ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

زیرساختهای حضوردر فضا آماده است

| چهارشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۸۴، ۰۸:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

رییس سازمان فضایی ایران گفت: زیرساختهای حضور فعال ما در فضا آماده است و مهمترین این زیرساختها، حضور نیروهای انسانی کارآمد در این بخش است.
مهندس "احمد طالب زاده" روزچهارشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته جهانی فضا (از ‪ ۲۸‬آبان ماه) ، افزود: هم‌اکنون در دانشگاهها رشته‌های مرتبط با فضا وجود دارد و حضور ایرانیانی که در بهترین مراکز علمی دنیا در بخش فضا مشغول بکارند، نشان‌دهنده پشتوانه قوی ما در این بخش است.
وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که براساس وضعیت جغرافیایی کشور استفاده از فناوری فضا برای نظارت بر منابع محیط زیست کشور، پیش بینی زلزله، سیل ، خشکسالی، نظارت بر منابع آبی و نظارت بر پوشش گیاهی ،امری ضروری و کارآمد است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دریافت تصاویر ماهواره‌ای از این بخشها و ارایه آن به مسوولان برنامه‌ریز کشور ، این امکان را برای رفع نقص برنامه‌های کنونی و ارتقای برنامه‌های این بخشها فراهم می‌آورد.
طالب زاده افزود: نظارت بر منابع زمین از دیگر مزایای استفاده از فناوری فضا است که منجر به دست یابی توسعه پایدار و تامین نیازهای نسل کنونی و آینده بدون تخریب منابع می‌شود.
وی اظهار داشت : سازمان فضایی ایران بر اساس اهداف سازمان ملل می کوشد مردم را با فضا ، فناوری فضا و کاربردهای آن آشنا کند.
وی ادامه داد: براین اساس روزهای هفته جهانی فضا به‌ترتیب به نامهای فضا و ایران - فضا ، پژوهش و اکتشافات فضایی - فضا و هواشناسی - پزشکی از راه دور - سنجش از راه دور و توسعه پایدار - فضا، فناوری اطلاعات و ماهواره‌های ایران و روز هفتم نیز به‌نام فضا، آموزش و نسل آینده نام‌گذاری شده‌اند.
رییس سازمان فضایی ایران گفت: برگزاری همایش‌های علمی، برگزاری مسابقات مقاله نویسی و نقاشی کودکان، تهیه لوح فشرده هفته جهانی فضا، ترجمه کتاب سازمان ملل تحت عنوان "فضا راه حلی برای مشکلات جهان" از دیگر برنامه‌های هفته جهانی فضا است.
طالب زاده با اشاره به وضعیت ماهواره‌های کشور، افزود: ماهواره "سینا" که هم اکنون در مدار است با هدف سنجش از دور فعالیت می‌کند و اطلاعاتی در زمینه سیل، خشکسالی و کشاورزی را دریافت می‌کند.
وی ادامه داد: ماهواره زهره نیز که قراردادش با شرکتهای روسی بسته شده‌است هم‌اکنون مشکلاتی را که در بخش اجرایی قرارداد مثل ضمانت نامه بانکی و بیمه‌ها داشته که انتظار می‌رود تا هفته آینده بطور کامل حل شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایران تلاش کرده‌است که برای جلوگیری از هر نوع مشکل و هر نوع تاخیر احتمالی از سوی شرکت طرف قرار داد ایران ، حاکمیت روسیه پاسخگو باشد نه آن شرکت، همچنین از بانک مرکزی روسیه خواسته است تا بانک عامل اجرای این پروژه را تایید کند.
طالب زاده افزود: این قراداد نوعی کنسرسیوم است چرا که سازنده قطعات آن شرکتهای فرانسوی و آلمانی نیز هستند و این پروژه که زنده و پویاست بر اساس برنامه‌ریزی پیش بینی شده پیگیری و اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: هم‌اکنون یک تیم کارشناسی روی قطعات ساخته شده در این ماهواره فعالیت می‌کند ، همچنین یک تیم روی وضعیت بیمه‌ای آن و یک تیم هم بر وضعیت بانکی این پروژه نظارت داشته و فعالیت کارشناسی می‌کند.
وی گفت : تاسیس سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه از دیگر اقدامات مهم انجام شده در دولت است و دولت ایران عضویت در سازمان را تصویب کرده و هم اکنون عضو شورای مرکزی این سازمان است .
رییس سازمان فضایی ایران افزود: ماهواره کوچک چند منظوره ، پروژه تحقیقاتی مشترک دیگری است که با سرمایه‌گذاری چین ، تایلند و ایران با اهداف سنجش از راه دور و مخابراتی برنامه ریزی شده و بیشتر جنبه تبادل اطلاعاتی میان این کشورها را دارد.
طالب زاده افزود: در برنامه پنج ساله چهارم حداقل پنج ماهواره و سه ریز ماهواره در نظر گرفته شده و با توجه به توان نیروی انسانی و امکانات مالی در این بخش مشکلی نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: ماهواره مصباح نیز پروژه دیگری از این سازمان است که جزو اولین پروژه‌های ماهواره‌ای کشور بوده و مراحل طراحی و ساختش را گذرانده و در نوبت پرتاب است .
وی گفت: اجرای این پروژه تحقیقاتی نیز مشکلی ندارد ولی‌اگر هم تاخیری داشته باشد خساراتی را متوجه کشور نمی‌کند ، با این حال اگر مدت تاخیر از سه تا شش ماه بیشتر شود ، شرکتهای بیمه‌ای جلوگیری از این تاخیر را پیگیری می‌کنند.
رییس سازمان فضایی ایران گفت: نقاط مداری که در اختیار ایران است شش نقطه است که در سه نقطه ‪ ۳۷ ، ۲۶‬و ‪ ۴۷‬درجه شرقی قرار دارد و تاکنون نیز با دلایل علمی و مستندات ، امکان استفاده از این نقاط را نگه داشته‌ایم.
وی افزود: اگر کشوری بخواهد در این فضا ماهواره‌ای قرار دهد باید با هماهنگی ایران باشد تا تداخلی پیش نیاید.
وی تصریح کرد: سازمان فضایی ایران ، سازمانی کاملا صلح آمیز با اهداف غیر نظامی است که برنامه‌های آن نیز با اهداف صلح آمیز در سازمان ملل مطرح شده‌است.
از سوی سازمان ملل ، روزهای چهارم تا ‪ ۱۲‬اکتبر هرسال ، هفته جهانی فضا نامگذاری شده‌است اما در کشورهای اسلامی به دلیل همزمانی با ایام ماه مبارک رمضان از امسال به مدت چهار سال ، روزهای ‪ ۲۸‬آبان ماه تا چهارم آذر ماه به هفته جهانی فضا اختصاص دارد.

  • ۸۴/۰۸/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">