ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سهم محبوبیت برندهای جهانی بین ایرانی ها

| يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۸۷، ۱۲:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

م.ر. بهنام رئوف - روز گذشته در همین صفحه گزارشی خواندید در مورد حراجی‌های پایان سال تولید‌کنندگان قطعات کامپیوتری. امروز می‌خواهیم گزارشی پیرامون آخرین سهم برندهای بازار ایران در برخی از کالاهای فصل جاری و مقایسه آن با فصل قبل را برای شما بنویسیم. آماری که به کمک سایت S&P باشگاه فعالان آی‌سی‌تی کشور به دست آمده است.

در بخش دیسک‌های نوری بازار فصل جاری در اختیار پنج مارک معروف بود. فاینال، پرینکو، سونی، دیتالایف و ال جی توانستند تا هفته سوم آذر ماه به ترتیب جایگاه اول تا پنجم این بازار را به خود اختصاص دهند.

فاینال طی یک فصل گذشته همچنان توانسته جایگاه اول را با یک درصد رشد به خود اختصاص دهد. این برند که فصل گذشته سهم9/14درصدی از بازار را در اختیار داشته در این فصل توانسته همین جایگاه را با 9/15 درصد از محبوبیت به خود اختصاص دهد.

پرینکو و سونی نیز همچنان طی جایگاه دوم و سوم این بازار را به خود اختصاص داده‌اند. با این تفاوت که هر کدام به ترتیب طی این دوفصل 2/0 و 4/2‌درصد رشد داشته‌اند. دیتالایف اما طی این فصل یا کاهش سهم محبوبیت روبه‌رو شده است.

این برند فصل گذشته 1/8‌درصد از محبوبیت بازار را در اختیار داشت اما در این فصل سهم آن به 9/7‌درصد کاهش یافته است. ال‌جی هم در حالی همچنان جایگاه پنج را به خود اختصاص داده که او هم نسبت به فصل قبل با کاهش سهم 5/1درصدی از شاخص محبوبیت روبه‌رو شده است.

فراسو حاکم بازار کیبورد

در فصل جاری همانند گذشته فراسو باز هم حاکم مطلق بازار کیبورد ایران شناخته شده است. بعد از فراسو جنیوس و بعد از آن A4TECH جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

البته فراسو در این فصل با کاهش رشد سهم روبه‌رو شده است چرا که در فصل گذشته جایگاه نخست بازار کیبوردها در بازار ایران با 1/44‌درصد در اختیار این برند بود اما در فصل جاری این برند توانسته همین جایگاه را با سهمی 5/41‌درصدی به خود اختصاص دهد.

جنیوس طی فصل گذشته در بازار کیبوردها 6/1‌درصد رشد داشته و توانسته جایگاه دوم بازار را با 6/14درصد به خود اختصاص دهد. A4TECH هم رشدی 3/1‌درصدی داشته و توانسته در این بازار 9/12درصد از شاخص محبوبیت بازار را در اختیار خود داشته باشد.

FOCUS، PASCAL، Tonb Meva، MICROLAB، TVM و سایر برندها هم در مجموع توانستند در این فصل 31‌درصد از شاخص محبوبیت را به خود اختصاص دهند.

تو می‌تونی کانن

بله! از شعار تبلیغاتی این مارک معروف در حوزه دوربین‌های دیجیتال مشخص است که این برند همچنان توانسته جایگاه نخست بازار این کالا را همچون گذشته به خود اختصاص دهد. طی فصل جاری در بازار دوربین‌های دیجیتالی، کانن، سونی، پاناسونیک، نیکون و سامسونگ به ترتیب جایگاه اول تا پنج را به خود اختصاص داده‌اند. هرچند که جایگاه این پنج مارک مطرح بازار دوربین‌های دیجیتال طی شش ماه گذشته تغییر نکرده است اما سهم محبوبیت برخی از این مارک‌ها با تغییراتی روبه رو بوده است.

سونی و نیکون در آخرین نظرسنجی‌ای که طی ماه گذشته صورت گرفته است با کاهش سهم محبوبیت رو‌به‌رو بوده‌اند. سونی با 6/1‌درصد کاهش هم‌اکنون 6/22‌درصد از محبوبیت شاخص و نیکون با 5/0 درصد کاهش هم‌اکنون 2/8‌درصد از شاخص محبوبیت را به خود اختصاص داده‌اند.

هرچند که کانون همانند شش ماه گذشته توانسته جایگاه نخست را با سهمی یکسان در اختیار خود داشته باشد، اما آمارها نشان می‌دهد که در بازار دوربین‌های دیجیتالی پاناسونیک و سامسونگ طی شش ماه گذشته هر کدام به ترتیب 2 و یک درصد رشد داشته‌اند.

Olympus، Kodak، Creative BenQ، GENIUS، Acer، HP و سایر برندهای موجود در بازار این کالا هم‌اکنون در مجموع 1/22‌درصد از سهم محبوبیت شاخص را در اختیار خود دارند.

بازار نامشخص موبایل

شاید درج سهم محبوبیت در بازار تلفن همراه به مزاق برخی از نمایندگان مارک‌های فعال در بازار خوش نیاید اما بررسی‌های باشگاه فعالان اس اند پی نشان می‌دهد که در بازار این کالای پرطرفدار همچنان نوکیا جایگاه اول، سونی اریکسون و سامسونگ نیز به ترتیب جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. البته برخی از واردکنندگان قانونی بارها و بارها بر سر سهم خود از این بازار اعتراض‌هایی داشته‌اند اما به هر حال این سهم محبوبیت برندها در بازار 45‌میلیون کاربری تلفن همراه است.

نوکیا جایگاه نخست بازار را با 7/39درصد از شاخص محبوبیت در اختیار دارد. این شرکت طی شش ماه گذشته 7/0‌درصد در شاخص محبوبیت رشد داشته است. سونی اریکسون نیز 5/0‌درصد رشد با سهم 6/28‌درصدی جایگاه دوم را در اختیار دارد و بعد از او سامسونگ با سهم 8/16‌درصدی در سکوی سوم محبوبیت بازار ایستاده است. آمارها نشان می‌دهد سامسونگ طی شش ماه گذشته نزدیک به یک درصد رشد داشته است.

اچ‌پی مارکی بدون رقیب

در بازار پرینتر، اچ پی همچنان با یک سهم بالا مکان نخست بازار این کالا را در اختیار دارد. البته این برند طی شش ماه گذشته با کاهش سهم محبوبیت رو‌به‌رو بوده است، اما همچنان با 9/39درصد جایگاه نخست بازار را در اختیار خود دارد. مکان دوم و سوم جدول این کالا در اختیار کانن و اپسون است. این دو برند رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند چرا که کانن هم‌اکنون 2/21‌درصد و اپسون 7/20‌درصد از شاخص محبوبیت را در اختیار خود دارند. جایگاه چهارم بازار پرینترها نیز در اختیار سامسونگ است. این مارک با 5/11‌درصد از شاخص محبوبیت و با 4/1‌درصد رشد توانسته در این فصل به این جایگاه دست یابد.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۷/۰۹/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">