ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

م.ر.بهنام رئوف - ندا لهردی - شمارش معکوس برای انتخاب برنده مزایده اپراتور سوم آغاز شده است و احتمال می‌رود تا فردا نام برنده این مزایده اعلام شود. هرچند که روز گذشته از سوی سعید مهدیون، مجری برگزاری این مزایده در خبرها آمده بود که احتمال دو مرحله‌ای شدن فرآیند بازگشایی پاکات قیمت این مزایده وجود دارد.

طبق برنامه زمان‌بندی، پاکت «ج» مزایده اپراتور سوم که مربوط به قیمت‌های پیشنهادی شرکت‌کنندگان است، روز دوشنبه دوم دی‌ماه بازگشایی خواهد شد و پس از آن برنده نهایی این مزایده مشخص می‌شود.

البته در این مرحله پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌های پیشنهادی کنسرسیوم‌های واجد صلاحیت نزدیک به یکدیگر باشد و به همین خاطر احتمال می‌رود که این فرآیند در دو مرحله انجام پذیرد.

مهدیون در این باره گفته است که طبق مصوبه هیات دولت، بالاترین قیمت پیشنهادی مزایده باید بیش از پنج درصد با قیمت دوم فاصله داشته باشد و چنانچه در بازگشایی پاکات این نتیجه حاصل نشد زمان مجددی به شرکت‌کنندگان برای ارائه دوباره پیشنهاد قیمت خواهیم داد.

به گفته وی طبق این مصوبه، شرکت‌کنندگانی که حداقل امتیاز را در مرحله پاکات الف و ب که مربوط به نتایج بررسی کمیته‌ فنی‌بازرگانی واجدین صلاحیت حضور در مزایده اپراتور سوم است، به دست آوردند در مرحله تعیین قیمت نیز حضور خواهند داشت.هر پنج کنسرسیوم زین‌ایران، عمران‌تل، تامین اتصالات، فناوری موج و آبی-‌ ایراتل که پاکات خود را برای حضور در مزایده‌ اپراتور سوم، تحویل داده بودند؛ به مرحله‌ بازگشایی قیمت راه یافتند.کنسرسیوم زین‌ایران شامل صندوق بازنشستگی صداوسیما، صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت زین کویت است.

همچنین کنسرسیوم عمران‌تل متشکل از شرکت مبین ایران و شرکت عمان‌تل، کنسرسیوم تامین‌اتصالات متشکل از شرکت تامین تله‌کام و شرکت اتصالات امارات، و کنسرسیوم فناوری‌موج شامل شرکت فناوری موج، سرمایه‌گذاری صبا و شرکت ایندوسل اندونزی خواهد بود.در همین حال کنسرسیوم آبی-‌ ایراتل نیز شامل شرکت پارس‌ایراتل، سرمایه‌گذاری ایران و شرکت بهاراتیا هند است. هر پنج شرکت راه یافته به مرحله بعدی بر اساس شرایط مزایده و معیارهای اعلام شده حداقل هفتاد امتیاز کسب کرده‌اند.

اپراتور سوم باید در مدت 15 سال 17 میلیون سیم کارت وارد بازار کند و همین بازار باعث شده تا این روزها حدس و گمان‌های بسیاری در مورد برنده این اپراتور در محافل مخابراتی زده شود.
نگاهی به شرکت‌های ایرانی

با توجه به عدم ارائه اطلاعات شفاف تا این لحظه از سوی شرکت کنندگان در این مزایده در این گزارش سعی شده است تا با استفاده از اطلاعات مندرج در سایت‌های اینترنتی شرکت‌های حاضر حداقل شناختی نسبت به طرف‌های حاضر در این مزایده بدست آید.

کنسرسیوم زین‌ایران شامل صندوق بازنشستگی صداوسیما، صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت زین کویت یکی از مدعیان اپراتور سوم هستند.

صندوق ذخیره فرهنگیان در اواخر سال 73 با اندیشه ارتقای معیشتی و رفاه فرهنگیان مطرح گردید و مسوولان وقت وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت تا با ارائه طرح افزایش قدرت مالی دوران بازنشستگی در راستای تحقق این هدف مهم تلاش نمایند.

