ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

محرومیت ۲۳۳ روستای قزوین از اینترنت

| دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۰۴:۰۳ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: چاقی دانش‌آموزان به عنوان یک عامل خطر و زمینه ساز بیماری‌های غیرواگیر مانند فشارخون به شمار می‌آید، لذا طرح کاهش چاقی در دانش‌آموزان تحت عنوان "کوچ" در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش صبح قزوین؛ حسنعلی اصغری در جلسه شورای اداری آموزش و پرورش استان قزوین گفت: اجرای طرح "کوچ" منجر به ترویج سبک زندگی مطلوب و ترغیب دانش آموزان برای کاهش وزن خواهد شد؛ یکی دیگر از نکات هم مربوط به بهداشت سلامت و روان دانش آموزان در ایام کروناست که در این زمینه باید از ظرفیت مشاوران و روانشناسان و بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، دادگستری و سایر ارگان‌های موثر استفاده کنیم.

اصغری تصریح کرد: از مهمترین عوامل اثرگذار در سلامت روان افراد وقوع رویدادهایی است که به دشواری قابل پیش‌بینی و کنترل هستند؛ شیوع ویروس کرونا از این دست عوامل است، لذا توجه به سلامت روان در این دوران به عنوان یک عامل استرس زای مزمن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی درباره مشکلات شبکه شاد ابراز کرد: این شبکه همچنان دارای اشکالاتی است چراکه در کشور زیرساخت‌های لازم برای ارائه محتواهای آموزشی در فضای مجازی فراهم نیست؛ مسئولینی که مدیریت بخش زیرساخت را بر عهده دارند تمام تلاش خود را می‌کنند و این مسئله در حیطه ما نیست و معلمان و فرهنگیان هم در کنار دانش آموزان با این مشکلات مواجه هستند.

 

قول مسئولان برای راه‌اندازی اینترنت

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین یادآور شد: شبکه شاد در بستر همراه اول انجام می‌شود که قول داده‌اند موانع و مشکلات حل شود و ما بتوانیم محتوای آموزشی بهتری را ارائه دهیم؛ قابلیت‌های فنی شبکه شاد که مربوط به وزارتخانه است هر روز تغییر کرده و افزایش می‌باید و شاهد ارتقاء این برنامه هستیم.

این مقام مسئول بیان کرد: در استان قزوین ۲۳۳ روستا متاسفانه فاقد اینترنت هستند؛ مسئولین حوزه ارتباطات و زیرساختی به ما قول داده‌اند که مشکل ۱۸۰ روستا را در ماه‌های اخیر حل کنند اما هر روز دیرکرد یک خسارت جدی در حوزه آموزش است.

وی در پایان گفت: برای برخی مناطق روستایی که مشکلات بهداشتی نداریم و تعداد دانش آموزان کم است سعی شده تا کلاس‌ها حضوری برگزار شود و محتواهای آموزشی هم برای مناطق روستایی تدبیر شده که به صورت کاغذی و با رعایت پروتکل‌ها بین دانش آموزان توزیع شود.

 

 

 

  • در همین رابطه: زیرساخت‌های ارتباطی دهگلان توسعه نیافته است
    روستا‌ها یکی از مناطقی هستند که به دلیل دوربودن از مناطق شهری ارتباط یافتنشان به اینترنت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است با توجه به اینکه ساکنان روستا نیز مانند شهرنشینان نیازمند انجام برخی کار‌های خود به وسیله اینترنت بوده و وظیفه دولت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای سهولت دسترسی روستائیان به اینترنت است.

