ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شرکت IT یا شرکت ICTs ؟

| چهارشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۸۷، ۱۲:۲۴ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - در حالی که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اساسنامه شرکت فناوری اطلاعات را دارای مشکل دانسته،‌ و ابهامات متعددی در فضای رسانه ای و کارشناسی در خصوص ضرورت های وجودی این شرکت پابرجاست، مدیر عامل و مجموعه این شرکت ظاهرا اصرار زیادی برای حضور در فضای رسانه ای دارند.

این در حالی است که همچون گذشته و با توجه به تجربه ناموفق و ناتوانی نهادهای بزرگتری همچون شوراها در حوزه فناوری اطلاعات، قاعدتا کسی آینده و عملکرد روشنی برای راهبری طرح های کلان از سوی یک شرکت متصور نیست.

اما خبرها یکی پس از دیگری از سمت شرکت فناوری اطلاعات به سمت رسانه ها می آید که نه تنها به شفافیت فضا کمکی نمی کند بلکه فضا مبهم تر نیز می شود. چراکه مدیر عامل این شرکت صراحتا اعلام می کند بر اساس تغییر وظایف شرکت‌ فن‌آوری اطلاعات، پروژه‌های جدیدی به منظور اجرای وظایف حاکمیتی، تدوین شده است.

از آن جمله بد نیست به مواری که اخیرا طرح شده کمی توجه کرد. ایجاد مرکز هماهنگی امداد رایانه‌یی و همچنین تهیه و تدوین راهکارها و سیاست‌های لازم برای توسعه و دسترسی به اینترنت پرسرعت، از جمله پروژه‌های تدوین شده محسوب می‌شود. این بخشی از سخنان مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات است.

در مورد مرکز امداد رایانه ای که می توان گفت سال ها قبل شورایی عالی ایجاد شد که مقوله امنیت را پیگیری کند و سندی تدوین شد به نام افتا ( امنیت فضای تبادل اطلاعات) ، از آن زمان به بعد خبری از اجرای این طرح و حتی خود آن شورا نیز منتشر نشد و امروز یک شرکت قصد دارد کار مشابهی را در دستور کار خود قرار دهد.

در خصوص تدوین راهکارهای توسعه دسترسی به اینترنت پرسرعت نیز که باید گفت بی شک و شبه ای این گونه امور از وظایف ذاتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی محسوب می شود که البته با این مورد آخر یعنی راهبری برگزاری مزایده اپراتور سوم گویی بخشی از وظایف سازمان رگولاتوری در حال واگذاری و تقسیم با شرکت فناوری اطلاعات است.

در خصوص تغییر فرمول محاسبه کاربران اینترنت که این شرکت با اشتیاق خاصی همواره آن را طرح می کند نیز باید گفت که این یک طرح محسوب می شود و نه ماموریت خاصی.

این در حالی است که قبلا تاکید شده بود که شرکت فناوری اطلاعات قرار است مسوولیت بزرگ و البته به اعتقاد نگارنده غیر قابل اجرای هماهنگی طرح های کلان فناوری اطلاعات کشور را بر عهده بگیرد. اما قبل از آن که فی المثل صحبت از یکی از چند ده طرح بر زمین مانده و نیمه تمام فناوری اطلاعات کشور شود، باز هم خبر از تعریف طرح های جدید آن هم در دل این شرکت می شود.

این در حالی است که در کشور طرح های زمینگیر زیادی از گذشته تا کنون وجود دارد که یکی از آن ها برای نمونه همان سند افتا ( امنیت فضای تبادل اطلاعات) است که بودجه و انرژی کشور صرف تدوین آن شد و به اجرا نرسید اما در عوض طرح کوچک دیگری تعریف می شود تا ...

به هر تقدیر و بر خلاف نام شرکت IT این شرکت تنها متمرکز روی طرح های مرتبط با نام خود نبوده و با روند فعلی و گستره فعالیت ها شاید اسم درست تر آن را باید شرکت ICTs یا شرکت فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی گذاشت.

شاید به بن بست کشاندن طرح ادغام شوراها، اجرا نشدن بسیاری از وعده ها از گذشته تا کنون و مهمتر از همه عدم پیگیری بسیاری از این مشکلات خود عاملی باشد برای آن که این شرکت نیز مسیر خود را تعقیب کند.

  • ۸۷/۰۲/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">