در نهایت طرح در وزارتخانه کامل شد و با تصویب مجلس شورای اسلامی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در تاریخ 7/3/1374 در اجرای تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طی تصویب‌نامه شماره 1359/ت14956-هـ

مورخ 11/2/74 هیات وزیران تاسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت گردید. موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان سازمانی اقتصادی با برخورداری از اعتماد روزافزون در میان قشر معلمان کشور و حمایت دولت می‌کوشد تا با فعالیت‌های اقتصادی نظیر اداره شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و صنایع بزرگ از جمله نفت / پتروشیمی و معادن و انجام امور خدماتی منافع اقتصادی و سطح رفاه فرهنگیان عضو را بهبود بخشد.

منابع مالی این موسسه از حق‌السهم ذخیره فرهنگیان حداکثر معادل 5درصد‌ حقوق و مزایای ماهانه آنان، کمک دولت معادل حق‌السهم پرداختی فرهنگیان، حق‌السهم ذخیره دانش‌آموزان، کمک اشخاص و موسسات حقیقی و حقوقی، دولتی و غیردولتی و حق‌السهم ذخیره سایر سپرده‌گذاران تامین می‌شود.

شرکت‌های تابعه این صندوق نیز تاکنون عبارتند از: بانک سرمایه، سرمایه‌گذاری فرهنگیان، ساختمانی معلم، صنایع آموزشی، تامین مسکن فرهنگیان، ایران ارقام، تجهیزات مدارس، پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی، بازرسی مهندسی و صنعتی ایران، لیزینگ و رفاه فرهنگیان، بیمه شرف اطمینان، زاگرس، آجرمیرداد، بازرسی مهندسی ایران، خدمات بازرگانی آموزش ایران، خدمات ورزشی صنایع آموزشی، گروه صنعتی پلور سبز، شرکت آلوپن، بیمه معلم (سهامی عام) و شرکت پترو فرهنگ.

اما در مورد تاریخچه صندوق بازنشستگی صدا و سیما با توجه به تازه بودن سایت اینترنتی این صندوق اطلاعات دقیقی موجود نیست.

صندوق بازنشستگی از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را در امر پذیرش و پخش آگهی‌های بازرگانی صدا و سیما شروع کرد.

از ابتدای سال ۱۳۸۶، سازمان مسوولیت پذیرش و پخش آگهی‌های بازرگانی را به اداره کل بازرگانی محول کرد. در این سال صندوق تصمیم به ایجاد کانون تبلیغاتی گرفت تا بتواند از تجربه ۷ ساله گذشته استفاده اجرایی نماید و هم امکان جذب درآمد آگهی بازرگانی برای صندوق فراهم شود. در نتیجه کانون آگهی جام جم صبا به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه صندوق در تاریخ ۱۶/۴/۸۶ موفق به اخذ مجوز از وزارت ارشاد اسلامی تهران شد.

از دیگر شرکت‌های زیر مجموعه این صندوق می‌توان به این اسامی اشاره داشت: آژانس خدماتی سیما پرواز، شرکت بازرگانی جام جم بازرگان که عمده فعالیت‌های آن شامل واردات کاغذ روزنامه، شرکت در مناقصات مربوط به صادرات سنگ‌آهن، عقد تفاهم‌نامه با وزارت بازرگانی بعنوان مباشر، واردات کلینکر سیمان، عقد قرارداد جهت واردات محصولات مورد نیاز شرکت، کیمیا تصویر(مواد شیمیایی)، بررسی معاملات بازار سوآپ محصولات نفتی، واردات شرکت آریا پلاستیک (مواد ضد حریق)، مذاکره برای واردات شمش فولاد و میلگرد و مذاکره برای واردات روغن خوراکی و علوفه دامی است. شرکت عمران پارس جام جم نیز از دیگر شرکت‌های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی سازمان صدا وسیما است.

کنسرسیوم عمران‌تل از دیگر مدعیان اپراتور سوم است که متشکل از شرکت مبین ایران و شرکت عمان‌تل است، اما متاسفانه به جز اطلاعات مربوط به طرف خارجی، اطلاعاتی از طرف ایرانی؛ یعنی شرکت مبین ایران در دنیای وب وجود ندارد.

کنسرسیوم تامین‌اتصالات متشکل از شرکت تامین تله‌کام و شرکت اتصالات امارات هم از مدعیان تصاحب اپراتور سوم ایران است.

از شرکت تامین تله کام تنها اطلاعاتی که در اختیار است به وابستگی این شرکت به سازمان تامین اجتماعی باز می‌گردد، اما باز هم با جستجوی نام این شرکت که مدعی برنده شدن اپراتور سوم ایران است در گوگل به اطلاعات درخور توجهی دست نمی‌یابیم.

