ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لزوم رفتارشناسی کاربران ایرانی

| شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۸۷، ۱۱:۵۲ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی – شناخت نوع رفتار و علاقه کاربران اینترنتی در هر نقطه از دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است. گاه دستیابی به چنین اطلاعاتی چنان ذیقیمت می شود که حتی نهادهای امنیتی برای دسترسی به این اطلاعات، ارایه دهندگان خدمات اینترنتی را تحت فشار قرار می دهند.

در آمریکا اف بی آی و یا سی آی ای همکاری تنگاتنگی با شرکتی همچون گوگل دارند. چراکه گوگل بزرگترین موتور جست و جوی جهان را دارد و دسترسی به بانک اطلاعاتی این موتور می تواند فضای بسیار روشن و ملموس از آنچه در اذهان عمومی یک کشور می گذرد را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

برای مثال فرض کنید نهادهای فرهنگی و امنیتی آمریکا از طریق دسترسی به کلمات مورد جست و جو از سوی کاربران یک کشور به راحتی می توانند به کمبودهای اطلاعاتی،‌ علاقه مندی های و نیازهای مردم یک کشور پی ببرند. بدیهی است زمانی که به چنین اطلاعاتی دسترسی پیدا شود می توان به تعبیری راه نفوذ و تغذیه فرهنگی و اطلاعاتی مردم آن کشور را به دست آورد.

یکی دیگر از کاربردهای چنین رفتارشناسی های اینترنتی، به دست آوردن بازخوردهای اتفاقات و اخبار بین المللی در خاک کشورهاست. برای مثال چنانچه آمریکا یک کشور را تهدید به جنگ بکند، یکی از راه های کسب اطلاع از این که مردم آن کشور تا چه حد این تهدید را جدی گرفته و فضای روانی عمومی چگونه است، مراجعه به اطلاعات موتورهای جست و جو و سایت های مورد بازدید مردم کشور مذکور است.

اما گذشته از چنین کاربردهایی، آنالیز و تحلیل رفتار کاربران اینترنتی می تواند، سود زیادی را نصیب همگان کند.

این که بدانید کاربران ایرانی بیشتر چه ساعاتی از شبانه روز در اینترنت حضور دارند؟ تعداد کاربران، سن و جنسیت آنها در چه وضعی قرار دارد؟ این کاربران بیشتر وقت خود را در چه سایت هایی می گذرانند؟ کاربران ایرانی از چه طریقی به اینترنت متصل می شوند؟ کلمات مورد جست و جو و نیازمندی هایی که مردم در اینترنت به دنبال آن می گردند چیست؟ سایت های خبری، ورزشی،‌ اقتصادی، تفریحی، علمی، مذهبی، خرید و فروش و … مورد علاقه این کاربران چیست؟ و ده ها سوال دیگر.

بدیهی است دسترسی به چنین اطلاعاتی امکان برنامه ریزی به مراتب هدفمند تر و اقتصادی تر برای بسیاری از دست اندرکاران و صاحبان صنایع و … را به همراه خواهد داشت.

امروزه در دنیا کشورهای زیادی اقدام به تحلیل و رفتارشناسی کاربرای اینترنتی خود کرده و از این اطلاعات به نحو مطلوب استفاده های لازم را نیز می برند. بدیهی است جای نهاد مشابهی که می تواند همواره و به صورت ماهانه چنین اطلاعاتی را استخراج و در اختیار مراجع متعددی قرار دهند در کشور ما خالیست.

ای کاش برخی از این همه نهاد موازی در حوزه فناوری اطلاعات که گویی منتظر اجرای طرحی در نهادهای همسو با خود هستند تا آنها نیز به موازات طرحی مشابه را در دستور کار قرار دهند، اقدام نوین و متفاوتی از این دست را به اجرا برسانند.
منبع : فناوران

  • ۸۷/۰۹/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">