ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پرو‍‍‍ژه اپراتور سوم کلید خورد

| سه شنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۸۷، ۰۲:۳۱ ب.ظ | ۱ نظر

امیدواریم، با ورود کارشناسان اتحادیه جهانی مخابرات به ایران در هفته آتی به منظور ارائه نظرات در خصوص اسناد مزایده اپراتور سوم، فراخوان این اپراتور در هفته آخر اردیبهشت ماه اعلام شود.

به گزارش سیتنا، سعید مهدیون، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات (دیتا) و مجری طرح اپراتور سوم تلفن همراه، صبح امروز (سه‌شنبه)، با حضور در نشست مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی در ساختمان رگولاتوری، با بیان این مطلب، اظهار داشت: اقدامات مربوط به اپراتور سوم در دو فاز انجام می‌شود که فاز نخست آن تهیه اسناد و پروانه بوده که به صورت جدی شروع شده و تقریبا نیز به پایان رسیده و با آمدن کارشناسان اتحادیه مخابرات به ایران، نظرات آن‌ها در این رابطه دریافت و اسناد آن نهایی خواهد شد.

مهدیون، افزود: فاز دوم این اپراتور هم مرحله اجرا است که شورای راهبری پیش‌بینی شده برای آن، از اولین هفته بعد از تعطیلات نوروزی، نخستین جلسه خود را تشکیل و مراحل انجام کار را تعیین کردند.

وی، مراحل انجام کار را شامل تعیین تیم مجری، تحویل اسناد، گرفتن مشاور انتخاب و اطلاع‌رسانی عمومی در سطح بین‌المللی عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون از طریق همایش رگولاتوری‌های منطقه در ترکیه این اطلاع‌رسانی انجام شده و اقدامات دیگر در این زمینه از طریق سفارت‌خانه‌ها، بازاریابی‌های قبل از انتشار اسناد و اعلام آگهی‌ها نیز صورت گرفته است.

به گفته این مقام مسوول، فراخوان اپراتور سوم به صورت مزایده بوده و کف آن در کلیات آمده که زمان انتشار اسناد اعلام خواهد شد.

مهدیون، اظهارداشت: در نهایت پاکت‌های الف، ب و ج توسط خریداران اسناد مزایده تحویل می‌شود که پاکت‌های الف ارزیابی‌های شکلی، پاکت‌های ب پیشنهادهای اصلی شرکت‌کنندگان و پاکت‌های ج قیمت پیشنهادی شرکت‌کنندگان است.

وی گفت: براساس مصوبه هیات وزیران، این مزایده در دو مرحله صورت می‌گیرد که مرحله اول شامل ارزیابی‌های کیفی، فنی، شکلی و بازرگانی و شناخته‌شدن شرکت‌ها و مرحل دوم باز شدن پاکت‌ قیمت‌ها است.

مهدیون، تصریح کرد: زمان انتخاب سرمایه‌گذاران خارجی توسط شرکت‌های داخلی و آماده شدن اسناد و تحویل پاکت‌های الف، ب و ج، مطابق عرف منطقه، حدود سه ماه و نیم است که با توجه به اقدامات انجام شده از سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود این زمان به دو ماه و نیم تقلیل یابد.

وی گفت: در این راستا، به شرکت‌های داخلی شرکت کننده در مزایده پیشنهاد می‌کنیم از هم‌اکنون مذاکرات خود را با سرمایه‌گذاران خارجی آغاز کنند، در این صورت می‌توانیم تا قبل از پایان نیمه اول سال جاری، برنده مزایده را اعلام، جلسه پاکت ج (جلسه نهایی) را تشکیل و برنده را نیز مشخص کنیم.

وی، در توضیحات بیشتر در خصوص این اپراتور، با اشاره به مصوبه هیات دولت در تاریخ سوم بهمن ماه 85، اظهارداشت: در این مصوبه، سه بند ذکر شده که بند اول آن استفاده از نسل سوم تلفن همراه، بند دوم استفاده از سرمایه‌گذاران توانمند خارجی و بند سوم نیز منطقه‌ای بودن شبکه آن است.

مهدیون، اهداف ارائه مجوز به اپراتور سوم را افزایش ضریب نفوذ، ارائه خدمات جدید و افزایش رقابت و به‌کارگیری توان داخلی عنوان کرد.

وی تاکید کرد: مدت مجوز اپراتور سوم 15 سال و قابل تمدید برای دو دوره 5 ساله است و برای حفظ شرایط رقابتی، این اپراتور نمی‌تواند برای سایر اپراتورهای مخابراتی سهام‌دار باشد، همچنین طبق اصول کلی حاکم بر پروانه، اپراتور سوم نباید عملکرد ضد رقابتی داشته باشد، نگهداری شبکه بر عهده اپراتور است و مدیریت فنی و پشتبانی آن باید ایرانی باشد و سهام شرکت‌های خارجی نمی‌تواند بیشتر از 49 درصد باشد.

وی گفت: حدود 17 میلیون مشترک برای این اپراتور پیش‌بینی شده که 11 میلیون آن دیتا و 6 میلیون نیز تلفن است.

مهدیون، افزود: تا 15 سال آینده و فعالیت اپراتور سوم، ضریب نفوذ تلفن همراه تا 90 درصد پیش‌بینی شده است.

وی، همچنین در خصوص ارائه سرویس وایمکس توسط این اپراتور گفت: این سرویس هنوز از سوی سازمان تنظیم مقررات به عنوان استانداردهای قابل قبول اعلام نشده و فرآیند خود را طی می کند.

مهدیون، در خصوص هم‌زمانی اعلام فراخوان اپراتور سوم و خصوصی‌سازی اپراتور اول، گفت: شرکت‌کنندگان در این اپراتورها پیش‌بینی می‌کنیم اپراتور خود را انتخاب کرده باشند و این موضوع نمی‌تواند تاثیر جدی داشته باشد، ضمن این‌که به تعداد کافی سرمایه‌گذار دراین زمینه وجود دارد.

  • ۸۷/۰۲/۰۳

نظرات  (۱)

ba arz salam anshaala kar oparator savom naez masla mokhabarat ba atmam barasa

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">