح مستقل پیوست قانون تعریف گردید و بودجه و دستگاه مسوول آن نیز تعیین شد و همچنین مدل ارتباط متمرکز را پخش کردیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این مقطع تجربه‌ی جهانی را در پیاده سازی پروژه‌های IT نیاز داریم، گفت: در مرحله‌ی پیاده سازی پروژه‌های IT در دنیا تعداد زیادی از آن‌ها به دلیل مسائل مدیریتی، سازمانی، آموزشی، فقدان تجربه و دید غلط با شکست مواجه می‌شوند، ولی آن قدر ارزش افزوده بالاست که باز برای آن سرمایه ‌گذاری می‌شود، بنابراین کشورمان بهتر است که از تجربیات آن‌ها استفاده کرده و روش کار و مدیریت صحیح را بیاموزد.

وی با تاکید بر اینکه ادامه‌ی برنامه‌ی توسعه‌ی IT در کشور کاملا روشن است و در قانون وجود دارد، ابراز داشت: باید ساختار سازمانی و مدیریتی ملی را متناسب با روش جدید اصلاح کنیم، پس چیزی به نام طرح تکفای دوم که مصطلح شده وجود خارجی به نام طرح مصوب دولت نداشته و ادامه‌ی تکفا در برنامه‌ی چهارم توسعه دیده شده ومطالعات تکمیلی برای مدیریت کار نیز انجام شده است.

جهانگرد اظهار داشت: از ابتدای تصویب تکفا روش کار ما این بود که نقش خودمان را به عنوان هماهنگ کننده‌ی ملی و معماری کار دنبال کنیم و بقیه‌ی مسیر، اعتبارات در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود که طبق موافقت نامه توزیع شد و ما در این زمینه نظر کارشناسی دادیم و هر کسی که توانست از این سازمان بودجه‌یی دریا فت کند باید مشخصات طرحش با مصوبه‌ی سال 81 دولت مطابقت داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: آخرین قطعه‌ی پازلی که پلتفرم حقوقی، اجرایی و چارچوبی برای گذار به سمت اقتصاد دانایی محور فراهم کرد با مصوبه‌ی پول الکترونیکی دولت تکمیل شد، بنابراین مشکلاتی که در این زمینه و در راستای رسیدن به اهداف آن به وجود می‌آید ناشی از تقصیر در اجراست والا در آیین نامه مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه قانون تجارت الکترونیک 6 بخش اصلی مسائل دنیای سایبر را حل کرده گفت: پول الکترونیکی به عنوان عامل مبادله‌ی خدمات در فضای دیجیتال و به عنوان حلقه‌ی گمشده‌ای بود که امکانات فنی و حقوقی آن و آیین نامه‌های داخلی بانک مرکزی و آیین نامه‌ی نهایی دولت حل و ارایه شده و به تعبیری مقدمات مورد نیاز برای گذار به سمت اقتصاد دانایی محور را در کشور تمهیدشده است و در حال حاضر فقط بحث اجرا مطرح است .

وی با تاکید بر این که در حال حاضر با مصوباتی که وجود دارد دولت می‌تواند تمام حساب‌هایش را شفاف و متمرکز کند گفت: بسیاری از پروژه‌های استراتژیک ملی باید زودتر انجام شود، والا خسارت‌های که از فقدان آن‌ها وارد می‌شود بعضا قابل جبران نیست.

جهانگرد، تاکید کرد: به اعتقاد من تغییر دولت خود به تنهایی عامل عقب رفت نیست و اگر جابجایی در یک پروژه‌ی عمرانی مستندات خوبی نداشته باشد می‌تواند باعث ایجاد خلل شود.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی با بیان اینکه کار مشترک علمی‌ و فنی لازمه‌ی پیشرفت می‌باشد، ابراز داشت: در کشور ما دستیابی به وحدت نظر در حوزه‌های اصلی تکنولوژی و در بحث‌های اساسی ملی دیر موفق می‌شود، در حالی که در این حوزه‌ها باید مستقل از سلیقه‌های سیاسی کار پخته‌ی علمی‌ و فرهنگی کشور زنجیروار و تحت حمایت لایه‌ی تصمیم گیری سیاسی قرار گرفته و اجرا شود.