به گزارش کُردتودی، با توجه به اینکه قرن جدید، قرن ارتباطات و تکنولوژی است و اینترنت نقش تاثیرگذاری در زندگی مردم ایفا می کند گرایش مردم به استفاده از اینترنت و احساس نیاز به این فناوری رو به افزایش است اما مشکل آنتن دهی موبایل و عدم دسترسی به اینترنت به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

روستا‌ها یکی از مناطقی هستند که به دلیل دوربودن از مناطق شهری ارتباط یافتنشان به اینترنت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است با توجه به اینکه ساکنان روستا نیز مانند شهرنشینان نیازمند انجام برخی کار‌های خود به وسیله اینترنت بوده و وظیفه دولت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای سهولت دسترسی روستائیان به اینترنت است و آبادانی روستا‌ها از جنبه‌ها و ابعاد مختلف همواره مورد توجه مسئولان کشور در برهه‌های مختلف تاریخی وجود داشته است باید توسعه شبکه‌های ارتباطی روستا‌ها نیز در دستورکار نهاد‌های مربوطه  قرار گیرد.

تلفن همراه و اینتنت در این دوره یکی از ملزومات است اما در این عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات روستاهایی در شهرستان دهگلان وجود دارد که مردمانش از نعمت اینترنت و آنتن دهی تلفن همراه بی‌بهره‌اند مطمئناً توسعه و تجهیز کردن دکل‌های مخابراتی در روستاها می‌تواند تا حدودی از مشکلات این روستاها بکاهد.

بیش از 50 درصد جمعیت شهرستان 65 هزار نفری دهگلان ساکن روستا هستند اما این روستاها فاقد اینترنت و آنتن دهی مناسب خطوط تلفن همراه هستند.

احمدی یکی از اهالی روستای کاکه جوب شهرستان دهگلان گفت: روستای کاکه جوب با 100 خانواردر 15 کیلومتری مرکز شهرستان واقع‌شده ولی ازعدم آنتن دهی تلفن همراه و نبود اینترنت رنج می‌برد که برای برقراری یک کار اینترنتی باید این مسافت را تا مرکز شهرستان طی کنیم.

این روستا نشین گفت: در بیشتر روستاهای دهگلان از لحاظ زیرساختی و به‌ ویژه در بخش اینترنت مشکل وجود دارد و همین امر زمینه گلایه و ناراحتی مردم روستاهای منطقه را در پی داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: برای برقراری یک تماس ساده باید به بالای پشت‌بام برویم که اکثریت مواقع جوابگو نیست در حالی که مسئولان می‌توانند با اندکی تقویت سیگنال‌های تلفن‌های همراه، مشکل آنتن دهی این روستاها را حل کنند.

حمیدی یکی از ساکنان روستای بگه جان با بیان اینکه مسئولان مردم روستاها را فراموش کرده‌اند و نسبت به مشکلات این روستاها بی‌ توجه هستند، گفت: مسئولان مربوطه باید برای رفع این مشکل اقدام جدی داشته باشند و روستاهای ما را از محرومیت اینترنت خارج کنند زیرا نبود امکانات اولیه ازجمله اینترنت باعث افزایش مهاجرت از روستاها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تلفن همراه فاقد پوشش و در برخی نقاط دارای پوشش ضعیف  و عدم پوشش اینترنتی در روستاها و جاده‌های روستایی از معضلاتی است که بارها مسئولان محلی و نماینده مجلس برای پیگیری و رفع مشکل قول مساعد داده‌اند اما این وعده عملی نشده است

 

کلافه شدن مردم از قطعی مکرر خطوط تلفن همراه در روستاها

مشکلات همیشگی قطعی های مکرر تلفن همراه واینترنت در برخی از روستاهای شهرستان باعث گلایه مندی فراوان از سوی مردم شهر وروستا شده است.

شهرستان دهگلان در زمینه زیر ساخت های مخابرات، دسترسی به اینترنت، عدم آنتن دهی تلفن همراه در برخی روستاها ، راه های مواصلاتی و برخی مسائل دیگر در این زمینه دچار مشکلاتی است که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

محمدی از اهالی روستای سرواله با اشاره به قطعی خطوط تلفن همراه و سرعت بسیار کم اینترنت اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که بدون هیچگونه اطلاع قبلی خطوط تلفن قطع می شود و همه را دچار سردرگمی می کند و موجب قطعی ارتباط با شهر می شود.

