ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

موازی کاری جدید در حوزه فناوری اطلاعات

| دوشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۸۷، ۱۲:۴۵ ب.ظ | ۰ نظر

موازی‌کاری قاعدتا موجب اتلاف سرمایه و بودجه می‌گردد و گاه با ایجاد سرگردانی، پیگیری پروژه‌ها و نتایج احتمالی آنها(و موفقیت یا شکست آنها) را ناممکن می‌سازد، و از سوی دیگر نشان از عدم نگاه مدیریتی کلان در عرصه فاوای کشورمان دارد.

روز یکشنبه دهم آذر ماه مرکز تحقیقات مخابرات ایران خبر از راه‌اندازی پروژه‌ای جدید داد و اعلام کرد که این پروژه به فاصله یک روز بعد، توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح خواهد شد.

هدف از این پروژه، «آگاهی‌رسانی، پشتیبانی و امداد حوادث رایانه‌ای» عنوان شده، و به اختصار «آپا» نامیده شده است.

مطابق این خبر، هفت دانشگاه اصلی کشور در این طرح مشارکت دارند.
- متن کامل خبر پروژه «آپا»
این در حالی است که حدود دو ماه قبل، پروژه مشابهی از سوی شرکت فناوری اطلاعات اعلام شده بود.

در تاریخ شانزدهم مهرماه جاری، علیپور معاون گسترش IT شرکت فناوری اطلاعات با ارسال خبر برای رسانه‌ها، از اقدامات خود برای فعالیت در زمینه ایجاد «مرکز امداد و هماهنگی رایانه‌ای» خبر داده بود.

این طرح از سوی شرکت فناوری اطلاعات به اختصار «ماهر» نام گرفته بود.

به گفته وی، شرکت فناوری اطلاعات با اعلام برگزاری مناقصه‌ای درصدد کسب خدمات مشاور ایجاد این مرکز بوده و زمان پایانی دریافت اسناد این فراخوان تا هفدهم مهرماه بوده است. هر چند بعدها خبر دیگری در خصوص مناقصه، نتایج و ادامه پروژه مورد نظر این شرکت منتشر نگردید.
- متن کامل خبر پروژه «ماهر»
گفتنی است موضوع امنیت و امداد کامپیوتری(Computer Emergency Response Team) که اصطلاحا CERT نامیده می‌شود، مقوله‌ای بااهمیت در گسترش استفاده از کامپیوتر و شبکه‌های کامپیوتری و در زمینه امنیت است، و مراکز مهم و باسابقه‌ای در این حوزه در جهان مشغول فعالیتند، و به ویژه بخش‌های خصوصی نقش مهمی در این زمینه دارند. با این وجود به نظر می‌رسد تاکنون اقداماتی شایات توجه در این باره در کشور ما به چشم نمی‌خورده است.

اما آنچه در میان این خبرها مهم است، نوعی موازی‌کاری(و گاه رقابت) است که بتدریج به رویه‌ای ثابت بویژه در میان دستگاه‌های اداری تبدیل شده و قاعدتا موجب اتلاف سرمایه و بودجه می‌گردد و گاه با ایجاد سرگردانی، پیگیری پروژه‌ها و نتایج احتمالی آنها(و موفقیت یا شکست آنها) را ناممکن می‌سازد، و از سوی دیگر نشان از عدم نگاه مدیریتی کلان در عرصه فاوای کشورمان دارد.
منبع : ایتنا

  • ۸۷/۰۹/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">