ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دومین نشست سیاست گذاری دومین نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند با حضور و پشتیبانی همه جانبه وزارتخانه ها و نهادهای دولتی و خصوصی از این نمایشگاه برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری دومین نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند، در این نشست رضاییان دبیر اجرایی نمایشگاه اظهار داشت: امسال دومین دوره نمایشگاه شهر هوشمند از بیست و دوم تا بیست و چهارم دی ماه در مصلی تهران برگزار می شود. محورهای نمایشگاه نیز شامل حمل و نقل، هوشمند، انرژی هوشمند، تجهیزات و زیرساخت مخابراتی، آموزش و ورزش و امنیت در شهرهای هوشمند، ساختمان های هوشمند و همچنین حوزه سلامت هوشمند است.
 وی ادامه داد: تاکنون  برخی از سازمانها و وزارتخانه ها لوگوهای خود را در اختیار دبیرخانه نمایشگاه شهر هوشمند گذاشته اند و در سایت های خود در خصوص دومین نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند اطلاع رسانی کردند. همچنین جلسه ای  با صندوق نوآوری و شکوفایی داشتیم که بسته های حمایتی مالی برای ما تعریف کردند. این بسته ها در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در نمایشگاه قرار می گیرد و شامل تسهیلاتی برای حضور در پاویون صندوق نوآوری و یا به صورت مستقل است که البته برای حضور در نمایشگاه لازم است که شرکت های دانش بنیان ابتدا در سایت صندوق نوآوری ثبت نام کنند تا بتوانند از این خدمات استفاده کنند.
دبیر اجرایی نمایشگاه شهر هوشمند افزود:  ما برای نمایشگاه تشکیل ستاد خبری داریم و از طریق وزارت امور خارجه نیز نامه‌نگاری‌های به سفارتخانه های ایران در کشورهای خارجی داشتیم و در خصوص نمایشگاه اطلاع رسانی کردیم.
رضاییان ادامه داد: امسال در نمایشگاه حدود ۲۲ هزار متر فضای نمایشگاهی وجود دارد که چیزی حدود ۱۶ هزار متر آن فضای مفید است همچنین طبقه فوقانی نمایشگاه به سخنرانی ها اختصاص دارد.
وی افزود:  ما در نمایشگاه پنل های مختلفی را در نظر گرفته ایم اولین پنل ما هم به بخش خصوصی و هم به دولت اختصاص دارد و هم سخنران داخلی و هم خارجی برای این بخش داریم. افزون بر این دو پنل دیگر نیز در نمایشگاه خواهیم داشت. در خصوص برنامه های استارتاپی نیز باید بگویم برنامه هایی تدارک دیده شده که یکی از آنها "استارتاپ بتل"(نبرد استارتاپی) است که در این بخش کسب و کارها می آیند و باید حضار را قانع کنند که کسب و کارشان ارزش سرمایه گذاری را دارد؛ کسب و کارهای برتر در این حوزه نیز در روز آخر معرفی می‌شوند.
رضاییان ادامه داد: بخش دیگر نمایشگاه اما "ریورز پیچ" نام دارد که در آن از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها خواسته‌ایم که نیازهای خود را به ما اعلام کنند تا آنها را بررسی کرده و برایشان راه‌حل‌هایی ارائه دهیم که تا این لحظه وزارت راه نیازهای خود را اعلام کرده است. همچنین یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه در حوزه استارتاپی نیز مربوط به "استارتاپ ویکند" است. متاسفانه همواره این مشکل وجود داشته که بعد از آنکه یک ایده ای در نمایشگاهی مطرح شده بعد از مدتی به فراموشی سپرده شده است اما برنامه ما این است که سرمایه گذار و یا گروه دولتی که می‌تواند از نتیجه کار استارتاپ استفاده کند به استارتاپ مربوطه معرفی شود و نتیجه را در طول سال نیز اعلام خواهیم کرد.
دبیر اجرایی نمایشگاه افزود:  یکی دیگر از رویدادهای ما نیز در نمایشگاه "کافه سرمایه" نام دارد که به حوزه سرمایه‌گذاری پرداخته و با مشارکت اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی تهران برگزار می شود. در خصوص بحث ثبت نام و رجیستری نمایشگاه نیز باید بگویم که در سال جاری این ثبت نام کاملاً هوشمند بوده و ورودی ما با هدف حمایت از محیط زیست، کاغذی نبوده و متقاضیان جهت ورود به نمایشگاه یا می بایست در سایت ثبت نام کنند و یا ورودی آنها در کنار درب ورودی به صورت آنلاین اخذ شده و سپس وارد می شوند. همچنین کنار درب تمام غرفه ها کدهایی به صورت "کیو آر" نمایش داده می‌شوند که دسترسی به اطلاعات آنها از طریق اپلیکیشن مربوطه در گوشی های هوشمند امکان پذیر است و بازدیدکنندگان می توانند اطلاعات کاملی از غرفه، نام شرکت و یا استارتاپ مربوطه را به دست آورند.