از دیگر طرف‌های حاضر در این مزایده می‌توان به کنسرسیوم فناوری ‌موج شامل شرکت فناوری موج، سرمایه‌گذاری صبا و شرکت ایندوسل اندونزی اشاره کرد. در مورد طرف خارجی این کنسرسیوم یعنی اپراتور ایندوسل باید به این نکته اشاره کرد که نه تنها این شرکت از یک سایت اطلاع‌رسانی استاندارد برخوردار نبود؛ بلکه متاسفانه در سایت این شرکت حتی به زبان انگلیسی نیز اطلاعاتی یافت نمی‌شد.

کنسرسیوم آبی ایراتل نیز از دیگر مدعیان اپراتور سوم تلفن همراه ایران است. جدا از تعداد کاربران اپراتور بهاراتیا هند نام ایراتل به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نام‌های حاضر در عرصه مخابرات و ارتباطات کشور مطرح است.

ایراتل شاید نزدیک به 50درصد شبکه تلفن همراه ایران را راه‌اندازی کرده و از گذشته تاکنون نیز در بخش مخابراتی کشور فعال بوده است. طرف دیگر این کنسرسیوم شرکت سرمایه گذاری ایران است که متاسفانه تاکنون از این شرکت در اطلاعیه‌های منتشر شده از سوی نهادهای درگیر برگزاری مزایده اپراتور سوم عنوان شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان نام برده شده است.

این شرکت نیز یکی از فعال ترین شرکت‌های بازرگانی و تجاری در کشور است که تا به حال در تمام زمینه‌های بازرگانی و تجاری فعالیت داشته است. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که شرکت‌های حاضر در این کنسرسیوم نیز فاقد سایت اطلاع‌رسانی بوده‌اند.
معرفی شرکت‌های خارجی در مزایده اپراتور سوم
اتصالات

شرکت اتصالات در واقع یک اپراتور مخابراتی دولت امارات متحده عربی است که در حال حاضر در 17 کشور دنیا در آسیا، آفریقا و خاورمیانه فعالیت می‌کند. این شرکت بزرگ‌ترین حجم‌ ترافیک ارتباطات مخابراتی دنیا در خاورمیانه و آفریقا را داشته و دوازدهمین اپراتور مخابراتی بزرگ دنیا به حساب می‌آید.

اتصالات تا ماه اکتبر سال 2008 تا 510 توافقنامه خدمات رومینگ در 186 کشور دنیا را امضا کرده است. این شرکت در روز هجدهم ماه اکتبر گذشته اعلام کرد که درآمد خالص آن برابر 204/5 میلیارد دلار بوده و سود خالص آن هم به 989/1 دلار می‌رسد.این اپراتور که در حال حاضر توسط «محمدحسن عمران» مدیریت می‌شود، نزدیک به 6/1میلیون کاربر در سرتاسر دنیا دارد.اتصالات اینترنشنال در حقیقت بخش تجاری و بین‌المللی این اپراتور است که در واقع مدیریت امور خارج از کشور امارات را به عهده داشته و در کشورهایی مانند: هندوستان، افغانستان، بورکینافاسو، مصر، جمهوری آفریقای مرکزی، نیجر، نیجریه، عربستان سعودی، سودان، تانزانیا، توگو، پاکستان و اندونزی فعالیت می‌کند.

این اپراتور اولین سرمایه‌گذاری بین‌المللی خود را به عنوان دومین اپراتور مخابراتی عربستان سعودی در این کشور انجام داد. به این ترتیب «اتحاد اتصالات» با سرمایه‌گذاری 25/3میلیارد دلاری شروع به کار کرد و این روزها با نام «Mobily» به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

اتصالات همچنین در سال 2005 مدیریت 26 درصد از شرکت مخابرات پاکستان (PCTL) را با سرمایه‌ای برابر 56/2میلیارد دلار به عهده گرفت.این شرکت از طرفی با در اختیار داشتن 40درصد از بازار مخابراتی کشور نیجریه، در حال حاضر پنجمین اپراتور مخابراتی این کشور است.اتصالات تا پایان ماه جولای سال 2007 هم 17درصد از سهام شرکت مخابراتی تانزانیا به نام «زانزیبار» را خریداری کرد.

