ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فیس بوک در دو سال گذشته، مدام در معرض انتقادهای شدید بوده است. رسوایی های پی درپی این شرکت، از تاثیرگذاری در انتخابات تا ماجرای کمبریج آنالیتیکا، این شرکت را در وضعیت نامساعدی قرار داده و حالا همه می خواهند یک نفر مسوولیت این نابه سامانی ها را به عهده بگیرد. طبیعتا در این زمینه دو نام بیش از بقیه به گوش می رسد: مارک زوکربرگ و شریل سندبرگ.
فناوران- شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیاتی فیس بوک که یکی از ستاره های دنیای فناوری هم محسوب می شود، از گزینه های اصلی است که بسیاری معتقدند باید استعفا کند؛ زیرا که واحد تحت مدیریت او، عملا در مرکز رسوایی ها بوده است.  حالا دیگر، موضوع استعفای شریل سندبرگ، در کلام سرمایه گذاران و سهام داران بیشتر به گوش می رسد و حتی درخواست هایی هم در این زمینه به مقامات فیس بوک ارایه شده است. خود سندبرگ نیز اوایل سال جاری میلادی، گفته بود که احساس می کند که موقعیت اش لرزان است. او البته این نکته را پیش از افشای رسوایی های اخیر، از جمله افشای موضوع پنهان کاری فیس بوک در زمینه تاثیر روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ماجرای جورج سوروس، مطرح کرده بود. ماجرای سوروس هم از این قرار بود که یک شرکت روابط عمومی وابسته به فیس بوک، سعی داشت تحرکات ضد این شرکت را به جورج سوروس نسبت بدهد.
همه این مسایل نشان  می دهد که شریل سندبرگ می تواند یکی از گزینه هایی باشد که با خروج از فیس بوک بخشی از بار انتقادها را از دوش این شرکت بردارد.
از سوی دیگر، روزنامه نیویورک تایمز یک هفته قبل گزارش مفصلی را که بر مبنای مصاحبه با ۵۰ منبع نزدیک به فیس بوک و برخی کارمندان سابق آن تهیه شده بود منتشر کرد که نشان می دهد مدیران ارشد فیس بوک و شخص زوکربرگ برای کاستن از بازتاب منفی گزارش های خبری مربوط به رسوایی کمبریج آنالیتیکا و همین طور سواستفاده روسیه از فیس بوک برای دخالت در انتخابات روسیه به روش های مختلفی متوسل شده اند.
فیس بوک در ابتدا این موضوعات را جدی نگرفت و برای مقابله با آنها و مجازات متخلفان کار چندانی انجام نداد. افشاگری های الکس استاموس مدیر امنیتی ارشد سابق فیس بوک هم نشان می دهد هم زوکربرگ و هم شریل سندبرگ معاون وی از فعالیت های روسیه در فیس بوک باخبر بوده اند، اما برای مقابله با آن کاری نکرده اند. زوکربرگ ابتدا تاثیر دخالت روسیه بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ را ایده ای احمقانه می دانست، اما با فشارهای کنگره سرانجام مجبور شد در این زمینه اقدامات جدی انجام دهد.
فیس بوک برای کاهش تاثیرات منفی انتشار اخبار منفی بر علیه خود یک شرکت مشاوره ای به نام Definers Public Affairs را به خدمت گرفته تا بر علیه نمایندگان کنگره که با آن مخالف هستند، لابی کند. این شرکت بر علیه فعالان اجتماعی مخالف فیس بوک هم وارد عمل شده و حتی بر علیه رقبای فیس بوک مانند گوگل و اپل هم گزارش های رسانه ای منفی و مخرب منتشر می کند.
افشاگری های رسانه ای در مورد این روش های تبلیغاتی مخرب فیس بوک موجب شده تا برخی سهام داران آن به صراحت خواستار استعفای مارک زوکربرگ شوند؛ به خصوص که نه زوکربرگ و نه سندبرگ بابت این رفتارهای خود عذرخواهی نکرده اند. هر دو نفر ادعاهای یادشده را غیردقیق توصیف کرده اند و سندبرگ تصریح کرده که امیدوار است در دهه های پیش رو نیز در فیس بوک با زوکربرگ همکاری داشته باشد. خود زوکربرگ هم تصریح کرده هیچ برنامه ای برای خروج از فیس بوک ندارد.

  • ۹۷/۰۹/۰۳

فیس‌بوک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">