ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مابقی سهام شرکت مخابرات چه شد

| سه شنبه, ۵ آذر ۱۳۸۷، ۱۲:۵۳ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - چهارم شهریور ماه سال جاری بود که برخی از رسانه ها به نقل از منابع ناشناس خبر توقف ر واگذاری سهام مخابرات به بورس را دادند. در خبر مذکور شورای عالی امنیت ملی به عنوان نهاد صادرکننده دستور توقف سهام این شرکت معرفی شده بود.

در بخشی از این خبر و در خصوص دلایل احتمالی صدور دستور مذکور آمده بود "کارشناسان با شیوه واگذاری سهام مخابرات چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ امنیتی مخالفت کرده بودند که از آن جمله می‌توان به نامه رئیس اتاق تهران خطاب به رئیس‌جمهور اشاره کرد.

در خبر مذکور حتی به نقل از رئیس سازمان بورس، موضوع فراتر از توقف عرضه سهام رفته و آمده بود که "اگر پس از بررسی‌های لازم به نتیجه برسند که سهام مخابرات نیاز به بازگرداندن دارد، اقدامات لازم از سوی این سازمان انجام خواهد شد."

خبر مذکور اما دو روز بعد و بدون اشاره به جزییات خاصی و صرفا با استناد به مفاد اصل 44 این چنین تکذیب شد که "در مورد مخابرات ایران به دلیل اهمیت ملی علاوه بر بررسی‌های متداول مالی، اقتصادی و فنی، موضوع واگذاری از ابعاد سیاسی و امنیتی نیز توسط نهادهای ذیربط انجام شد و خوشبختانه قبل از اتمام مراحل درج شرکت مخابرات در بورس، تاییدیه شورای عالی امنیت ملی نیز دریافت شد."

اما سیزدهم شهریور ماه یعنی 7 روز بعد مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در مصاحبه ای در خصوص سرنوشت عرضه بلوک یا بلوک های بعدی سهام مخابرات اعلام کرد: "زمان ورود بقیه سهام مخابرات به سازمان بورس اوراق بهادار هنوز مشخص نیست" در ادامه همچنین مدیرعامل شرکت بورس اعلام کرد که عرضه مابقی سهام مخابرات در مراحل تشریفات قانونی قرار داشته و به شدت پیگیری می شود.

مدیر عامل شرکت مخابرات اما در مصاحبه دیگری در تاریخ بیستم مهرماه نیز چنین گفت که" تصمیم‌گیری در رابطه با عرضه بلوکی سهام مخابرات از شورای عالی امنیت به سازمان خصوصی سازی تفویض شده و این سازمان بر اساس زمان و شرایط بازار سهام، اقدام به عرضه بلوکی خواهد کرد."

اظهارات فوق مجموع آخرین اخبار در خصوص سرنوشت عرضه سهام مخابرات به بازار بورس کشور تلقی می شود.

از آن تاریخ تا کنون و با سرعتی غیر قابل مهار که شرکت مخابرات ایران راهی بورس بود، کمتر کسی تصور می کرد که ورود این شرکت بزرگ دولتی با مانع جدی مواجه شود. اما ظاهرا این اتفاق رخ داد و خبرهای اولیه مبنی بر بروز مشکلاتی در خصوص توقف عرضه سهام مخابرات که به نوعی تکذیب شد، تحقق یافته است.

این در حالی است که تا کنون کمتر کسی به زمان شفاف عرضه بلوک یا بلوک های بعدی سهام مخابرات اشاره کرده و اصولا کسی نیز به دلایل تعویق یا توقف احتمالی عرضه مابقی سهام این شرکت نیز وارد نشده است.

لیکن این مساله قاعدتا مانعی برای طرح این پرسش نخواهد بود که بر سر بقیه سهام شرکت مخابرات چه آمده است. آیا این روند متوقف یا به تعویق افتاده است؟ در آن صورت پاسخ به چرایی این مهم و پیگیری موضوع از طریق فراخوانی با عنوان شناسایی تهدیدها و فرصت های چگونگی عرضه سهام مخابرات می تواند گره گشا باشد.

  • ۸۷/۰۹/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">