ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

امیر مسعود رادی* - اهمیت موضوع ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهان و دست یابی به تجارت الکترونیکی با هدف ایجاد و تثبیت دولت الکترونیکی در راستای تحقق جامعه ی اطلاعاتی ، برنامه ریزان ، سیاستگذاران و قانونگذاران کشورهای در حال توسعه را بر آن داشته تا با توجه ویژه به این حوزه ، آن را در سرلوحه ی امور مدیریتی کشور قرار دهد و به همین منظور با ایجاد معاونت های فناوری اطلاعات در بالاترین رده ی مدیریتی سازمان ها و وزارتخانه ها بر ضرورت برنامه ریزی همه جانبه دولت در این زمینه تاکید نماید .

در سده ای که جنگ دیپلماتیک بین دولت ها بر سر دست یابی ، مهار و مدیریت منابع انرژی موجود در کشور های دارای ذخایر غنی انرژی مانند نفت ، گاز و اورانیم از یک سو و همچنین در اختیار گیری ذخایر غنی اقتصادی مانند طلا ، نقره ، مس ، آهن و دیگر عناصر با ارزش در دل خاک و استخراج مروارید و مروارید سیاه ( خاویار ) در اعماق آب های نیلگون خلیج همیشه فارس و بزرگترین دریای جهان ، خزر ، است ، کشوری به وسعت ایران اسلامی سرشار از این منابع خدادادی به واسطه ی قرار گرفتن در کانون تمدن کهن بین النهرین شامل تمدن های سومر، آکد ، بابل و آشور می باشد که در این میان وظیفه تک تک ما است تا برای اعتلای خود و نسل آینده کشور در راستای حفاظت ، نگهداری و استفاده ی درست و هدفمند این منابع حیاتی اهتمام ورزیم .

ایجاد بسترهای توسعه ی همه جانبه ی فناوری اطلاعات و در اختیار قرار گرفتن چنین ابزارهای پیشرفته ای در عصر حاضر ، راه را برای مدیریت و سازمان دهی هر چه بهتر منابع مورد اشاره برای امروز و فردای کشور فراهم می سازد .

در چنین شرایطی است که نبود و حتی کمبود راهبرد مدیریتی و برنامه ریزی اصولی در مراتب : سیاستگذاری ، اجرایی و نظارتی ، به هر شکل و انگیزه ای که باشد ، موجب اتلاف منابع انرژی و اقتصادی کلان کشور شده و تبعاتی چون عقب افتادگی در تمام زمینه ها ی اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و به ویژه فرهنگی را در پی خواهد داشت .

به تحقیق ، در جهان امروز فناوری اطلاعات به عنوان تکنولوژی برتر این تهدید را به فرصت تبدیل کرده تا مدیران خوش فکر و دارای شعور اجتماعی و با وجدان آگاه با هدایت زیرکانه و هوشمندانه ی خود ، خروجی اتاق فکر کارشناسان توانمند و روشمند متخصص را در حوزه های مختلف در اسرع وقت و با بالاترین شاخص های کیفیتی و امنیتی بر روی میز کار تکنسین های پرتوان و غیرتمند قرار دهند تا تولیدات و خدمات با استاندارد بالا بدون صرف هزینه های میلیاردی برای تبلیغات ، در اقصی نقاط جهان رضایت کامل مشتریان را حاصل نماید .
موانع موجود در فراگیری اینترنت در کشور

در طی فرایند ظهور ، تثبیت و توسعه ی ارتباطات داده ها ، از برقراری خطوط خصوصی برای ایجاد یک ارتباط داده ای بین دو مشترک به منظور تبادل اطلاعات که با اجاره ی یک خط اختصاصی در دو نقطه ی A و B و اختصاص دو دستگاه رایانه به همراه مودم عملیاتی می شود ، تا پیوستن میلیون ها مشترک ثابت و متحرک اینترنت برای انجام امور روزمره ، به شبکه یکپارچه ی web جهانی و پایان دوره ی جامعه ی غیر اطلاعاتی ، اکنون در آستانه ی شکل گیری هر چه سریعتر جامعه اطلاعاتی با مقیاس ها و معیار های جهانی هستیم ولی به دلیل وجود موانع زیر توسعه اینترنت در کشور ما با محدودیت هایی روبرو شده است که مرور می کنیم .
• ضرورت بسته شدن پرونده مدیریت سنتی و تشکیل سازمانی جدید بر پایه مدیریت فناوری اطلاعات.

• این نکته را باید همواره مد نظر داشت که سازمان جدید با راهبرد مدیریت فناوری اطلاعات شکل نخواهد گرفت مگر آنکه مدیریت به ضرورت این تغییر پی ببرد و آن را براساس روش های علمی عملیاتی کند و به طور فراگیر و ملی آن را به کار ببندد .

• کمبود برنامه ریزی در خصوص هماهنگی زیرساخت های فرهنگی و فنی لازم . به این معنا که قبل از ورود فناوری های مورد نظر، آموزش های لازم و زمینه های مورد نیاز در جامعه باید فراهم شود به عنوان مثال کودکان را از سنین کودکی با ابزارهای ارتباطی و همچنین ضرورت استفاده از آن آشنا کنیم .

