ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سکته رمزارزها

| يكشنبه, ۴ دی ۱۴۰۱، ۰۸:۳۹ ق.ظ | ۰ نظر

سعید میرشاهی – دنیای ارزهای دیجیتال سال فاجعه‌باری را پشت‌سر گذاشته است. بیت‌کوین 64 درصد YTD کاهش یافته و بسیاری از بازارهای NFT نیز دچار رکود شده است.

جهان دیجیتال در چند هفته گذشته، زمانی که صرافی رمزارز FTX فرو ریخت، با این چالش مواجه شد که حداقل یک میلیارد دلار از دارایی‌های مشتری از دست رفت و بزرگ‌ترین ستاره در حال ظهور رمزارز، سم بانکمن- فرید، بی‌اعتبار و با اتهامات احتمالی مواجه شد.

این موضوع برای هر کسی که عاشق بیت‌کوین، ارز دیجیتال، یا هرچه به ارز دیجیتال و دارایی دیجیتال مربوط می‌شود، بوده، یک آشفتگی مطلق محسوب می‌شود. گزارش جاش کاتزوویتز، مدیر محتوای ‌سایت whitecoatinvestor درباره حال و آینده ارزهای دیجیتال، خواندنی است.

 

  • نگران اما همچنان خوش‌بین!

حتی اگر بزرگ‌ترین طرفداران ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین، بیش از حد نگران آینده این صنعت بودند، آن را در اجلاس بلاک‌چین در تگزاس در ماه گذشته، نشان ندادند. بسیاری از کسانی که این کنفرانس دو روزه را برگزار و در آن شرکت کردند، مانند همیشه خوش‌بین به نظر می‌رسیدند. در مرکز کنفرانس، جو هیجانی و حتی فخرفروشی فراوان قابل مشاهده بود، در حالی که این امر، از سوی افرادی که در دنیای ارزهای دیجیتال، این‌قدر زخمی شده‌اند، بعید به نظر می‌رسید.

یک نفر در اتاق گفت‌وگو با رسانه‌ها، با صدای بلند درباره دارایی‌های رمزنگاری خود و چگونگی درآمد 70 هزار دلاری‌اش، صحبت و تاکید کرد اگر این پول را در بازار رها کرده بود، فقط حدود 45 دلار ارزش داشت.

اویک روی، متفکر محافظه‌کار و از اعضای بنیاد تحقیقات فرصت‌های برابر، در سخنرانی‌اش خطاب به طرفداران سرسخت ارزهای دیجیتال و استخراج‌کنندگان بیت‌کوین گفت: «تاریخ پول، پر از تراژدی است. به لطف ساتوشی ناکاموتو [بنیانگذار ادعاشده و ناشناس بیت‌کوین]، ما توانایی فراتر رفتن از این تاریخ را داریم.»

در این کنفرانس، سخنرانانی مانند تد کروز سناتور آمریکایی، کوری گاردنر سناتور سابق و اندرویانگ نامزد ریاست جمهوری، با اشتیاق درباره آینده اقتصاد دیجیتال و اینکه چگونه می‌تواند جهان را متحول کند، صحبت کردند.

سرانجامِ بنکمن- فرید، غم‌انگیز بود. بسیاری از مردم نیز به آن اعتراف کردند.

مقررات واشنگتن دی سی و ایالت‌ها نیز اجتناب‌ناپذیر است اما به طور کلی، افراد حاضر برای ادامه حرکت رو به جلو در دنیای دیجیتال هیجان‌زده و با انگیزه بودند. اینجا فقط اینفلوئنسرها هم نیستند. این، یک سرمایه‌گذار متوسط است که همچنان قصد دارد پول خود را در دارایی‌های رمزنگاری‌شده قرار دهد.

گاردنر گفت: «افرادی در سرتاسر کشور هستند که هیچ ارتباطی با این صنعت ندارند، جز اینکه تصمیم گرفته‌اند برای آن پول خرج کنند یا سرمایه‌گذاری نمایند و هنوز در مورد آن هیجان‌زده هستند.»

او با صدها نفر صحبت کرد. آینده دنیای دیجیتال ممکن است مبهم به نظر برسد، اما مطمئنا تغییرات در راه است. این، یک امر ضروری است.