جهانگرد با اشاره به بحث بانکداری الکترونیکی گفت: هر اتفاق فنی یک دوره‌ی زمانی معینی برای پاسخگویی دارد که اگر در آن دوره‌ی زمانی پاسخی برای آن پیدا نشد به معنی وجود مشکل مدیریتی برای آن موضوع است .

وی یادآور شد: افزایش بهره وری در راندمان، بدون بر پای نظام بانکداری الکترونیکی امکان پذیر نیست و ارائه‌ی بخش زیادی از خدمات موکول به مکانیزه شدن آنهاست.

جهانگرد، در ادامه به این موضوع اشاره کرد که اساسا بودجه از خزانه فقط از طریق ردیف اعتبارت مصوب مجلس قابل نقل و انتقال است و هیچ شرکت خصوصی نمی‌تواند از بودجه‌ی آن به طور مستقل سهم بگیرد وهمه‌ی عملیات از طریق دستگاه‌ها و عقد قرارداد بین دستگاه و شرکت خصوصی بوده است.

جهانگرد تاکید کرد: از ابتدای برنامه‌ی تکفا بر این عقیده بودیم که این موضوع بحث زیرساختی و استراتژیک کشور است، بنابراین باید به دور از اختلاف سلیقه‌های سیاسی اداره شود که خوشبختانه با حمایت آقای خاتمی‌ نیز این کار انجام شد.

وی ادامه داد: با یاری خدا و با حمایت ارکان نظام توانستیم در همه‌ی بخش‌ها مشاوره و هماهنگی خوبی بین مجلس، دولت، قوه قضاییه و بخش‌های اطلاعاتی به وجود آوردیم و در بسیاری از طرح‌هایی که مستلزم هماهنگی چند دستگاه بوده به خوبی عمل کردیم، بنابراین ادامه‌ی راه نیز باید به همین صورت باشد و رییس دولت هم بر روی این موضوع توجه بیشتری داشته باشد.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی با بیان اینکه نقش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این حوزه فوق‌العاده استراتژیک بوده و بدون حضور آن در این مسیر موفق نمی‌شدیم و در واقع این کار‌ها شدنی نبود گفت: در دنیا مدیریت به کارگیری IT در توسعه زیر نظر مدیریت توسعه انجام شده که امیدواریم در ایران هم این گونه کار ادامه یابد.

جهانگرد در ادامه با بیان اینکه شورای اطلاع رسانی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و 80 درصد اعضای آن سمتی هستند گفت:20 درصد عناصر نماینده‌ی مراکز فرهنگی و علمی مانند حوزه هستند و در دوره‌ی جدید رییس جمهوری، آن‌هایی که باید به نمایندگی از طرف رییس جمهور مشخص شوند، انتخاب شده و قطعا آن‌هایی که نماینده‌ی دستگاه‌ها هستند طبیعتا خود دستگاه معرفی خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه انتخاب دبیر شورای اطلاع رسانی هر 2 سال یکبار انجام می‌گیرد، گفت: شورای عالی اطلاع رسانی چارچوب‌ها و خطوط کلی را در این حوزه تهیه و اعلام کرده که جزو شرح و وظایفش بوده است و برای حوزه‌ی IT با مطالعاتی که انجام شد به این جمع بندی رسیدیم که باید دبیرخانه زیر نظر رییس جمهور اداره شود ولی دوستان ما در وزارتخانه‌ی وقت، در مجلس مذاکراتی انجام دادند که آراء تغییر کرد و در این تغییر شرح وظایف دبیرخانه را به داخل وزارتخانه بردند.

وی ادامه داد: بعد از مذاکرات و بحث‌هایی که انجام شد در نهایت تفاهم نامه‌ای به تصویب رسید که امور فنی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، و بحث‌های محتوایی، امور فرهنگی، سیاست ‌گذاری و راهبردی به عهده‌ی شورای عالی اطلاع رسانی گذاشته شد که در حال حاضر این تفویض اختیارت صورت گرفته و در پی آن جابجایی اعضا نیز انجام شده که این تغییرات به زودی اعلام می‌شود.

دبیر شورای اطلاع رسانی در پایان تاکید کرد: موثر بودن و تاثیرت این دو شورا در برنامه‌ی توسعه‌ی IT در ایران بدون حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی بی‌معنی است.

  • ۸۴/۰۶/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">