وی افزود:هر زمان با مراجعه به مخابرات برای پیگیری مشکل خطوط تلفن رفته ایم، جوابی تکراری را شنیده ایم که می گویند فیبر نوری قطع شده است.

کریمی ساکن روستای سیس با اشاره به مشکلات خطوط تلفن همراه واینترنت در شهرستان اظهار کرد: سرعت اینترنت برای برخی از اپراتورها و در برخی از روستاها برای همه اپراتورها  به حدی پایین است که برای دانلود کردن یک فیلم ٣٠ مگابایت حدود بیست دقیقه معطل می شویم این در حالی است که در عصر ارتباطات هستیم و این یک نقطه ضعف به حساب می آید.

توجه مسئولین به این نکته نیز ضروری است که قطع تلفن های همراه و اینترنت اختلالاتی در کسب و کار و زندگی شهروندان ایجاد می کند.

وضعیت پوشش اینترنت نیز بسیار نامطلوب است و جوانان و دیگر اهالی این روستا برای انجام فعالیت‌های اینترنتی خود با مشکلات زیادی روبه ‌رو هستند اخلال در برقراری ارتباطات تلفنی و اینترنتی سبب ایجاد مشکلات بسیاری برای اهالی این منطقه شده است.

یکی از اهالی منطقه بلدستی در گفت‌ وگو با خبرنگارما گفت: این منطقه فاقد امکانات بهداشتی و اورژانسی هست و درصورتی‌ که کسی بیماری حادی داشته باشد امکان برقراری ارتباط با ارگان‌های امدادی وجود ندارد و متأسفانه چند سال گذشته افرادی به‌ خاطر ضعف شبکه‌های ارتباطی و عدم امکان تماس با اورژانس جان خود را از دست داده‌اند.

یکی از موضوعاتی که می‌تواند به روستاییان جهت جلوگیری از اتلاف وقت آن‌ها و همچنین صرفه‌جویی درهزینه‌های آن‌ها به‌ علت حضور در شهر جهت خدمات ارتباطی کمک کند، خطوط تلفن همراه و آنتن‌دهی مناسب است.

یکی کشاورز ساکن روستای سراب شهرک که راننده تراکتور است، بیان کرد: برای ثبت‌نام سوخت تراکتور باید مسیر زیادی را طی کنیم همچنین با توجه به اینکه در شهر هم شلوغی مراکز خدمات اینترنتی وقت زیادی را از ما می‌گیرد پوشش اینترنت یکی از نیازهای جدی است.

هرچند اینترنت امروزه به عنوان جزو لاینفک زندگی بیشتر مردم شده و کمتر کسی دیده می شود که سرو کارش با اینترنت نباشد همه دوست دارند با اینترنت پر سرعت کار کنند موضوعی که درکشورمان داد خیلی ها را در آورده وهمواره ا از کندی اینترنت ناراضی هستند.

امروزه اینترنت پرسرعت مبتنی بر فناوری ADSL برای مردم اقصی نقاط کشور نیاز است واز سال گذشته  طرح اینترنت پر سرعت روستایی توسط شرکت مخابرات اجرا شد اما در بیشتر مواقع قطع است.

یکی از ساکنان روستاهای دهگلان با ابراز نارضایتی از اینترنت روستایی شرکت مخابرات به خبرنگار ما گفت: شرکت مخابرات فقط در حد حرف سخن می گوید  که اینترنت پرسرعت است اما در عمل بیشتر مواقع اینترنت قطع  و در بقیه زمان ها کم سرعت است.

وی  افزود: ما برای اینترنت روستایی هزینه کرده ایم اما خدماتی نمی بینیم وهیچ مسئولی پاسخگوی ما نیست.

وی با اشاره به اینکه  یکی ازاهداف اینترنت روستایی مراجعه کمتر ساکنان روستاها به شهر برای امور اینترنت بود گفت: آلان هم با زمانیکه اینترنت نداشتیم فرقی ندارد چونکه نت در بیشتر مواقع قطع است ما مجبوریم برای کارهای اینترنتی به شهر برویم.