 

  • سال وحشتناک رمزارز

نمی‌توان انکار کرد که بیت کوین و ارز دیجیتال، سال بدی را پشت‌سر گذاشته‌اند. بیت‌کوین که زمانی در اوایل سال 2022 به 65 هزار دلار رسید، برای مدت کوتاهی به زیر 16 هزار دلار نیز سقوط کرد. در یک بازه زمانی هشت‌ماهه، حجم فروش روزانه NFT با 86 درصد کاهش، از 6 میلیارد دلار به 850 میلیون دلار رسید.

سپس صرافی FTX در هاله‌ای از ناباوری و خشم ناپدید شد. اقتصاد ایالات متحده نیز با سقوط سهام و اوراق قرضه، افزایش سریع نرخ‌های بهره و تورم، سال سختی را پشت‌سر گذاشت.

البته صنعت رمز ارز از این هم بدتر بوده است. گاردنر، سناتور جمهوری‌خواه از کلرادو طی سال‌های 2015 تا 2021 و استراتژیست ارشد امور سیاسی برای شورای نوآوری رمزارز گفت: «کل اقتصاد، امروز در شرایط سختی قرار دارد. برخی از بزرگ‌ترین سهام‌های فناوری، دارای پایین‌ترین قیمت‌های سهام هستند. شرکت‌ها، هزاران و هزاران نفر را اخراج می‌کنند. هیچ‌کدام اینها خوب نیست. این، یک چالش در سراسر اقتصاد دنیاست؛ خواه تورم باشد یا اخراج یا قیمت بیت‌کوین. ما باید از این لحظه با بلوغ این صنعت از آن حداکثر استفاده را داشته باشیم. ما هنوز در این اقتصاد دیجیتال جدید قرار داریم و باید چیزهایی را در جای خود قرار دهیم که ایمنی و سلامتی را ارتقا دهد، از مصرف‌کنندگان محافظت کند، جلوی مجرمان را بگیرد و از رهبری و نوآوری ایالات متحده آمریکا محافظت کند.»

علی‌رغم خوش‌بینی‌ در طول اجلاس، کروز چندان خوشحال نبود. او در حضور 30 دقیقه‌ای خود تا جایی که می‌توانست دموکرات‌ها و نگرش محتاطانه آنها را نسبت به جنبش دیجیتال به باد انتقاد گرفت و درباره خوش‌بینی بیش از حد طرفداران سرسخت رمزارز هشدار داد.

وی گفت: «در دنیای بیت‌کوین، این دیدگاه آرمان‌شهری وجود دارد که می‌گویند ما اجتناب‌ناپذیر هستیم. چند نفر در اینجا Napster را به یاد دارند؟ آنها نیز فکر می‌کردند اجتناب‌ناپذیر هستند تا اینکه از بین رفتند.»

وی ادامه داد: «اینجا، یک خطر بسیار واقعی وجود دارد. زمانی که چین بیت‌کوین را ممنوع کرد، اثرات مخربی داشت. البته مردم می‌گویند ما می‌توانیم به جای دیگری برویم اما چند نفر در اینجا، پاسپورت السالوادور را دارند؟ رفتن به جاهای دیگر هزینه واقعی دارد.»

البته کروز به ارزهای دیجیتال اعتقاد دارد. او یکی از صریح‌ترین سناتورها در زمینه مزایای اقتصاد دیجیتال است و هر هفته میانگین هزینه دلاری سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین را محاسبه می‌کند. او سرمایه‌گذاری را ادامه می‌دهد، زیرا به آن اعتقاد دارد اما درباره کسانی که در خصوص دنیای کریپتو مهارت کمتری دارند، چه باید گفت؟ افت قیمت بیت‌کوین همراه با پوشش رسانه‌ای گسترده ماجرای صرافی رمزارز FTX و بنکمن فرید، می‌تواند مردم را نسبت به چشم‌انداز دارایی‌های رمزنگاری‌شده، بسیار کمتر هیجان‌زده کند و قانون‌گذاران را بیشتر به کشف چگونگی تنظیم قوانین آن علاقه‌مند سازد یا حتی آن را متوقف کند.

«من نگران پیامدهای FTX هستم.» کروز در یک لحظه آرام در یک محیط کوچک پس از سخنانش روی سن این دغدغه را مطرح کرد و گفت: «من نگرانم واکنش واشنگتن، وضع مقررات بیش از حد در این حوزه باشد. البته با آن مبارزه خواهم کرد.» این، نبردی است که پیروزی در آن سخت خواهد بود.

