ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدتی پیش برای استفاده از خطوط مترو به یکی از ایستگاه‌ها مراجعه کردم و با اطمینان از این که وجه کافی در کارت مترو خود به همراه دارم درصدد استفاده از آن برآمدم، اما در کمال ناباوری با درهای بسته رو‌به‌رو شدم و تلاش دوباره من نیز موفقیتی به همراه نداشت. برای جویا شدن علت به متصدی مربوطه مراجعه کردم وی پس از بررسی ظاهری کارت، گفت که کارت مشکلی ندارد و قرار گرفتن آن در کنار گوشی هوشمند باعث از کار افتادن آن شده است.

جالب این که راهکار پیشنهادی وی شارژ مجدد همان کارت از کار افتاده بود! که البته باعث برطرف شدن مشکل شد اما این سوال را در ذهن من ایجاد کرد که آیا واقعا گوشی‌های هوشمند می‌توانند باعث از کار افتادن کارت‌های بانکی، مترو، هتل و کارت‌هایی از این دست شوند؟

قبل از وارد شدن به این بحث لازم است مختصری در مورد نحوه عملکرد این کارت‌ها اطلاع کسب کنیم. معمولا نوار مغناطیسی سیاه رنگی در پشت این کارت‌ها وجود دارد که اطلاعات مورد نیاز در آن ذخیره می‌شود. این اطلاعات می‌تواند شامل مشخصات شناسنامه‌ای، شماره حساب، پین‌کد، تاریخ انقضا و مواردی از این دست باشد که روی ذرات کوچک آهنربایی در نوار مغناطیسی کدگذاری شده‌اند. این ذرات بسیار کوچک که در میدان مغناطیسی به خط شده‌اند اندازه‌ای معادل 20 میلیونوم یک اینچ را دارا هستند و می‌توانند تحت تاثیر میدان مغناطیسی بزرگ‌تری قرار گرفته و عملکرد متفاوتی از خود نشان دهند.  

بدین صورت که آهنربای قوی‌تر بر میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط نوار مغناطیسی روی کارت اثر گذاشته و باعث عدم توانایی دستگاه کارتخوان برای دسترسی به اطلاعات موجود می‌شود.

البته این نوارهای مغناطیسی خود به دو دسته تقسیم می‌شوند، نوارهای LoCo (چگالی شار مغناطیسی پایین) HiCo (چگالی شار مغناطیسی بالا) که مورد اخیر در مقابل سایر میدان‌های مغناطیسی تاثیرپذیری کمتری از خود نشان می‌دهد.

کارت‌هایی که برای باز کردن قفل اتاق‌ها در هتل استفاده می‌شود و یا کارت‌هایی تخفیفی که برخی فروشندگان به مشتریان خود هدیه می‌دهند و در آن درصد کوچکی از مبلغ خرید را ذخیره می‌کنند تا برای دفعات بعد مورد استفاده قرار گیرد، معمولا از تکنولوژی LoCo استفاده می‌کنند اما کارت‌های مهمی‌ چون کارت بانکی، کارت‌های ATM و گواهینامه‌های رانندگی برای محافظت بیشتر از تکنولوژی  HiCo بهره می‌گیرند تا در برابر آسیب‌های محیطی مقاومت بیشتری داشته باشند. امروزه بیشتر کارت‌ها HiCo هستند و عملکرد بهتری نسبت به گذشته از خود نشان می‌دهند.

 حال سوال اینجا است که آیا میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط گوشی‌های هوشمند در حدی است که بتواند بر نوار مغناطیسی کارت اثر گذارد؟

واقعیت این است که کارت‌هایی که طبق استاندارد طراحی و تولید شده‌اند مانند کارت‌های بانکی در برابر آهنرباهای معمولی که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم آسیب‌پذیر نیستند. منظور از آهنرباهای معمولی، نمونه‌های به کار رفته در کیف پول، آهنرباهای یخچال و غیره هستد، حتی می‌توان گفت که میدان مغناطیسی تولید شده توسط گوشی‌های هوشمند نیز نمی‌تواند بر عملکرد کارت‌های اعتباری تاثیرگذار باشد .

