ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

راه اندازی دو بانک الکترونیکی در کشور

| يكشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۸۷، ۰۴:۳۴ ب.ظ | ۱ نظر

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از آمادگی بانک مرکزی برای ارایه مجوز راه‌اندازی دو بانک کاملا الکترونیکی تا پایان سال جاری خبر داد.

محمد حسین مهرانی امروز در نشستی با خبرنگاران چگونگی سیستم‌های الکترونیک شبکه بانکی کشور به عنوان یکی از بخش‌های بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی در سال 87 را تشریح کرد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از آمادگی بانک مرکزی برای ارایه دو مجوز به دو بانک کاملا الکترونیکی در سال جاری خبر داد و گفت: 100 درصد فعالیت‌های این بانک‌ها الکترونیکی خواهد بود.

وی ویژگی‌های این بانک‌ها را نداشتن شعبه به صورت فیزیکی، انجام کارها به صورت کاملا الکترونیکی، نداشتن نیروی انسانی، دسترسی تمام افراد به صورت مساوی به آنها، کاهش هزینه‌ها و فعالیت فرامرزی و جذب مشتری‌های بین‌المللی عنوان کرد.

مهرانی با تأکید بر این‌که مجوز راه‌اندازی این بانک‌ها می‌تواند به بخش خصوصی نیز ارایه شود، افزود: هم‌اکنون نیز تقاضاهایی برای راه‌اندازی این بانک‌ها وجود دارد و در مراحل انجام چهارچوب‌ها و فرمت آنها هستیم.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از بحث تغییر و تحول در زیرساخت عملیات بانکی در این راستا خبر داد و افزود: در مورد استفاده از شبکه موبایل در این باره با پیشنهادهایی روبه‌رو هستیم.

وی از تأکید بانک مرکزی برای راه‌اندازی مرکز کنترل و نظارت اعتبارات (مکنا) با مبنای توسعه کارت اعتباری، تسهیلات در پرداخت الکترونیک و گسترش پول الکترونیکی خبر داد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی امضای دیجیتالی را به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های مورد تأکید بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: امضای الکترونیکی یکی از مؤلفه‌های تسهیل کننده تجارت خواهد بود که تشخیص هویت مشتری را میسر می‌کند.

وی همچنین از نظارت بانک مرکزی بر شاخص‌های بانکداری الکترونیکی خبر داد و گفت: آیین‌نامه بانکداری الکترونیکی به تصویب رسیده و در سال 87 عملیاتی خواهد شد.

مهرانی از راه‌اندازی «کردیت کارت» به عنوان هویت اعتباری مشتریان بانکی که هر فرد می‌تواند در مرحله اول آن یک کارت اعتباری داشته باشد، خبر داد و گفت: در تلاش هستیم برای گسترش فرهنگ بانکداری الکترونیکی، به گونه‌ای عمل کینم که پرداخت حضوری در بانک دارای کارمزد بوده و غیر حضوری کارمزدی نداشته باشد.

وی تعداد قبوض صادره مشترکان تلفن ثابت و همراه را پنجاه میلیون، برق را بیست‌ودو میلیون، آب هجده میلیون، گاز حدود ده میلیون و فاضلاب را هفت میلیون که در سیکل‌های دو ماه صادر می‌شود، ذکر و تصریح کرد: این تعداد از قبوض باید از طریق سیستم الکترونیکی بانکی پرداخت شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی خاطرنشان کرد: نوع ابزار پرداخت، تأثیر مستقیمی درباره استفاده یا عدم استفاده از اسکناس‌ها، چک‌پول‌ها و چک‌ها دارد.

وی از در حال گسترش بودن سیستم شبکه شتاب با دیگر کشورها خبر داد و گفت: گسترش این شبکه با کشورهای خاور دور و آفریقا را در دست برنامه‌ریزی داریم.

  • ۸۷/۰۲/۰۸

نظرات  (۱)

خبر خیلی خوبی بود.امیدوارم که هرچه زودتر این طرح به نتیجه برسه. از مسئولین سایت هم کمال تشکر را دارم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">