ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

صف خرید سهام مخابرات کوتاه شد

| دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۸۷، ۰۳:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر

امروز صف خرید 500 میلیون سهمی شرکت مخابرات به 8/8 میلیون سهم کاهش یافت و از سوی دیگرعده ایی از سهامداران این شرکت در کمتراز نیم ساعت اقدام انبوه به فروش بیش از 144 میلیون سهم کردند.

به گزارش فارس ، در حالی بیش از 2/2 میلیارد سهم شرکت مخابرات به عنوان بزرگترین شرکت دولتی قابل واگذاری شنبه گذشته به قیمت هر سهم 150 تومان در بورس کشف قیمت شده بود، با توجه به عدم عرضه سهام جدید ، صف خرید 500 میلیون سهمی برای سهام شرکت مخابرات ایجاد شد.

این در حالی است که با توجه به عدم رشد نرخ سهام مخابرات به دلیل اعمال حجم مبنای 18 میلیون سهمی، قیمت سهام هفتمین شرکت مشمول اصل 44 قادر به رشد روزانه نبود که این جریان سبب شد تا امروز برخی از سهامداران با توجه به جو روانی منفی ، اقدام به عرضه و فروش سهام کنند.

به گزارش فارس ، براین اساس بود که درهمان ساعات اولیه معاملات امروز بازارسهام ، تقاضای سفارش خرید سهام مخابرات از500 میلیون سهم هفته گذشته ابتدا به حدود 130 میلیون کاهش یافت و همزمان عده ایی از سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی مبادرت به فروش سهام کردند که در این جریان ابتدا 19 میلیون و سپس 34 میلیون و به یکباره 144 میلیون سهم مخابرات مورد معامله قرار گرفت .

شیپورعقب نشینی سهامداران مخابرات در حالی در تالارشیشه ایی بورس شنیده شد که با توجه به معامله بیش از 144 میلیون سهم به قیمت هر سهم 161 تومان و 7 ریال، ارزش کل سهام معامله مخابرات تا ساعت 10 صبح به بیش 23 میلیارد تومان رسید که با توجه به رشد 3 درصدی نرخ ، شرکت مخابرات بیش از 39 واحد برروی شاخص کل بورس اثر مثبت گذاشت.

آخرین جدول عرضه و تقاضا سهام مخابرات نیز تا ساعت 10 صبح نشان می دهد که حدود8/8 میلیون سهم برای خرید این سهم وارد سامانه معاملاتی شده است .
5 دلیل معامله امروز بیش از 264 میلیون سهم مخابرات

یک کارگزار بورس گفت: تغییر وضعیت عرضه و تقاضای سهام مخابرات و معامله بیش از 264 میلیون سهم این شرکت ناشی از 5 دلیل بود.

هادی بیدختی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص تغییر وضعیت امروز سهام مخابرات اظهار داشت: کاهش تقاضای خرید و معامله بیش از 263 میلیون سهم شرکت مخابرات به ارزش 6/42 میلیارد تومان ناشی از 5 دلیل بود که اولین دلیل به عرضه بیش از 2/2 میلیاد سهمی آن در روز اول و عدم عرضه سهام در روزهای گذشته مربوط است.

وی با بیان این که انتظار سهامداران بر عرضه تدریجی سهام نیز موثر بود، دومین دلیل ایجاد نوسان سهام مخابرات را کاهش تقاضا از 500 میلیون سهم به 130 میلیون سهم تقاضا ارزیابی کرد و گفت: این وضعیت که به دستکاری مشکوک است، موجب نگرانی عده‌ایی از سهامداران شد چرا که با کاهش 8 ریالی نرخ سهام دلیلی برای کاهش تقاضای بیش از 270 میلیون سهمی وجود نداشت.

این کارگزار بورس در رابطه با سومین دلیل افت و خیز سهام بزرگترین شرکت بورس از لحاظ سرمایه به فارس اظهار داشت: از دیگر دلایل اصلی در نوسان سهام مخابرات این بود که با توجه به رشد قیمت از 150 به 161 تومان، تمام خریداران روز اول حدود 18 درصد سود به دست آورده بودند که با توجه به اقدام به فروش 20 درصد از سرمایه‌گذاران سفته‌باز، دیگر سهامداران نیز به فروش سهام مخابرات تحریک شدند.

بیدختی ادامه داد: اما با خرید بیش از 263 میلیون سهم مخابرات به قیمت 161 تومان خط حمایت و سدی ایجاد شد که مانع از ریزش احتمالی و مداوم در محدوده 150 تومانی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دلیل چهارم را باید در سابقه عرضه‌های اولیه جستجو کرد که بر این اساس، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند با کسب سود مشخصی از سهام تازه وارد خارج شدند تا صورت ارزان تر شدن، اقدام به خرید مجدد کنند.

مدیرعامل کارگزاری عمران فارس در رابطه با پنجمین دلیل حذف تقاضای خرید500 میلیون سهمی و معامله 263 میلیون سهم به فارس گفت: درج و پذیرش شرکت ذوب آهن و هم چنین عرضه سهام شرکت‌های جدید در وضعیت امروز سهام مخابرات تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: این دلیل موجب شد که به سهامداران مخابرات توصیه شود اقدام به فروش نیمی از سهام کنند چرا که با توجه به حجم مبنای 18 میلیون سهمی مخابرات و عدم تقسیم سود سالیانه، انتظار شد مستمر نرخ سهام آن دور از ذهن بود.

  • ۸۷/۰۵/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">