به هر حال اهالی روستاها از اینترنت پرسرعت استقبال خوبی داشته اند اما صدای آنان بعد از اینکه هزینه های زیادی کرده اند به گوش مسئولان نمی رسد.

پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات مردم دنیا را هرروز بیشتر از قبل به اینترنت نیازمند می‌کند به طوری که می‌توان گفت زندگی به دور از اینترنت برای نسل امروز تقریبا غیر ممکن است.

تلفن و اینترنت از نیازهای اساسی زندگی مردم می باشد می توان گفت در حال حاضر بسیاری از خدمات اجتماعی، اقتصادی ، آموزشی و غیره از طریق شبکه مخابراتی و زیرساخت های مربوط به آن فراهم می شود.

 

زیرساخت‌های ارتباطی دهگلان توسعه نیافته است

یکی از معضلات شهرستان دهگلان چه در بخش مرکزی و چه در بخش بلبان آباد که از مطالبات مردم و نمایندگان آنها در شوراهاست موضوع مخابرات شامل تلفن های ثابت و سیم کارتی خانگی، تلفن همراه، بحث اینترنت و فیبر نوری است  که در بحث مخابرات در این چند سال کمتر شاهد توسعه و تجهیز آن بودیم.

شهرستان دهگلان در زمینه تلفن خانگی، زیرساخت های مخابرات، دسترسی به اینترنت، عدم آنتن دهی تلفن همراه در برخی روستاها و راه های مواصلاتی و برخی مسائل دیگر در این زمینه دچار مشکلاتی است که نیازمند توجهات بیشتر مسئولان است.

 

 

  • در همین رابطه: تنها 20 درصد دانش‌آموزان راز و جرگلان اینترنت دارند

با شیوع بیماری کرونا دغدغه کمبود زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنتی در شهرستان مرزی راز و جرگلان در استان خراسان شمالی در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار پرنگ‌تر شده است و رفع این کمبود زیرساختی از مطالبات جدی اهالی این شهرستان است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، شهرستان مرزی راز و جرگلان در استان خراسان شمالی سال ها است از کمبود بسیاری از زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت فناوری و مخابراتی رنج می‌برد.

با شیوع بیماری کرونا اهمیت برخورداری این شهرستان از این زیرساخت به ویژه در زمینه ادامه تحصیل دانش آموزان بسیار مهم شده است که در حال حاضر ارتقا و بهبود بخشی به وضعیت زیرساختی خدمات فناوری و مخابراتی این شهرستان از مطالبات جدی اهالی این منطقه است.

 

 ضریب نفوذ ضعیف اینترنت در راز و جرگلان

جواد جوانوش، بخشدار غلامان در شهرستان راز و جرگلان درباره وضعیت زیرساخت های اینترنتی در شهرستان راز و جرگلان اظهار کرد: در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی که در سال 91 انجام شد 17 سایت موبایلی در این شهرستان ایجاد شد.

جوانوش عنوان کرد: با این وجود، در حال حاضر از 82 منطقه (شهری، آبادی و کلاته) این شهرستان هنوز 14 منطقه فاقد ارتباطات اینترنتی هستند. از این 82 منطقه، در مناطقی که به شبکه ارتباطات اینترنتی متصل هستند ضریب نفوذ 12 درصد است.

وی بیان کرد: در شهرستان راز و جرگلان 59 آبادی نیز فاقد اینترنت پر سرعت هستند که ضریب برخورداری آنها از این شبکه 28 درصد است. علاوه براین،‌در این شهرستان 14 منطقه نیز زیرساخت اینترنتی ندارند.

جوانوش به سال تحصیلی جاری نیز اشاره کرد و گفت: در این شهرستان تنها 20 درصد از دانش آموزان به اینترنت دسترسی دارند.

 

روستاهای تولید محور راز و جرگلان فاقد اینترنت پر سرعت

عابدی، رییس شورای شهر راز نیز اظهار کرد: مناطق روستایی این شهرستان تولید محور هستند درحالیکه این مناطق روستایی به اینترنت پر سرعت دسترسی ندارند که بتوانند با بازار و مشتریان خود ارتباط داشته باشند.