 

  • رگولاتوری؛ لازم اما غیرمتمرکز

تقریبا همه موافقند مقررات، در حال ظهور و احتمالا لازم است. با این حال، فعالان بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال با خوشحالی برای هرکس که به مزایای دنیای دیجیتال گوش می‌دهد، تبلیغ می‌کنند. این افراد توطئه‌گرا هستند و اینکه آگاهانه در مورد آن با شما زمزمه می‌کنند و هیچ مقرراتی را برای این حوزه نمی‌خواهند، بیانگر همین امر است.

به نظر می‌رسد برخی نگران هستند که پاسخ به رسوایی FTX این باشد که قانون‌گذاران، به صورت شتاب‌زده، لایحه‌ای برای وضع مقررات تدوین کنند که به کل دنیای ارزهای دیجیتال آسیب برساند. واقعیت این است که کنگره احتمالا به زودی برای ایمن‌تر کردن صنعت رمزارز، خصوصا کسانی که در فضای دیجیتال چندان ماهر نیستند، اقدام خواهد کرد.

اندرو یانگ، کاندیدای سابق ریاست جمهوری نیز گفت: «در حال حاضر، دعواهای زیادی در جریان است. من همیشه موافق بودم که برخی مقررات هوشمند، چیز خوبی است. این امر به بلوغ صنعت کمک می‌کند اما ما یک فرصت بزرگ را از دست دادیم. به دلیل FTX، افراد واقعی آسیب دیدند، از این‌رو، تلاشی برای تنظیم مقررات وجود دارد که ممکن است به نتیجه نرسد.

تمرکززدایی، موجب شده دولت فدرال از تنظیم‌گری دنیای کریپتو دست بر‌دارد و همین امر، جذابیت بزرگی برای تبلیغ‌کنندگان ارزهای دیجیتال است.

سامر مرسینگر، عضو یکی از کمیسیون‌های تجارت آینده کالاها گفت: هر دو طرف باید ارزش طرف مقابل را ببینند. به عنوان مثال، دولت ایالات متحده ممکن است از یک صرافی ارز دیجیتال بخواهد، مدرکی دال بر ذخایر داشته باشد تا مطمئن شود پول مشتریان وجود دارد و قابل برداشت است.

او گفت: «به‌عنوان رگولاتور، ما باید ارزش یک سیستم واقعا غیرمتمرکز را ببینیم و مردم نیز در طرف مقابل، باید ارزش نهاد رگولاتوری را بدانند.»

به نظر می‌رسد آنها به این شرایط نزدیک‌تر می شوند. شاید کنترل غیرمتمرکز باشد اما دارایی مشتری و نحوه دریافت وجوه مشتری در صندوق متمرکز و واحد قرار می‌گیرد که رگولاتورها بتوانند آن را ببینند و بررسی کنند. ممکن است ترکیبی از دو سیستم باشد. برای هر دو نقش وجود دارد.

گاردنر درباره این تصور که طرفداران کریپتو در زمینه یک سیستم غیرمتمرکز سرسخت هستند، با تعبیر میلتون فریدمن پاسخ داد: «حتی بازار آزاد هم به یک داور نیاز دارد.»

او گفت: «واقعیت این است که مقرراتی وجود خواهد داشت. بیایید به دنیای واقعیت بپردازیم و مطمئن شویم که این کارها را انجام می‌دهد. اگر این کار را درست انجام دهید، رهبری ایالات متحده را در این فضا ایجاد می‌کنید و به افرادی که هرگز چنین سطح دسترسی مالی را نداشته‌اند، قدرت می‌بخشید. ما باید موارد استفاده بیشتری را در اختیار کنگره قرار دهیم تا آنها ببینند چه‌کاری می‌توان انجام داد. امیدوارم هر چه زودتر این امر اتفاق بیفتد اما بیایید مطمئن شویم که آن را به درستی انجام می‌دهیم.» در این زمینه، توصیه این است که اگر ‌می‌خواهید در حوزه‌هایی مانند دارایی‌های رمزنگاری‌شده سرمایه‌گذاری کنید، این سرمایه‌گذاری خود را به درصد بسیار کمی از سبد دارایی‌تان محدود کنید.

 

  • وجود یک مشکل از جنس روابط عمومی

فاجعه FTX نقش مهمی در سراسر کنفرانس ایفا کرد و مانند یک موضوع آزاردهنده در مصاحبه‌ها و پانل‌ها چشم‌نوازی می‌کرد.