به‌طور کلی برای آسیب رساندن به این قبیل کارت‌ها به میدان مغناطیسی با شدت 1000 گاوس (واحد فرعی اندازه‌گیری شدت میدان مغناطیسی در SI) نیازمندیم، برای به‌دست آوردن تصویری بهتر می‌توان شدت میدان مغناطیسی تولید شده توسط دستگاه MRI را مورد بررسی قرار داد، این دستگاه میدان مغناطیسی با شدت 1500 گاوس ایجاد می‌کند در حالی که آهنرباهای موجود در اطراف ما میدان مغناطیسی بین 0 تا 100 گاوس تولید می‌کنند. مثلا بهترین آهنرباهای به کار رفته در در یخچال‌ها می‌توانند به‌طور ماکزیمم میدانی با شدت 100 گاوس تولید کنند، اما شدت میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط گوشی‌های هوشمند بین 2/1 تا 10 میلی‌گاوس است که تا 1000 گاوس مورد نیاز برای آسیب رساندن به کارت‌های اعتباری فاصله زیادی دارد. این اختلاف زیاد نشان می‌دهد که به سختی می‌توان ادعا کرد که کارت‌های بانکی در مجاورت گوشی‌های هوشمند از کار افتاده و غیر قابل استفاده شوند.

افزون بر این که عوامل مختلفی می‌تواند زمینه آسیب دیدن نوار مغناطیسی در کارت‌ها را فراهم کند، مدت‌زمانی که کارت در کنار گوشی هوشمند قرار می‌گیرد، جنس بدنه گوشی، دریافت پیام در هنگام مجاورت گوشی با کارت و این که گوشی از کدام سطح با کارت در تماس است، بدنه پشتی یا جلویی؟

علاوه بر این گرما نیز می‌تواند با نرم‌کردن نوار مغناطیسی و جا‌به‌جا کردن مگنت‌های به کار رفته در آن، باعث بروز اشکال در این کارت‌ها شود. همچنین قراردادن آنها در کیف پول‌های مغناطیسی در درازمدت نیز گاهی زمینه بروز مشکل را در این گونه کارت‌ها فراهم می‌آورد.  

البته در مجاورت میدان مغناطیسی گوشی‌های هوشمند، احتمال آسیب دیدن کارت‌هایی که از تکنولوژی HiCo استفاده می‌کنند کمتر از کارت‌های LoCo است. کارت‌های LoCo که امروزه برای مقاصد کم‌اهمیت‌تری تولید می‌شوند ممکن است راحت‌تر تحت تاثیر میدان مغناطیسی اطراف قرار گیرند اما امروزه کمتر از این تکنولوژی در تولید کارت‌ها استفاده می‌شود.

بنابراین حتی اگر در ایستگاه مترو نیز با مشکل غیر فعال شدن کارت خود مواجه شدید، قبل از هر کاری ظاهر کارت را مورد بررسی قرار دهید چرا که حتی خط و خطوط ریز و تا شدن‌های جزیی نیز می‌تواند عملکرد کارت را تحت تاثیر قرار دهد، اگر هیچ‌یک از این موارد را مشاهده نکردید به اپراتور مربوطه مراجعه کنید و به هیچ‌وجه ادعای غیر فعال شدن کارت و از بین رفتن وجه موجود در آن را بر اثر مجاورت با گوشی هوشمند خود نپذیرید. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۴/۱۲/۱۸

نظرات  (۲)

من کارت من نه کنار گدشی بوده و نه هیچ منبع معناطیسی....ولی به هیچ عنوان کار نمیکند. شارژ هم نمیشود...میگویند سوخته....چرا؟؟

تلفن پشتیبانی پشت کارت هم معتبر نیست

اگر من کارت رو پشت گارد گوشی بزاریم میسوزه؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">