ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ضعف برندسازی در بانکداری الکترونیکی ایران

| سه شنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۲، ۰۳:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک با بیان این که، نقص در زیرساخت های مخابراتی مشکلاتی را در سیستم بانکی به وجود می آورد، گفت: بانکها باید رفتار امن، ساده و در کنار آن ارزش افزوده خوبی برای مشتریان خود داشته باشند و خود را با فناوری های نوین تطبیق دهند.

سید ابوطالب نجفی افزود: اگر بانک ها بخواهند در قبال تغییرات و نوآوری ها مقاومت کنند، در نهایت دچار و رشکستگی شده و بازارهای خود را از دست می دهند، همان اتفاقی که برای بعضی از بانک های بزرگ در رابطه با پایانه فروش شاهد بودیم که بخش بزرگی از بازار را به رقبا واگذار کردند.

وی با بیان اینکه، بانک ها باید خلاقیت و نوآوری در سرویس های خود داشته باشند، در خصوص بانکداری الکترونیکی و بانکداری مجازی گفت: در بانکداری الکترونیکی برندسازی صورت نمی گیرد و بانک ها فرایند سنتی را از مسیرهای جدید ارایه می دهند، اما در بانکداری مجازی برندسازی هم صورت می گیرد.

نجفی با بیان اینکه، اولین تراکنش الکترونیکی در سال 1918 و اولین ظهور دستگاههای خودپرداز در سال 1967صورت گرفت گفت: در سال 1972 کارت های مغناظیسی در سال 1980 تلفن بانک و در سال 1995 اینترنت آغاز به کار کرد که در سال 2005تعداد تراکنش های بانکی که از طریق اینترنت وارد شبکه بانکی می شد، از شعب پیشی گرفت.

وی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در این زمینه گفت: در سال 87 بهره برداری از سیستم های ساتنا و پایا آغاز شد و بانک ها شروع به ارایه اینترنت بانک و همراه بانک کردند، همچنین در سال 91 شاپرک آغاز شد و از سال 2000 میلادی به بعد مباحث کیف پول و پول دیجیتالی مطرح شد.

مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه، در بانک ها دستور کاری برای سال 2014 تحت عنوان رام کردن اژدهای دیجیتالی مطرح شد گفت: در این عنوان پیاده سازی مباحث فناوری اطلاعات در بانک ها به اژدهایی تشبیه شده که مدیران بانک ها باید توانایی لازم را برای رام کردن این اژدها داشته باشند.

وی در خصوص روندی که بانک ها در سال 2014 و 2015 در دنیا طی خواهند کرد اظهار کرد: استفاده از بانکداری همراه در بیش از 60 درصد سرویس های بانکی، سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری بانک ها در یکپارچگی سیستم ها، حضور فعال بانک ها در شبکه های اجتماعی جهت جذب مشتری، استفاده از رایانش ابری، تغییر نگاه سرویس دهی بانک ها به مشتری و بحث مشاوره اقتصادی از جمله این روندها محسوب می شود.

به گزارش ایرنا نجفی همچنین با اشاره به موضوع ابرداده و هوش تجاری که شرکت خدمات انفورماتیک با حجم بزرگی این پروژه را در بانک ملی انجام داد افزود: در هوش تجاری می توانیم رفتار و فرهنگ مشتری را دنبال کنیم.

وی نظارت بر بانک ها، تسهیل در ارتباطات بین بانکی و سیاست های پولی و بانکی را به عنوان وظایف بانک مرکزی در بانکداری الکترونیکی عنوان کرد و گفت: اتفاقی که طی چند سال گذشته در بانک مرکزی شاهد بودیم، این است که ستون فقراتی در بانک مرکزی به وجود آمده و قرار است، سامانه ای نظارت بر موسسات مالی و صندوق های قرض الحسنه را انجام دهد و تبادل اطلاعات آنها را کنترل کند.

وی همچنین در خصوص پیش نیازها و چالش های بانکداری الکترونیکی افزود: متاسفانه بانک ها نتوانستند خود را با فناوری های نوین تطبیق داده و از آن به خوبی استفاده کنند و هنوز سرویس های سنتی در بانک ها حاکم است.

نجفی، شکاف در رشد فناوری اطلاعات با کسب و کار بانکی، ضعف فرهنگ سازی و کم اطلاعی از تاثیرات بکارگیری فناوری، ناهماهنگی سیستم های اقتصادی کشور در استفاده از فناوری را از دیگر چالش ها در این زمینه دانست.

مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک، دشواری دسترسی و خرید نرم افزارهای خارجی، محدودیت های ناشی از آیین نامه های معاملاتی و دشواری های ناشی از انطباق نرم افزارها و سیستم های خارجی با عملیات بانکی داخلی را از دیگر چالش ها در این خصوص عنوان کرد.

وی تاکید کرد: در سال گذشته 70 درصد هک های صورت گرفته در شبکه های بانکی و موسسات مالی بوده است و بنا بر این دسترسی به سرویس های امنیتی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

نجفی با بیان اینکه، متاسفانه برخی چالش های شبکه بانکی هنوز حل نشده و اگر بانکداری الکترونیکی توسعه یابد، باید معضلات آن حل شود اظهار کرد: در بانکداری الکترونیکی نگرش به مشتری فرق کرده و متاسفانه بانک ها با مشتریان خود در رابطه با درصدی که برای ارائه تسهیلات دریافت می کنند، شفاف نیستند که این موضوع یکی از معضلات مهم محسو ب می شود و این در حالی است که بانک ها در کشورهای دیگر برای ارائه تسهیلات اول فرم سازمان مالیاتی را درخواست می کنند.

نجفی با اشاره به زیرساخت مخابراتی و مشکلات موجود در این زمینه گفت: به دلیلی مشکلاتی که در این زمینه داریم در بعضی مواقع در ارایه سیستم ها و سرویس های بانکی با مشکل مواجه می شویم.

وی در پایان در خصوص مزایای بانکداری الکترونیکی با بیان اینکه، در بانکداری الکترونیکی از پراکندگی نگرش به مشتری جلوگیری می شود گفت: جلوگیری از جعل و تقلب و جلوگیری از برخی هزینه های اضافی از جمله این مزایا محسوب می شود و ارائه سرویس ها از هر مکان و زمان ضمن ایجاد راحتی کار به مشتریان، کاهش شعب را نیز به همراه خواهد داشت.

  • ۹۲/۱۰/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">