ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

روز 29 اکتبر سال 1969، پروفسور لئونارد کلاینراک (Leonard Kleinrock) و تیم اش در دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس، نخستین بار ترتیبی دادند که کامپیوترشان با کامپیوتر دیگری در سیلیکون ولی ارتباط برقرار کند.
فناوران- این اتفاق، موجب تولد شبکه ای شد که امروزه به نام اینترنت شناخته می شود. اینترنت از ابتدا به عنوان ابزاری برای برابری و روشنگری شناخته شده؛ اما بعدها مشخص شد که این شبکه سویه تاریکی هم دارد.
حالا تقریبا 50 سال از آن روز تاریخی گذشته است و کلاینراک در مراسمی که به منظور سالگرد تولد اینترنت در دانشگاه UCLA برگزار شد، خبر از افتتاح آزمایشگاهی داد که مختص تمامی امور مربوط به اینترنت، به ویژه پیامدهای ناگوار ناشی از آن داد؛ پیامدهایی که امروز دامن 4 میلیارد نفر را در سراسر جهان گرفته است.
کلاینراک در این رابطه به فرانس پرس گفت: با بیان اینکه اینترنت تا حدودی همه را دموکراتیزه کرده است، در عین حال همه ما دریافته ایم که می تواند جنبه های منفی و رویه تاریکی هم داشته باشد.
وی افزود: صدای افراط گرایان در اینترنت آنقدر بلند است که همه دیدگاه های اعتدال گرا را خفه می کند؛ دیدگاه های افراطی تقویت می شود و نفرت پراکنی، اطلاعات نادرست و آزار فوران می کند.
کلاینراک 85 ساله گفت: ما به عنوان مهندسانی که بنیان اینترنت را گذاشتیم، به فکر این رفتارهای زشت نبودیم.
وی افزود: من کلا جنبه شبکه سازی اجتماعی اینترنت را اشتباه گرفته بودم. در فکر من، آدم هایی بود که با کامپیوتر ها یا کامپیوترهایی که با کامپیوترها صحبت می کردند؛ اما هرگز به فکر صحبت کردن مردم با مردم نبودم.
آزمایشگاه جدیدی که کلاینراک افتتاح کرده پذیرای محققان در موضوعاتی همچون یادگیری ماشین، شبکه های اجتماعی، بلاکچین و اینترنت اشیا با نگاه ویژه به خنثی کردن شر و رویه تاریک اینترنت است.
این محقق همچنین از تمایل ویژه خود برای استفاده از فناوری بلاکچین برای الصاق شهرت به افراد و اشیای آنلاین صحبت کرد که با کمک آن می توان فهمید به چه کسی و چه چیزی در اینترنت می توان اعتماد کرد. برای مثال کسی که یک بررسی و نظر را درباره رستورانی به صورت آنلاین می خواند، خواهد توانست ببیند که نویسنده آن نظر، آیا فرد مورد اعتمادی است یا نه.
کلاینراک با تاکید بر اینکه این شبکه شهرت مرتب به روز خواهد شد، گفت: چالش مهم این است که چگونه این کار را با روشی اخلاقی و مسوولانه انجام دهیم؛ البته ناشناس بودن، یک شمشیر دو لبه است.
رفتار کسب وکارها خوب نیست
کلاینراک همچنین بسیاری از ایرادهای اینترنت کنونی را ناشی از رفتار نادرست کسب وکارهایی می داند که به فروش لوازم و خدمات قدیمی یا غیر ضرور می پردازند و برای سود بیشتر، حریم خصوصی را نقض می کنند. وی گفت: دردسر روزهای اولیه اینترنت، هکرهایی بودند که اقدامات فردی شان، به اینترنت آسیب می زد؛ اما امروزه شکل بدکاران در اینترنت عوض شده و شامل دولت ها، جرایم سازمان یافته و شرکت های بزرگی می شود که کارهای بد را در مقیاس وسیع انجام می دهند.
کلاینراک درباره روزهای اولیه اینترنت گفت: ما دانشمندان جامعه شناس نبودیم و باید می بودیم.
او امروز افسوس می خورد که چرا بنیان گذاران اینترنت از جمله خودش، از ابتدا به فکر ایجاد ابزارهای پایه برای تایید هویت کاربران و فایل های داده نبوده اند.
کلاینراک البته همچنان خوش بین است که مشکلات اینترنت با استفاده از فناوری های رمزگذاری، بلاکچین و سایر نوآوری ها برطرف شود.
وی گفت: من البته هنوز نگرانم و فکر می کنم که همگان احساس می کنند که تاثیر این رویه تاریک اینترنت بیش از حد آزاردهنده شده است.
کلاینراک در عین حال افزود: همچنان حس می کنم که مزایای اینترنت بسیار بیشتر است و اگر دست من بود، اینترنت را تعطیل نمی کردم.
در روزهای اولیه اینترنت، AT&T غول ارتباطات آمریکا، خطوط اتصال کامپیوترها را برای پروژه آرپانت برقرار کرد؛ پروژه ای که تامین مالی آن از سوی واحد تحقیقاتی ارتش آمریکا انجام شده بود.
به گفته کلاینراک، کلید حل مساله تبادل داده بین کامپیوترها، تبدیل و تقسیم اطلاعات دیجیتالی شده به بسته هایی (Packet) بود که بدون اتلاف وقت بین کامپیوترها تبادل شود.
در آن زمان، یک دانشجو برای ورود به کامپیوتری از راه دور، شروع به تایپ عبارت LOG کرد اما پس از تایپ دو حرف LO ارتباط قطع شد؛ بنابراین اولین پیامی که تبادل شد، عبارت LO بوده است.
تیم کلاینراک یک بار دیگر برای ورود به آن کامپیوتر تلاش می کند و موفق به ارسال بسته های داده های دیجیتال بین کامپیوترها روی شبکه آرپانت می شود.
البته همواره موضوع نخستین ابداع کنندگان اینترنت محل مناقشه بوده است؛ زیرا تعدادی از رویدادهای مهم و تقریبا هم زمان در تحول شبکه اینترنت اتفاق افتاده که از آن جمله می توان به ابداع پروتکل های مسیریابی داده ها و خلق سیستم وب برای صفحات آنلاین اشاره کرد.
مارک وبر، مدیر موزه تاریخ کامپیوتر در سیلیکون ولی، با بیان اینکه نام اینترنت مخفف عبارت «Internetworking» است که در هنگام اتصال دو کامپیوتر به هم به کار برده می شد، می افزاید: اما سوال مهم این است که اینترنت امروزه به چه هیولایی تبدیل شده است.
وی می افزاید: اینترنت از ایده اولیه ارتباطات بین کامپیوترها، به راهکار اصلی برای ارتباطات انسانی تبدیل شده و این چیز کوچک و کم اهمیتی نیست.

  • ۹۸/۰۷/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">