رضاییان ضمن تاکید بر این که زمان ثبت نام اینترنتی نمایشگاه شهر هوشمند از شنبه آغاز می شود به برنامه های دبیرخانه اجرایی نمایشگاه برای حضور شرکت های خارجی اشاره داشته و گفت:
در خصوص برنامه دبیرخانه نمایشگاه برای حضور شرکت های خارجی باید بگویم ما از ورود شرکت های خارجی به نمایشگاه استقبال می کنیم و هزینه های ترانسفر، اقامت و تشریفاتشان در ایران با دبیرخانه نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند خواهد بود.  البته این خدمات صرفاً برای شرکت های متقاضی شرکت کننده در نمایشگاه است. اما اگر سخنرانی از کشورهای خارجی نیز در نمایشگاه حاضر باشد در صورتی که به ما معرفی شود می‌توانیم با همفکری سازمان های مربوطه بررسی کنیم که از چه طریقی میتوان به آنها خدمات و کمک‌هایی را ارائه داد.
دبیر اجرایی نمایشگاه در خصوص بحث فرهنگ سازی در نمایشگاه شهر هوشمند نیز گفت: در نمایشگاه امسال ما تورهای دانش آموزی و دانشگاهی را خواهیم داشت تا دانش آموزان و دانشجویان را با آخرین دستاوردهای حوزه هوشمندسازی در ایران و جهان آشنا کنیم. در واقع مسئله فرهنگ سازی یکی از دستور کار های اصلی ما در نمایشگاه شهر هوشمند است و در در این خصوص حتی آماده هستیم که با وزارت خانه ها برای پوشش هزینه های مربوط به فرهنگ سازی در حوزه شهر هوشمند همکاری داشته باشیم. همچنین هفته آینده جلسه ای با خانم ابتکار خواهیم داشت تا بحث زنان در هوشمندسازی و حضور زنان در دومین نمایشگاه شهر هوشمند را بررسی کنیم.
در ادامه این نشست مهدی بینا دبیر کمیته شهرهای هوشمند مجمع شهرداران آسیایی نیز به نکاتی در خصوص نمایشگاه شهر هوشمند اشاره داشته و گفت: به نظرم شهر هوشمند می بایست بر پایه تفکر دانش بنیان و آینده نگری شکل بگیرد. بنابراین ما باید بتوانیم بر این دو حوزه تاکید داشته باشیم و قوانین مناسبی برای کارآفرینی و بازآفرینی شهری ایجاد کنیم.
وی افزود: توجه داشته باشید که امروزه در دنیا فقط به مفهوم شهر هوشمند توجه نمی شود بلکه به موضوع "منطقه هوشمند" نیز توجه دارند پس ما نیز می بایست به روستاها و سایر مناطق توجه کنیم تا در شهرها تمرکزگرایی شکل نگیرد.
 بینا ادامه داد: در دومین نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند رویکرد ما فقط تاکید بر هوشمندسازی تهران نیست بلکه به تمام کشورمان در حوزه هوشمندسازی نگاه داریم و منطقه های هوشمند را در نظر داریم. درواقع هدف این نمایشگاه برگزاری صرف یک رویداد نیست بلکه به دنبال یک سری اقدامات اثربخش برای افزایش کیفیت زندگی و تحقق اقتصاد هوشمند در کشور هستیم. هدف ما این است که بتوانیم کیفیت شهر هوشمند را به مردم نشان دهیم و آنها را از این خدمت بهره مند کنیم.
وی تاکید کرد: فکر می کنم با توجه به اینکه وزارت کشور در این نمایشگاه طلایه دار شده است باید بتوانیم در حوزه حکمرانی هوشمند نیز اقدامات مثبتی انجام دهیم همچنین می توانیم با توجه به نزدیک بودن انتخابات در حوزه حکمرانی هوشمند نیز اقدام کنیم و تمام اینها می‌تواند به ایجاد آینده بهتر برای کشور کمک کند.
بینا افزود: در این نمایشگاه همچنین بخشی به عنوان "رخ به رخ با نوآوران" وجود دارد که در آنجا سعی می شود ارتباطات مستقیم با نوآوران حوزه شهری و با بدنه دولت برقرار شود.