متاسفانه هم اکنون عده بیشماری از افراد جامعه حتی برخی از مدیران و کارکنان در زمینه استفاده درست و اصولی از ابزار های فناوری اطلاعات در حوزه های کاری خود مطلع نیستند ، تا آنجا که ایشان روش سنتی را به روش های نوین فناوری اطلاعات ترجیح می دهند ، در این میان برخی نیز فکر سودجویی های معمول در روش های سنتی هستند ، چون در روش های نوین فناوری اطلاعات به دلیل بالا بودن سرعت در انجام حجم بالایی از کارو پردازش اطلاعات در زمان کم ، کاهش خطای انسانی و حذف واسطه ها و واسطه گری ها و همچنین از بعد نظارتی و امنیتی ، همواره دست افراد سود جو و منفعت طلب بسته خواهد بود و در نتیجه با کاهش هزینه ها ی دستگاه ها و افزایش بهره وری آنان روبرو خواهیم بود و فرصت مناسبی برای استفاده هر چه بهتر نیروی انسانی مبتکر و خلاق در اتاق فکر و به منظور طرح ایده های نو و ارزشمند آنان خواهد بود .

• در همین راستا ، عدم استقبال برخی از سازمان ها در راه اندازی نشریه الکترونیک ، و علاقه مندی آنان به روش های سنتی چاپ و توزیع نشریه که هم هزینه و وقت بسیاری را صرف خواهد کرد و هم نیروی انسانی بسیاری را در گیر این موضوع خواهد کرد .

• عدم استقبال برخی از سازمان ها در زمینه راه اندازی دبیرخانه ی بدون کاغذ و علاقه مندی آنان به ادامه ی روش سنتی نامه نگاری اداری .

• عدم در اختیار قرار گرفتن اینترنت پر سرعت و حتی اینترنت با سرعت پایین برای استفاده کارشناسان و سایر کارکنان در برخی از سازمان ها .

• عدم در اختیار قرار گرفتن تجهیزات رایانه ای برای استفاده ی کارشناسان و سایر کارکنان در برخی از سازمان ها ، و این در صورتی است که رایانه به عنوان یکی از ابزار ضروری برای کار کارکنان محسوب می شود و همین موضوع از مهم ترین مباحث مطرح اتحادیه جهانی مخابرات است که یکی از شاخصه های توسعه ی IT را در آن می دانند .

• در حوزه ی تجارت نیز به دلیل وجود خرده فرهنگ واسطه گری و دلالی در اکثر بخش ها ی اقتصادی ، به طوری که این حرفه کاذب در برخی از زمینه ها حتی به عنوان یک شغل با اسم و رسم مطرح می شود ، و این موضوع با اصالت تجارت الکترونیکی و در یک نگاه وسیع ، تجارت جهانی منافات جدی دارد ،

• عدم آشنایی اکثریت مردم جامعه با موضوعات فناوری اطلاعات و کارکردهای آن .

• به دلیل وجود شرایط خاص کشور از نظر قرارگرفتن در شرایط تحریم و به دنبال آن تبلیغات منفی برخی از قدرت های بیگانه ی مخالف جمهوری اسلامی ایران در برخی از سایت ها ی بیگانه و همچنین دسترسی آسان به برخی از سایت های غیر اسلامی که شئونات اسلامی را رعایت نمی کنند ، که به دنبال آن فیلتر سازی طیف وسیعی از این سایت ها صورت می گیرد .

• آنچه مسلم است اگر فردی از امکانات شبکه و ظرفیت های موجود در کشور مطلع باشد و نیازمند واقعی سرویس خاصی باشد ، باتوجه به اینکه وی به اهمیت این سرویس واقف است با خرید تجهیزات و درخواست آن سرویس به راحتی از مزایای آن استفاده خواهد کرد و مطمئنا سود حاصله برای این فرد به مراتب بیشتر از هزینه های احتمالی جانبی خواهد بود.

• پس می توان به این نتیجه ی مهم رسید که با توجه به عدم استقبال و نیاز اکثریت مردم از امکانات شبکه اینترنت کشور مانند اینترنت پرسرعت ، ADSL و اینترنت بیسیم و...وحتی Dail up با سرعت های پایین ، در برخی از موارد و همچنین با توجه به محدودیت های برشمرده بالا، پیام وزیرICT که مورد هجمه برخی از رسانه ها قرار گرفت، به دور از واقعیت نیست و وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات به دور از هر گونه اغراق و درشت نمایی این مطلب را با خلوص نیت و از سر بالا بردن توقع مردم و مسوولان ، مطرح کرده است .

سخن آخر

البته آنچه مسلم است همگی باید تلاش کنیم تا :

• اکثر مدیران دولتی را با فضای جدید کشور و جهان آشنا کنیم و در صورت عدم پذیرش آنان با شرایط جدید به هر دلیل پیشنهاد می شود برای جلوگیری از اتلاف منابع مورد اشاره در ابتدای بحث ، آنان داوطلبانه از کار خود کناره گیری کنند تا افراد شایسته تر در این حوزه وارد شوند .

• بهتر است این کار را از معاونت های فناوری اطلاعات در سازمان ها آغاز کنیم زیرا برخی از آنان احتمالا به اهمیت ایجاد این حوزه در سازمان خود واقف نیستند . زیرا عملکرد قابل توجهی از سوی آنان دیده نمی شود .

• وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند .

• به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم ما در جغرافیای تاریخی جامعه ی اطلاعاتی واقع شده ایم هر چه زودتر این مهم را بپذیریم سرعت رشد فناوری اطلاعات و در نتیجه توسعه ی کشور بیشتر خواهد شد و در نتیجه نسبت به وجدان خود و آینده ی فرزندان این آب و خاک مدیون نخواهیم بود.

• بیائید از همین الان شروع کنیم .

* کارشناس و مسوول پژوهش و برنامه ریزی روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران

  • ۸۷/۰۳/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">