ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کتاب دولت الکترونیکی منتشر شد

| شنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۸۴، ۰۳:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

کتاب دولت الکترونیکی که به اهتمام دکتر «مسعود شفیعی» معاون آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و استاد دانشگاه امیرکبیر، ترجمه، تدوین و تالیف شده، مفاهیم‌، تعاریف، مزایا و روش‌های تحقق دولت الکترونیکی را مورد بحث قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس رسانه‌ی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) کتاب دولت الکترونیکی، یکی از کتاب‌های مجموعه‌ی گام به گام با ‌ICT است که توسط گروه مطالعات الکترونیکی آ سه آن (ASEAN) وابسته به برنامه‌ی توسعه‌ی اطلاعاتی کشورهای حوزه‌ی اقیانوس آرام در (UNDP) تهیه و منتشر شده است.

در پیش گفتار این کتاب مباحثی همچون شکاف دیجیتال، دلایل تغییرنام وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محورهای راهبردی، اهداف بخش ارتباطات در برنامه‌ی توسعه‌ی کشور، اهداف و سیاست‌های وزارت در حوزه‌ی آموزش وپژوهش و در نهایت اهداف معاونت آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای انتشار چنین کتاب‌هایی مطرح شده‌اند.

همچنین در فصل نخست، مفاهیم و تعاریف، مزایا، ابزار، خدمات و روش‌های تحقق دولت الکترونیکی مورد بحث قرار گرفته و در فصل دوم، اهداف دولت الکترونیکی برای ایجاد محیط کسب و کار بهتر، دسترسی بیشتر متقاضیان به شبکه، تقویت اقتدار دولت، افزاش مشارکت مردم و تقویت مردم سالاری و بهبود بهره‌وری و کیفیت زندگی فقرا، تشریح شده است .

در فصل سوم کتاب به نقش دولت الکترونیکی در توسعه‌ی منابع انسانی، نقش انقلاب ارتباطات و اطلاعات در ایجاد دولت کارآمد، مزایای عدم تبعیض و برابری دسترسی به خدمات و اطلاعات دولت پرداخته است و در فصل چهارم، چالش‌های دولت الکترونیکی از جمله مساله‌ی تامین هزینه‌ی تحقق آن، امنیت و حفاظت در سیستم‌های اطلاعاتی توصیف شده‌اند.

در فصل پنجم کتاب دولت الکترونیکی بر اهمیت پی‌ریزی چارچوب ملی برای دولت الکترونیکی، تاکید و رویکرد، زیر ساخت، معماری نرم‌افزاری، معایب ومزایای نرم‌افزارهای باز برای دولت الکترونیکی توضیح داده شد است.

در فصل شش و پایانی این کتاب، مباحثی از قبیل ارزیابی آمادگی الکترونیکی، اهمیت مدیریت تغییر، ارتباطات با بخش خصوصی و نقش شکاف دیجیتال در اجرای دولت الکترونیکی مطرح شده است.

  • ۸۴/۰۶/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">