ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خصوصی سازی درمخابرات ضعیف انجام می شود

| دوشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۸۷، ۱۲:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

نائب رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای با اشاره به اینکه مدتی است روند خصوصی سازی در کشور آغاز شده است گفت: در طی دو سال گذشته یک فضای عمومی خصوصی سازی و واگذاری داشته ایم و صنایعی مانند مس، فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی و ... را به بخش خصوصی واگذار کردیم. در این موارد علی رغم اینکه حرفه و صنعت مورد واگذاری قاعده مندتر و شفاف تر بوده است و شرکت های آنها سابقه حضور در بورس را داشته اند و از یک چارچوب و ضابطه خاص تبیعت می کردند باز مشاهده می کنیم آن انتظاری که از خصوصی سازی در ذهن داریم تحقق نیافته است.

مهندس سهیل مظلوم گفت : به دلایل اولی در مخابرات باید انتظار یک خصوصی سازی ضعیف تری را داشته باشیم. این موضوع دو ریشه دارد یکی پیچیدگی فرایندهای کسب و کار و دیگری عدم سابقه حرفه در شفافیت و اجرای رفتار قاعده مند در برخورد با پدیده های اجتماعی که هر کدام به نوبه خود در تضعیف خصوصی سازی مخابرات نقش دارند.

وی افزود : وقتی فولاد مبارکه را بررسی می کنیم شاهد هستیم که این شرکت هم در صنعت دارای استانداردهای قابل طرح و هم دارای رقبای جهانی بوده است. علی رغم این موضوع پس از خصوصی سازی و واگذاری سهام این شرکت، هیچ تغییری در ساختار و رویه های این شرکت اتفاق نیافتاده است. پیش بینی می شود که خصوصی سازی در مخابرات نیز بر همین منوال خواهد بود و قرار نیست اتفاق عجیب و قریب و نگران کننده ای به وقوع بپیوندد.

مظلوم گفت : به اعتقاد من دو مسیر کاملا متفاوت در فرایند خصوصی سازی می تواند طی شود. یکی زمانی است که ما تصمیم گرفته ایم مخابرات کشور را سه یا چهار پله در سطح جهانی ارتقاء بخشیم، یک مسیر هم این است که آینده مخابرات کشور برایمان چندان اهمیتی ندارد و صرفا می خواهیم با واگذاری آن به بخش خصوصی به تکلیف قانونی خودمان عمل کرده باشیم. وی افزود : در مسیر اول اساسا روش و متدولوژی این نوع خصوصی سازی متفاوت است. به عنوان مثال اگر شرکت فولاد مبارکه در جریان خصوصی سازی به یک شرکت معتبر و در حد و اندازه بین المللی در صنعت فولاد واگذار می شد یک اتفاق بزرگ در تحول صنعت فولاد کشور رخ می داد و یک زمانی هم سهام این شرکت به کارمندان ، بازنشستگان و اقشار آسیب پذیر جامعه واگذار می شود، مشابه آنچه اکنون برای صنعت فولاد روی داده است، که در این حالت نباید انتظار داشته باشیم تغییر و تحول زیادی روی دهد و مثلا صنعت فولاد کشور رشد کرده و متحول شود، زیرا در عمل اتفاق خاصی نیافتاده و چیزی تغییر نکرده است. مدیران و ساختار شرکت و حتی رویه های کاری ثابت مانده است و صرفا سهام شرکت بر روی کاغذ تقسیم شده است.

نائب رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای از واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی به عنوان یک نمونه تکامل یافته از این مدل خصوصی سازی نام برد و گفت : در این روش بعد از 40 سال تجربه در صنعت خودرو که همه دنیا تکلیفشان را با این مسئله حل کرده اند ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و هر روز با طرحی و تغییری ظاهری خودمان را سرگرم کرده ایم.

وی تاکید نمود که ما اگر مدل کسب کار تجاری آینده مخابرات را برای خودمان ترسیم کنیم تمامی دغدغه های همکاران صنف و صاحبنظران نیز در این مدل کسب و کار قابل طرح و قابل بررسی می باشد. چرا که در مخابرات و بحث موبایل، دنیا به یک همگرایی و وحدت رویه رسیده است. به عنوان مثال امروز انتخاب اپراتور موبایل در تمام دنیا چارچوب مشخصی دارد، بر این اساس اپراتوری که در زیمباوه یا افغانستان فعالیت می کند با اپراتور روسیه و انگلستان همه از یک چارچوب و قواعد خاصی تبعیت می کنند. یعنی قاعده عمومی مستقل از مرزها و فرهنگ ها و مستقل از ظرفیت نظام های سیاسی شکل گرفته و بصورت یک نظم جهانی توسعه یافته است.

مظلوم در خاتمه گفت : ما و همه دست اندرکاران و مسئولین متولی، اول باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم، اگر قرار است مخابرات ما در رده های جهانی رشد کند ، مدل خصوصی سازی آن و روش و متدولوژی آن بسیار متفاوت با آن چیزی است که امروز دنبال می کنیم و لازم است همه ما تلاش و سعی مان را برای بستر سازی و فراهم آوردن شرایط لازم برای این نوع خصوصی سازی فراهم آوریم.

  • ۸۷/۰۳/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">