کسانی که در خارج از جهان رمزنگاری هستند، ممکن است درک نکنند که FTX مشابه بیت‌کوین نیست و ارز دیجیتال فقط درباره حدس مالی نیست. برای بسیاری از مردم، ارز دیجیتال یکپارچه است و رسوایی در یک حوزه  از آن، یک رسوایی برای کل صنعت است.

همان‌طور که دنیس بونن، رئیس سابق مجلس نمایندگان تگزاس گفت: «چالش‌های هفته گذشته، بدون هیچ حمایتی پیش رفت، این چیزها می‌توانند یک صنعت را از بین ببرند.»

اکنون سوال این است: سیاست مناسب برای این موضوع چیست؟ هنگامی که صرافی FTX بنکمن – فرید فروریخت، تعدادی از سیاستمداران دموکرات اعلام کردند کمک‌های مالی او را به امور خیریه خواهند داد (بنکمن- فرید در چرخه میان‌مدت 40 میلیون دلار به دموکرات‌ها اهدا کرد.) از سخنگویان FTX مانند تام برادی، استفن کری و لری دیوید، پس از سقوط این صرافی، شکایت شده است. همچنین مت دیمون به دلیل تبلیغات بیت‌کوین، مورد سرزنش و تمسخر قرار گرفته است.

اگر سیاستمداری هستید که برای حفظ شغل خود و کمک‌های مالی دیگر به روابط عمومی خوب وابسته است، چرا به خود زحمت دهید که در حوزه ارزهای دیجیتال شرکت کنید؟ گاردنر در پاسخ به این سوال گفت: «مردم به آن نگاه می‌کنند و می‌گویند ما باید با این موضوع کنار بیاییم. فکر نمی‌کنم مردم دست‌های‌شان را بالا بیاورند و دور شوند… اگر یک قانون‌گذار بدبین به این صنعت هستید، حدس بزنید این بدبینی برای چیست؟

 اگر قانون‌گذاری هستید که فکر می‌کردید این، فرصتی برای نوآوری است، همچنان به آن باور دارید. مهم‌تر از همه اینکه این موضوع، برون‌حزبی باقی می‌ماند و تبدیل به موضوعی بین سیاستمداران راست یا چپ نمی‌شود.

این، بخشی از چالش صنعت است. چالش دیگر اینکه بقیه جهان به این موضوع اذعان کنند که دنیای دیجیتال فقط درباره تعاملات مالی نیست.

 

  • آینده کریپتو مثل گذشته‌اش مبهم است

در طول برگزاری کنفرانس، مردم درباره موارد استفاده ارز دیجیتال و اینکه چگونه بلاک‌چین بسیار بیشتر از پولی است که می‌توان برنده شد یا از دست داد، صحبت کردند. یانگ درباره اینکه بلاک‌چین چگونه می‌تواند به سلامت روان کودکان و نگهداری سوابق پزشکی کمک کند و اینکه چگونه قادر است به عنوان نگهبان مهم داده‌های ما عمل کند، صحبت کرد.

یانگ همچنین در پاسخ به این پرسش که چه مشکلی را می‌توانیم با بلاک‌چین حل کنیم که به تغییر روایت ما کمک کند، گفت: «شما باید تا آنجا که می‌توانید سریع پیشرفت کنید و موارد استفاده موفق آن را بدانید.»

جمعیت حاضر در کنفرانس صحبت یانگ را تایید کرد و وی با تشویق‌ فراوان از صحنه خارج شد اما مردی که چند صندلی دورتر بود، با چشمانی آگاه زمزمه کرد: «این، عالی است اما به محض اینکه قدرت کافی کسب کند، همه اینها فراموش می‌شود. » یک نفر او را بیرون می‌آورد. با این حال، در مجموع، جو و پمپاژ خوش‌بینی در کنفرانس محسوس بود.

بزرگ‌ترین طرفداران ارزهای دیجیتال، هنوز به آینده آن اعتقاد دارند و حتی اگر آن بازارها، همچنان به شکاف خود ادامه دهند، این حامیان سرسخت رمزارز در این بازار، فعالیت خود را تداوم می‌بخشند. آینده کریپتو مثل گذشته‌اش مبهم است.

دنیای مالی دیجیتال هنوز یادآور غرب وحشی است و مبارزه پیش‌رو بر سر این است که تا چه حد می‌توان بر آن حکومت کرد تا همه افراد درگیر، به اندازه کافی برای کشف آن، احساس امنیت کنند.(منبع:عصر ارتباط)

  • ۰۱/۱۰/۰۴

پول مجازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">