در قسمت دیگری از این نشست ایمان حاج صالحی از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری صحبت کرده و ابراز داشت: در پاویونی که در نمایشگاه داریم ۹۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را برای حضور در دومین نمایشگاه شهر هوشمند پوشش می‌دهیم و همچنین تا ۷۰ درصد هزینه های شرکت های دانش بنیان را که قصد داشته باشند به صورت مستقل در نمایشگاه حاضر باشند از طریق کمک بلاعوض مرتفع می کنیم.
در این نشست خبری همچنین میلاد صدر خانلو رییس شبکه فن بازار ملی ایران ابراز داشت: پیشنهاد من این است که سازمان های دولتی در نمایشگاه شهر هوشمند به ارائه آنچه که در حوزه هوشمندسازی شهری انجام داده اند بپردازند. صدرخانلو در خصوص گروه دی ۸ نیز گفت: این گروه از هشت کشور در حال توسعه شامل مصر، نیجریه، ایران، پاکستان، ترکیه، مالزی، اندونزی و بنگلادش تشکیل شده است که شبکه ای را راه اندازی کردند و از طریق آن تبادل فناوری صورت می گیرد. دبیرخانه دائمی آن  نیزدر ایران مستقر شده است لذا اینجانب از آنجایی که در این دبیرخانه مسئولیت دارم می‌توانم تعاملاتی را از این مجوعه با نمایشگاه شهر هوشمند داشته باشم.
در شورای سیاستگذاری نمایشگاه شهر هوشمند فلاح به عنوان نماینده امیر ناظمی و سازمان فناوری اطلاعات ایران صحبت کرده و ابراز داشت:  دولت برای آنکه به چشم انداز خود در حوزه هوشمند سازی  دست یابد یکسری وظایفی دارد که بخش خصوصی می تواند آنها را به او یادآوری کند و امیدوارم که بخش غیر دولتی در این نمایشگاه دور هم جمع شوند و در حوزه هوشمندسازی از دولت مطالبه گری کنند  و به اطلاع تصمیم گیران برساند.
وی افزود: دولت می‌بایست در حوزه رگولاتوری، خرید پروژه، تسهیلگری قوانین و زیرساخت ها در حوزه هوشمندسازی اقدامات لازم را انجام دهد.
در ادامه این نشست مجید زنگویی دبیر کل انجمن بین المللی کارگزاران تجاری گفت: امیدوارم که رویداد شهر هوشمند بتواند شروع حرکتی برای شبکه سازی بین المللی در حوزه هوشمند سازی باشد و از این طریق ظرفیت هایی برای بخش خصوصی ایران ایجاد شود.
در ادامه فرزاد اسماعیل زاده مدیر کل توسعه فناوری اطلاعات وزارت صمت ضمن تشکر بابت زحماتی که در سال گذشته و امسال برای نمایشگاه شهر هوشمند کشیده شده ابراز داشت: پیشنهاد من این است که با توجه به آنکه در سال رونق تولید قرار داریم از شرکت‌های داخلی بخواهیم که در صورتی که محصول تولید داخل در حوزه هوشمندسازی دارند در نمایشگاه شهر هوشمند شرکت کنند و آن ها را در محل مجزایی مستقر کرده و به آنها اهمیت مضاعفی بدهیم. در واقع ما باید این امکان را فراهم کنیم که شرکت های داخلی که تولیدی در حوزه هوشمندسازی دارند به نحو احسن از از نمایشگاه شهر هوشمند استفاده کنند.
در بخش دیگری از این نشست محمدرضا حمیدی از ستاد توسعه فناوری های فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: اگر ایده های نو وجود داشته باشد که نیاز کشور را برطرف کنند در دومین نمایشگاه شهر هوشمند از آن ها حمایت می کنیم. بنابراین اگر فن‌بازار نیازهای دستگاه‌ها را احصا کند می‌توانیم در رویداد استارتاپی اولیه نمایشگاه، نیاز هایی را که خودمان احساس کرده ایم اعلام کنیم تا ایده پردازی ها به آن سمت برود. البته نیاز است که سازمان‌های مربوطه نیز نیاز های خود را اعلام کرده و در آنجا حضور داشته باشند.
از دیگر چهره هایی که در این نشست به ارائه دیدگاه ها پیشنهادات و نظرات سازمان های مربوطه خود پرداختند می توان به معیری از سازمان تامین اجتماعی، سنایی از اتحادیه صادرکنندگان شرکت های آی سی تی، الماسی از وزارت نفت، قاهری از دفتر نوآوری وزارت ارتباطات، جهان بزرگی از شبکه نوآوری ایران، سبکی از انجمن فاوا ایران، قلی پور ازشهرداری تهران، ابراهیمی از آکادمی بین المللی اینترنت اشیا،عیسی زاده از هوشمند سازی مدارس وزارت آموزش و پرورش و سیرتی از شهرداری تهران اشاره داشت.

 

  • ۹۸/۰۹/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">