ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سخت افزار رایانه ملی تشریح شد

| سه شنبه, ۹ اسفند ۱۳۸۴، ۰۲:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر پیاده‌سازی بخش سخت‌افزار پروژه کلونایزر گفت: برای اولین بار در ایران تیمی بوجود آمده که علاوه بر داشتن دانش فنی تولید یک محصول IT، توان طراحی، پیاده سازی و تولید هر نوع محصول IT قابل رقابت در بازارهای جهانی را داراست.

رضا روانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره شروع پروژه کلونایزر گفت: آغاز فعالیت بخش سخت افزار پروژه کلونایزر بر اساس حق امتیاز پروژه کلونایزر که بصورت بین‌المللی ثبت شده است و در ادامه تحقیقات اولیه صورت گرفته در ایرلند، از مرداد 82 بوده که در ادامه منجر به ساخت نمونه اولیه دستگاه در اسفند 82 گردید.

وی ادامه داد: برای ساخت نمونه آزمایشی اولیه از قطعات آماده استفاده شده و برای ایجاد هماهنگی بین آنها (به منظور بالا بردن کارایی و سهولت کار) طراحی تعدادی بوردهای الکترونیکی نیز در نمونه اولیه منظور شده است.

روانی افزود: پس از اجرای موفقیت‌آمیز نمونه آزمایشی، هدف اصلی تیم سخت افزار طی مسیر R&D تا رسیدن به محصول نهایی برای تولید انبوه بوده که برای اولین بار در صنعت IT کشور صورت گرفته است. در این راستا و با توجه به نوآوری موجود در محصول و نداشتن تجربه حرفه‌ای لازم در بین مهندسین ایرانی گذراندن دوره‌های آموزشی برای متخصصین و داشتن شرکای حرفه‌ای مرتبط امری اجتناب ناپذیر بوده است.

وی گفت: بدین منظور تیم سخت افزار با تکیه بر دانش کسب شده از مراحل R&D در ساخت نمونه آزمایشی اولیه و نیز اجرای دقیق رویکرد فرآیندی با در نظر گرفتن تمام استانداردها و خط مشی‌های موجود در زمینه طراحی الکترونیک و سخت افزار وارد مرحله جدید طراحی و توسعه محصول شد.

مدیر پیاده‌سازی بخش سخت‌افزار پروژه کلونایزر درباره مراحل پیاده‌سازی یک محصول IT گفت: این مرحله در دنیای IT شامل سه فاز EVT (آزمون تایید مهندسی)، DVT (آزمون تایید طراحی) و PVT (آزمون تایید تولید) است که مراحلی شناخته و اثبات شده در طراحی محصولات IT درشرکت های معتبر سازنده در سراسر دنیا است.

بطور مختصر مرحله EVT شامل طراحی و تست نمونه های مهندسی و مجتمع سازی اولیه سیستم می باشد. مرحله DVT شامل آزمون بر روی مجموعه سیستم، آنالیز مسائل تداخل، سازگاری، کارایی و حل آنها و نیز انجام تست‌های استاندارد برای حصول به دریافت گواهی‌نامه‌های بین‌المللی و مرحله PVT شامل تعیین ترتیب اجرای دستورالعمل‌های تولید، پیاده‌سازی، فرایند‌های کنترل و تضمین کیفیت، طراحی دستگاه‌های تست برای قطعات و مراحل مختلف اسمبلی سیستم و نیز بالانس خط با توجه به زمان لازم برای هر ایستگاه کاری در خط تولید می‌باشد.

روانی درباره تخصص‌های استفاده شده در این پروژه گفت: دانش به دست آمده از فناوری موجود در این محصول طیف وسیعی از تخصص الکترونیک دیجیتال-آنالوگ در طراحی مدارات پردازش صوت و تصویر، تخصص مخابرات در طراحی مودم و مودم GSM و آنتن‌های مرتبط که برای اولین بار در یک بورد یکپارچه مخابراتی گرد هم آمده‌اند، تخصص سخت افزار و مهندسی فیلد در طراحی مدارات بی‌سیم، تخصص برق قدرت در طراحی منابع تغذیه مختلف به دلیل مجتمع شدن تعداد بالای وسایل جانبی و حتی طراحی پیشرفته سیستم خنک سازی با استفاده از تکنولوژی Heat Pipe را می‌پوشاند.

وی یادآور شد: در طی مراحل مختلف طراحی و توسعه محصول همواره این نکته مد نظر بوده است که از تمام تجربیات موجود در طراحی سخت افزار که در دنیا وجود دارد استفاده بهینه شود تا ارائه محصول به بازار (با توجه به پیشرفت و تغییرات سریع فناوری محصولات IT) دچار وقفه نشود.

وی درباره کنترل‌های انجام شده بر کیفیت این محصول گفت: مسئله بسیار مهمی که برای اولین بار در ایران برای یک محصول IT در نظر گرفته شد، رعایت استانداردهای بین‌المللی Reliability (قابلیت اطمینان و دوام) که شامل آزمون‌های مختلف مکانیکی و شرایط محیطی و نیز استانداردهای بین‌المللی Compliance (تطابق) که شامل آزمون‌های مختلف EMC (سازگاری الکترومغناطیسی) و Safety (ایمنی) است.

روانی توضیح داد:حاصل موفقیت در این آزمون‌ها اخذ گواهی‌نامه‌های معتبر بین‌المللیFCC ، TUV، CB و CE است. متاسفانه چنین تجربه‌ای در ایران تا کنون وجود نداشته و حاصل شدن نتیجه طی گذران مراحل بسیار سخت و زمان طولانی میسر شده که در نهایت منتهی به کسب نتیجه و افزونگی دانش فنی در این زمینه گردیده است.

وی درباره حاصل این پروژه برای کشورمان و آینده آن گفت: بدست آمدن همه این تجربیات که شامل چگونگی حرکت از تحقیقات تا ساخت محصول IT، پیاده‌سازی مراحل طراحی و توسعه محصول، بکارگیری استانداردهای بین‌المللی و آزمون‌های مرتبط با آن است و همچنین تعلیم تیم متخصص و با تجربه ایرانی که اکنون قابلیت طراحی، پیاده‌سازی و تولید هر نوع محصول IT را داراست، دانش فنی افزوده و سرمایه اصلی این پروژه است.

  • ۸۴/۱۲/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">