در آفریقا هم این شرکت بیش از 50درصد از سهام مخابرات آتلانتیک را در اختیار گرفته است. در افغانستان هم اتصالات توانست بعد از پیروزی در مزایده اپراتور مخابراتی چهارم این کشور، شرکت «اتصالات افغانستان» را در ماه مه سال 2006 تاسیس کند.اتصالات افغانستان این مزایده را با سرمایه 1/40میلیون دلاری برنده شد.
بهارتی ایرتل

بهارتی‌ایرتل که در گذشته با نام «بهارتی تله ونچر لیمیتد» شناخته می‌شد، بزرگ‌ترین اپراتور موبایل کشور هندوستان است که تعداد کاربران آن تا پایان ماه آگوست سال 2008 به بیش از 75میلیون کاربر رسیده است.

این شرکت که در گروه بهارتی با مدیریت «ساینل میتال» فعالیت می‌کند، خدمات مختلفی در زمینه‌های تلفن ثابت، موبایل و اینترنت پرسرعت هم ارائه می‌دهد.

این شرکت اما خدمات مخابراتی خود را با برند «ایرتل» عرضه می‌کند.بهارتی ایرتل که در سال 1985 تاسیس شده است، به صورت بین‌المللی هم فعالیت می‌کند و در‌حال‌حاضر در 23 کشور دنیا فعالیت دارد. بعضی کمپانی‌های بین‌المللی برتر در زمینه مخابرات مانند Singtel(متعلق به کشور سنگاپور) و Vodafon، بخشی از سهام ایرتل را در اختیار دارند. ب

هارتی‌ایرتل در سال 2005 به عنوان بهترین اپراتور عرضه‌کننده خدمات بی‌سیم و بهترین اپراتور مخابراتی سال در منطقه آسیایی پاسیفیک انتخاب شده است.این شرکت در ماه مارس سال 2008 با همکاری شرکت Singtel خدمات نسل سوم تلفن همراه را در کشور سریلانکا ارائه کرد. بهارتی ایرتل همچنین با همکاری شرکت Vodafon در روز 22 ماه آگوست گذشته iphone 3G شرکت apple را در هند عرضه کرد. درآمد این شرکت در سال مالی 2008-2007 به حدود 6میلیارد دلار رسیده است.
عمان تل

عمان‌تل در واقع اولین و بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی کشور عمان است. این شرکت در حقیقت یک اپراتور دولتی به حساب می‌آید، چون 70درصد آن به دولت عمان تعلق دارد. عمان‌تل که در سال 1987 تاسیس شده است، توسط «سلطان‌ابن همدون ال‌هارتی» مدیریت می‌شود. درآمد این شرکت در سال مالی 2008-2007 برابر 600میلیون دلار بوده و درآمد خالص آن در این سال به 100میلیون دلار رسیده است.

این شرکت دارای 2200کارمند بوده و دو زیرمجموعه به نام‌های «پاورنت» و «عمان موبایل» دارد. «پاورنت» در واقع تنها ارائه‌دهنده خدمات اینترنت در کشور عمان است. «عمان موبایل» اما بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی این کشور است که 80درصد کاربران موبایل عمان را در اختیار دارد. تعداد کاربران عمان موبایل در حال حاضر برابر یک‌میلیون نفر است که این تعداد برابر نیمی از جمعیت کل کشور عمان را تشکیل می‌دهند.
زین

این شرکت که در گذشته با نام MTC فعالیت می‌کرده، در سال 1983 در کشور کویت تاسیس شده است.

زین درحال حاضر در 22 کشور در قاره آفریقا و خاورمیانه با بیش از 16000 کارمند فعالیت می‌کند. تعداد کل کاربران «زین» تا روز سی‌ام ماه سپتامبر سال 2008 به بیش از 3/56میلیون نفر رسیده است.این اپراتور در منطقه خاورمیانه در کشورهایی مانند، بحرین، لبنان، کویت، عراق، عربستان سعودی و سودان فعالیت می‌کند. در قاره آفریقا این اپراتور تا پایان ماه سپتامبر سال 2008 بیش از 9/36میلیون کاربر را به خودش اختصاص داده است.زین در‌حال‌حاضر در این قاره در کشورهایی از قبیل بورکینا فاسو، چاد، جمهوری کنگو، گابون، کنیا، ماداگاسکار، نیجر، نیجریه، تانزانیا، اوگاندا و زامبیا فعالیت می‌کند.

این شرکت تا پایان ماه سپتامبر سال 2008 به سرمایه‌ای برابر 4/23میلیارد دلار دست پیدا کرده است.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۷/۱۰/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">