عابدی خاطر نشان کرد: تامین بسته های اینترنتی و ارتقای اینترنت همراه اول برای جمعیت دانش آموزی این شهرستان بسیار ضروری است.

وی عنوان کرد: تهیه تبلت و گوشی تلفن همراه برای تحصیل دانش آموزان این شهرستان همراهی خیران را می طلبد.

 

ارتقای سرعت اینترنت مطالبه جدی دانش آموزان راز و جرگلانی

روح الله حسین پور، فرماندار راز و جرگلان نیز بیان کرد: ارتقای اینترنت همراه اول برای جمعیت دانش آموزی این شهرستان بسیار ضروری است.

حسین پور همچنین خاطر نشان کرد: در این شهرستان 46 ایستگاه مخابراتی وجود دارد که در صورت قطع شدن برق، این ایستگاه ها از کار می افتند.

وی همچنین افزایش تعداد دفاتر پیشخوان در این شهرستان برای خدمات دهی به ساکنان این شهرستان را بسیار ضروری دانست.

 

اقدامات در دستور کار برای بهبود وضعیت زیرساخت های مخابراتی و اینترنتی در راز و جرگلان

علی مرتضوی، مدیر کل فناوری و اطلاعات خراسان شمالی درباره رفع این کمبودها در این شهرستان اظهار کرد: در شهرستان راز و جرگلان تاکنون اقداماتی برای بهبود وضعیت زیرساخت های مخابراتی و اینترنتی انجام شده است که از آن جمله می توان به راه اندازی رومینگ اپراتورهای ایرانسل و همراه اول و همچنین ایجاد 12 سایت ایرانسل اشاره کرد که راه اندازی هفت سایت دیگر نیز در دست اقدام است.

مرتضوی در ادامه افزود: در حال حاضر پوشش این دو اپراتور در این شهرستان 55 درصد است.

وی با بیان اینکه پوشش ایرانسلی 22 روستای دیگر نیز در دستور کار است، گفت: به زودی روستاهای آیرقایه، امام دره، قره پالچق، قره آقاچ محمد نفس، پرسه سو تحت پوشش خدمات اپراتور ایرانسل و روستاهای آبادی مزرعه، روستاهای بچه دره و قزل نیز تحت پوشش خدمات اپراتور همراه اول قرار می گیرند.

وی همچنین گفت: تاکنون 74 کیلومتر فیبرنوری در این شهرستان بارگذاری شده است.

مدیر کل فناوری و اطلاعات خراسان شمالی عنوان کرد: طی دو ماه گذشته در این شهرستان 174 مدرسه به اینترنت ای دی اس ال متصل شده اند و 10 مدرسه دیگر نیز به این خدمت متصل خواهند شد.

وی افزود: انتقال این پوشش اینترنت ای دی اس ال به مدارس روستاهایی که زیرساخت شبکه را داشته باشند، انجام خواهند شد.

وی درباره پوشش تلفن ثابت در این شهرستان نیز اظهار کرد: تمامی روستاهای بالای 20 خانوار این شهرستان تحت پوشش خدمت تلفن ثابت قرار گرفته اند.

مرتضوی یادآور شد: با توجه به اینکه در حال حاضر پوشش تلفن ثابت در این شهرستان به 81.43 درصد رسیده است تا پایان برنامه ششم توسعه باید این پوشش به 90 درصد برسد.

وی درباره راه اندازی دفاتر پست بانک و پیشخوان در این شهرستان نیز بیان کرد: تاکنون 15 باجه پست بانک در این شهرستان فعال شده است و شش باجه دیگر نیز اضافه خواهد شد.

مدیر کل فناوری و اطلاعات خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این شهرستان هفت دفتر پیشخوان فعال شده است و برای راه اندازی دفاتر جدید پیشخوان در این شهرستان هیچ محدودیتی وجود ندارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">