ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سایت های دولتی هنوز در دست میزبانان خارجی

| يكشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۸۷، ۱۰:۴۷ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - تصمیم ایجاد مراکز داده در ایران به حدود دی‌ماه 1381 برمی‌گردد. یعنی زمانی که سه مجوز IDC (مرکز داده اینترنت) برای سه شرکت خصوصی صادر شده است. اگرچه به موازات این سه شرکت خصوصی، چند نهاد دولتی نیز کمی جلوتر از ایشان اقدام به ارایه خدمات میزبانی سایت های اینترنتی در کشور کردند که از آن جمله می توان به سازمان صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد.

گذشته از این موارد مدت هاست که یکی از مدیران وزارت ارتباطات دایما از پیشرفت های پدیده ای به نام اینترنت ملی خبر می دهد. تمام این مجوزها و پدیده اینترنت ملی نیز با فلسفه ای یکسان تشکیل شده اند. هدف این بود که سایت های کشور به ویژه سایت های دولتی که بعضا دارای اطلاعات مهمی نیز می توانند باشند در داخل کشور و نه خارج میزبانی شوند.

اگرچه کشورمان در گذشته خاطرات تلخ مسدود سازی یکشبه و چند صدتایی سایت های ایرانی را نیز روی هاست های خارجی به خاطر دارد. اتفاقاتی که اگرچه طی سال های اخیر رخ نداده است لیکن زنگ خطر و هشداری جدی برای کشور بود که در صورت بی توجهی به میزبانی سایت های مهم داخلی احتمال سو استفاده و مسدود سازی این سایت ها توسط خارجی ها آن هم در زمانی بسیار حیاتی برای کشور دور از ذهن نیست.

از این رو تلاش های اولیه آغاز شد. اگرچه طبق معمول گزارش دقیقی از میزان پیشرفت و عملکرد شرکت های دارای پروانه و مجوز فعالیت از سازمان تنظیم مقررات منتشر نمی شود تا به این ترتیب بتوان ارزیابی دقیق تری از وضع امنیت مجازی کشور داشت.

لیکن آخرین آمار ارایه شده از سوی مدیر دفتر فن‌آوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که بیش از 32 درصد از وب‌سایت‌های دولتی مورد بررسی در خارج از کشور میزبانی می‌شوند.

همچون سایر طرح هایی از این دست، مسایلی همچون قیمت تمام شده، ضعف زیرساخت ارتباطی، سطح پایین امنیت، کیفیت پایین خدمات و غیره به عنوان دلایل عدم اقبال سایت های داخلی به میزبانان داخلی محسوب می شود.

لیکن با توجه به شرایط خاص کشور و دشمنی های که غربی ها با ایران دارند، این موضوعی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت. چراکه تنها فرض مسدود سازی سایت های دولتی با پسوند .IR که اتفاقا در حال افزایش خدمات الکترونیکی خود به مردم نیز هستند، می تواند لطمات زیادی به کشور وارد کند.

اگرچه با توجه به تعدد دستگاه های مسوول در این عرصه، طبق معمول نمی توان نهاد خاصی را در این خصوص خطاب قرار داد، لیکن به طور کلی به مسوولان توصیه می شود به این مهم توجه لازم را مبذول فرمایند.
منبع : فناوران

  • ۸۷/۰۹/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">