ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نگاهی به ابعاد الکامپ چهاردهم

| شنبه, ۲ آذر ۱۳۸۷، ۰۱:۲۹ ب.ظ | ۳ نظر

سونیتا سراب‌پور - بالاخره زمان برگزاری پر سر و صداترین نمایشگاه کشور آن هم در صنعت ICT فرارسید. چهاردهمین نمایشگاه الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) امسال و برای بار دوم در کنار نهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات، ارتباطات و تکنولوژی اطلاع‌رسانی (تلکام) امروز افتتاح می‌شود. نمایشگاهی که تا پنجم آذرماه ارائه خواهد داشت.

الکامپ 2008 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به مدت چهارروز برپا خواهد شد و در این مدت آخرین و جدیدترین خدمات و محصولات حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برای تمامی علاقه‌مندان عرضه خواهد شد.
اختلاف‌ها ادامه دارد؟

وقتی یک رویداد مهم مانند برگزاری نمایشگاه بین‌المللی الکامپ قدم به چهاردهمین دوره فعالیت خود می‌گذارد به نظر می‌رسد می‌خواهد ثابت کند دوران آزمایش خود را سپری کرده و به عنوان یک نمایشگاه قوی در صنعت آی‌تی مطرح شده است. نمایشگاهی که می‌خواهد با دیگر رویدادهای بین‌‌المللی آی‌تی همچون کامپیوتکس، سیبت با جی‌تکس و ... وارد رقابت شود. مرور بر فعالیت چند سال اخیر این نمایشگاه ما را با این واقعیت تلخ روبه‌رو می‌‌کند که این نمایشگاه در دوران فعالیت خود نه تنها قادر به رقابت با نمایشگاه‌های خارجی نبوده، بلکه اغلب با سیر نزولی روبه‌رو شده است.

نیازی به تکرار تاریخچه برگزاری نمایشگاه الکامپ نیست؛ چرا که اگر از خوانندگان روزنامه باشید بارها و همزمان با برگزاری این نمایشگاه نقدها و گزارش‌های بی‌شماری را مطالعه کرده‌اید. به هر حال، الکامپ چهاردهم در حالی از امروز کار خود را آغاز می‌کند که برعکس سال‌های گذشته با هیچ حاشیه‌ای همراه نبوده است که این امر به باور مسوولان برگزارکننده نمایشگاه به دلیل تعاملات مثبت این ارگان با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مدیریت خوب نمایشگاه بوده است. اما در مقابل این اظهارات سازمان نظام صنفی، دلیل اصلی بی‌حاشیه بودن الکامپ چهاردهم را، تبدیل شدن این نمایشگاه به یک نمایشگاه عادی و بی‌انگیزه شدن شرکت‌های فعال در این حوزه عنوان می‌کند.

مسوولان نمایشگاه بین‌المللی در حالی صحبت از تعاملات و همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور می‌کنند که امسال نیز مانند سه سال گذشته این سازمان قصد شرکت در این نمایشگاه را نداشته و به قولی می‌توان گفت تحریم مسوولان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای همچنان ادامه دارد.

سهیل مظلوم، نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این خصوص می‌گوید: «ما به هیچ‌وجه الکامپ چهاردهم را تحریم نکردیم و تحریم سازمان تنها مربوط به الکامپ یازدهم بود. در این دوره هم به این دلیل شرکت نکردیم که شرایط مورد نظر ما طی جلساتی که با مسوولان نمایشگاه بین‌المللی داشتیم فراهم نشد، بنابراین ترجیح دادیم که در این دور نیز از شرکت در نمایشگاه صرف‌نظر کنیم.»

وی در خصوص شرایط مدنظر سازمان نیز چنین توضیح می‌دهد: «همانطور که شما و تمام فعالان این حوزه می‌دانید الکامپ دهم از آن جهت که دست بخش خصوصی بود به بهترین نحو ممکن برگزار شد وقتی بخش خصوصی اثبات می‌کند که توانایی برگزاری یک نمایشگاه همانند یک نمایشگاه بین‌المللی را دارد به چه دلیل بخش دولتی مانع از برگزاری دوره‌های بعدی توسط این بخش می‌شود.»

مظلوم در خصوص این علل می‌گوید: «یکی از دلایل این مانع شدن فساد و عدم شفافیت سیستم است. نگرانی نیز یکی دیگر از این دلایل است. در واقع نگرانی از این که برگزاری خوب نمایشگاه الکامپ به دیگر نمایشگاه‌های برگزار شده در کشور نیز سرایت کند دست به نابودی این نمایشگاه زدند. ما در سال 83 جانمایی و ثبت‌نام را به طور کامل به صورت الکترونیکی انجام می‌دادیم در حالی که در سال 87 هنوز ثبت‌نام به شیوه‌ 5 سال گذشته و سنتی انجام می‌گیرد.»

