ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مقصر واقعی عدم تفکیک اینترنت از اینترانت

| دوشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۰۲:۴۵ ب.ظ | ۰ نظر

علی اصلان شهلا- جمله معروفی وجود دارد که می گوید «مقصر یک اتفاق کسی است که تاوان آن اتفاق را می دهد». برای همین هم احتمالا مقصر بسیاری از اتفاقات در کشور، مردمی هستند که تاوان آن را می دهند و مسوولان و تصمیم گیران، تقصیری را متوجه خود نمی دانند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طرحی ناقص را برای نیم بها کردن مصرف اینترنت برای سایت های داخلی اجرا کرد که در عمل، تنها افتخارش برای این وزارتخانه ماند و تاوانش را کاربران پس دادند. به این شکل که به خیال نیم بها بودن یک خدمت سراغ سایت داخلی رفتند اما وقتی آخر ماه به قبض اینترنت ثابت یا همراه خود نگاه کردند، متوجه شدند که سهم ترافیک داخلی نزدیک به صفر است.
این موضوع وقتی عجیب تر می شود که وزارت ارتباطات می گوید سهم ترافیک داخلی به خارجی 60 به 40 است. یعنی قاعدتا 60 درصد قبض کاربران باید با نرخ نیم بها محاسبه شده و تنها 40 درصد ترافیک بین المللی باشد.
لذا به نظر می رسد طبق معمول طبیعتا مقصر مردمی هستند که هر ماه در پرداخت صورت حساب اینترنت، هزینه های بالاتری نسبت به آنچه به آنها وعده داده شده می پردازند.
اتفاقا نظر رییس سازمان تنظیم مقررات نیز همین است و او هم می گوید کاربران با استفاده گسترده از فیلترشکن و البته صاحبان سایت ها به دلیل تغییر مکرر IP سایت هایشان، مقصر اصلی هستند.
درباره کاربران و استفاده گسترده از فیلتر شکن (حتی اگر فرض کنیم چنین تاثیر گسترده ای داشته باشد)، باید بگوییم چه کسی مردم را مجبور کرده تا به خیل گناهکاران و قانون شکنان پیوسته و این طور گسترده از فیلترشکن استفاده کنند؟ آیا همین استدلال، کافی نیست برای این که بگوییم فیلترینگ طرح شکست خورده ای است و به جای مردم باید فیلترکنندگان مورد نکوهش قرار گیرند؟
درباره صاحبان سایت ها نیز، مگر همان روز اول معلوم نبود اعلام داوطلبانه IP با شکست روبرو می شود در چندین مقاله و یادداشت نیز ما در فناوران اشکالات فنی این طرح را یادآوری کردیم، اما «افتخار» حمایت از سایت های داخلی، برای مدیران و مسوولان مهم تر از حمایت واقعی از سایت های داخلی است و تا همین جا در گزارش های شان به نهادهای بالادستی، این پروژه را تمام شده و افتخارات را ازآن خود کرده اند.
 (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">