به اعتقاد مظلوم مسوولان نمایشگاه از آن جهت که برگزاری الکامپ می‌توانست الگوی خوبی برای سایر نمایشگاه‌ها باشد با بهانه‌گیری و کارشکنی مسوولیت برگزاری را از دست بخش‌خصوصی گرفتند. وی در ادامه با اشاره به هزینه‌های یک نمایشگاه خارجی می‌افزاید: «میزان هزینه نمایشگاه جیتکس که اخیرا نیز برگزار شد برای ایرانیان به حدود 8 میلیارد تومان می‌رسید و این در حالی است که هزینه ای که بازدید کنندگان ایرانی در الکامپ دهم با آن همه غرفه و فضا خرج کردند به یک‌میلیارد و پانصدهزار تومان هم نمی‌رسید و این نشان می‌دهد که با شفافیت می‌توان یک نمایشگاه را در حد یک نمایشگاه بین‌المللی در کشور برگزار کرد بدون اینکه هزینه زیادی را نیز صرف آن کرد. اما از آنجا که برخی تحمل این شفافیت را نداشتند اجازه ادامه این روند را به ما ندادند. به اعتقاد من ادامه این شرایط در برگزاری نمایشگاه می‌تواند به ندانم‌کاری ما و فعالان این حوزه برگردد و هم به تحریک مسوولان نمایشگاه جیتکس، چراکه موفقیت الکامپ به هیچ وجه به نفع آنها نبوده است.»

نایب‌رییس سازمان نظام صنفی به رفتار دوگانه برخی افراد و سازمان‌های فعال در این حوزه اشاره می‌کند و می‌افزاید: «خیلی از کسانی که به سازمان ایراد می‌گرفتند و برای ایجاد تنش شرکت‌ها را تحریک به شرکت در نمایشگاه می‌کردند خودشان امسال در نمایشگاه شرکت نکردند. آیا این عدم شرکت به معنی این نیست که آنها فهمیده‌اند که حضور در این نمایشگاه به جز هدر دادن پول چیز دیگری به دنبال نخواهد داشت و برای آنها هیچ صرفه اقتصادی به وجود نخواهد آورد. اما آنها برای ضربه زدن به صنف هر کاری می‌کنند و نمونه آن هم همین تحریک شرکت‌ها است.»

در مقابل اظهارات مظلوم، علی موسوی، عضو هیات مدیره و معاون امور نمایشگاه بین‌المللی تهران با نگاهی مثبت به مساله اعلام می‌دارد که سازمان با تمام قوا همکاری خود را با نمایشگاه انجام داده است.

موسوی درخصوص اینکه سازمان نظام صنفی به هیچ وجه نتیجه همکاری‌ و تعامل با نمایشگاه را مثبت نمی‌داند، می‌گوید: «اگر معنی آنها از تعامل این است که تنها خودشان برگزار کننده الکامپ باشند، بله ما به نتیجه خوبی نرسیدیم. اما طی جلساتی که با اعضای این صنف داشتیم به آنها قول دادیم که با همکاری آنها اگر نمایشگاه چهاردهم به خوبی برگزار شود. ما سال دیگر با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام خواهیم داد برگزاری بخشی از نمایشگاه را به آنها خواهیم سپرد. وی در واکنش به این سوال که بر اساس شواهد الکامپ دهم از آن جهت که توسط بخش خصوصی برگزار می‌شده بهترین دور از نمایشگاه بوده حال چرا باید دولت مسوولیت را از دست این بخش بگیرد نیز اظهار می‌دارد: «به دلایلی که همه می‌دانند از الکامپ دهم به بعد برگزاری این نمایشگاه به دست بخش دولتی افتاد. وقتی به سوابق هم نگاه می‌کنیم ما به این نتیجه نمی‌رسیم که الکامپ دهم بهترین دور از نمایشگاه الکامپ بوده است؛ چراکه ما در پایان هر نمایشگاه بازخوردهای مختلفی را از بازدیدکنندگان، غرفه‌داران، روزنامه‌نگاران فعال در حوزه IT و ... داریم و با نظرسنجی که انجام می‌دهیم معین می‌کنیم که چه نمایشگاهی خوب یا بد بوده و از این جهت نیز می‌توانیم بگوییم که الکامپ سیزدهم هم بازخوردهای مثبتی داشته است.»
مزیت‌های الکامپ چهاردهم

موسوی بر این باور است که الکامپ چهاردهم بهتر از الکامپ دهم برگزار خواهد شد و همچنین یادآور می‌شود که میزان فضای غرفه‌ها، تعداد شرکت‌های شرکت‌کننده در این الکامپ به دلیل حمایت‌های سازمان نظام صنفی 20درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، امسال نمایشگاه در فضایی برابر 16هزار و 824 متر مفید و 32هزار متر غیرمفید برگزار خواهد شد. همچنین در این نمایشگاه 470 کشور یعنی 68 شرکت خارجی و 402 شرکت داخلی، شرکت خواهند کرد که تمامی این شرکت‌ها از جانب نمایندگی‌های رسمی در این نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد.

موسوی یادآور می‌شود که ثبت‌نام 423 شرکت برای حضور در نمایشگاه از طریق اینترنت صورت گرفته است. معاون امور نمایشگاهی، ‌نمایشگاه تهران در ادامه در خصوص مزیت‌های نمایشگاه چهاردهم می‌گوید:«ما در این نمایشگاه به متقاضیان این امکان را می‌دهیم که به صورت بی‌سیم به اینترنت دسترسی داشته و از خدمات آن استفاده کنند. همچنین در این نمایشگاه برای اولین بار، فن بازار تخصصی ICT با همکاری وزارت علوم و وزارت بازرگانی برگزار خواهد شد که هدف این فن بازار کمک به حل مشکلات ساختار تجاری طرح‌های فن‌آورانه شرکت‌ها است. در واقع در این فن بازار عرضه‌کنندگان و متقاضیان فناوری در سطوح ملی، ‌سازمانی، کشوری به منظور تامین نیازهای تکنولوژیکی خود در خصوص رسیدن به دانش فنی با هم به گفت‌وگو می‌نشینند.»

شرکت‌هایی که قصد حضور در چهارمین نمایشگاه الکامپ را داشته‌اند از روزهای قبل از برگزاری این نمایشگاه تبلیغات خود را آغاز کرده بودند از جمله شرکت‌های فعال در نمایشگاه تلکام می‌توان به ایرانسل و همراه اول اشاره کرد که هر کدام از طریقی همچون بیلبوردهای تبلیغاتی، روزنامه‌ها و... حضور خود را در نمایشگاه اعلام می‌کردند.

این حجم تبلیغات درمورد شرکت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حاضر در نمایشگاه‌های الکامپ نیز دیده می‌شد. از جمله شرکت‌های سخت‌افزاری که تبلیغات نسبتا گسترده‌ای داشته است می‌توان به شرکت فراسو اشاره کرد. با وجود سرمایه‌گذار‌ی‌های این شرکت در نمایشگاه‌های خارجی همچون جیتکس به منظور معرفی محصولات فراسو در مجامع بین‌المللی، این شرکت برای حضور در الکامپ تنها روی فروشگاه‌های لاوان خود تمرکز کرده است.

احمد علیپور مدیر عامل این شرکت در این خصوص می‌گوید: «از آنجا که در نمایشگاه‌های خارجی عمده بازدیدکنندگان افرادی با کار تجاری هستند بنابراین تصمیم‌ می‌گیریم که محصولات فراسو را در این نمایشگاه‌ها معرفی کنیم اما به دلیل اینکه در ایران عمده بازدیدکنندگان مصرف‌کننده هستند بنابراین تمرکز روی لاوان موثرتر خواهد بود.»

علیپور نگاه مثبتی به برگزاری چهاردهمین نمایشگاه الکامپ دارد و در ادامه می‌افزاید: «به توجه به اخبار و اطلاعات که قبل از نمایشگاه منتشر شده است تعداد شرکت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش و تمام غرفه‌ها نیز پر شده است در کل استقبال خوبی از این نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل شده است.

به هر حال و با تمام اختلافات موجود که چند سالی است در برگزاری الکامپ دیده می‌شود چهاردهمین نمایشگاه الکامپ از امروز کار خود را آغاز کرده و اگر به گفته برپا کنندگان نمایشگاه باور داشته باشیم می‌توانیم شاهد برگزاری یک نمایشگاه قوی باشیم؛ چرا که به باور موسوی این نمایشگاه با همکاری‌های صورت گرفته قرار است به رقابت با جیتکس بپردازد. حتی بهتر از آن ظاهر شود و بتواند در زمینه نمایشگاه‌های حوزه IT حرف اول را در منطقه بزند.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۷/۰۹/۰۲

نظرات  (۳)

در کشور ایران با این ... هیچ وقت شاهد برگزاری نمایشگاه خوبی نخواهیم بود. با آرزوی داشتن کشوری آزاد و شایسته سالار.
  • اردلان حسابی
  • این نمایشگاه سطح کیفی خوبی در سال گذشته نداشت.
    با توجه به نیاز به دیدن این نمایشگاه ولی متاسفانه به دلیل ترافیک مزخرفی که وجد داشت حتی پس از 3 ساعت دردبدری موفق به دیدار نشدم واقعا آیا فقط اجرای نمایشگاه کافیست بدون در نظر گرفتن نیازهای جانبی آن از جمله رفت و آمد بازدید کنندگان ؟ تاسف آور بود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">