ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

احسان طیرانی راد - ساختمان اله‌سیت ؛ این نامی است که بر بنای جدید سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گذاشته شده است. elecit نمادی از Electronic City است و نشان از عزم مدیران شهری و مدیران IT کلان‌شهر مشهد برای پیاده‌سازی شهر الکترونیکی در راستای چشم‌انداز ICT شهرداری دارد : «ایجاد و توسعه شهرداری الکترونیکی کلان‌شهر مشهد در راستای تحقق شهر الکترونیکی و برنامه دولت الکترونیکی».

در آیینی که در ساختمان اله‌سیت برگزار شد، همزمان با آغاز بهره‌برداری از این ساختمان، فعالیت‌های اجرایی ایجاد مرکز داده‌های شهری مشهد (Data Center) نیز آغاز شد. هم‌‌اکنون مرکز داده‌های شهری و شهر الکترونیکی، در اولویت برنامه‌های سازمان فاوا شهرداری برای سامان امور ICTکلان‌شهر مشهد قرار دارد.
کلان‌شهر مشهد، پیشرو در استقرار مرکز داده‌های شهری

در این مراسم شهردار کلان‌شهر مشهد، آغاز مرحله اجرایی استقرار مرکز داده‌های شهری را اعلام کرد.

مهندس محمد پژمان گفت: توسعه راهبردی ICT در کلان‌شهر مشهد، بخشی از برنامه‌های دوازده‌گانه مدیریت شهری است و این رویکرد برای دست‌یابی به مدیریت یکپارچه شهری و ایجاد فرصت‌های برابر برای شهروندان ضروری است.

وی افزود: برای گذر از مدیریت سنتی به مدیریت نوین و دست‌یابی به مفهوم شهر الکترونیکی و شهرداری الکترونیکی، نیازمند تغییر نگرش‌ها، سیستمی‌کردن امور و بهره‌برداری از فناوری برای مدیریت و پشتیبانی امور هستیم.

شهردار مشهد با اشاره به کارکرد ICT در ایجاد مدیریت یکپارچه شهری گفت: کاربری فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در شهر، علاوه بر ایجاد آرامش و آسایش برای شهروندان، زمینه‌ساز فضای رقابتی و اقتصادی سالم و پویا است.

وی افزود: در آینده‌ای نه چندان دور با توجه به پیچیدگی کلان‌شهرها، دیگر نمی‌توانیم با شاخص‌های کنونی به شهروندان خدمت ارایه کنیم، لذا باید در وضعیت نظام اداری شهری یک پوست‌اندازی جدیدی انجام شود و تمام فعالیت‌ها سیستمی شود.

مهندس پژمان با تاکید بر نقش سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در راهبری و مدیرت متمرکز ICT در شهر، خواستار تعامل کلان‌شهرها در ایجاد مدیریت یکپارچه شهری مبتنی بر فناوری‌های نوین شد.
بستر مناسب برای توسعه ICT

در ادامه این مراسم، فیلم مستند شهر الکترونیکی مشهد به نمایش درآمد. این مستند شامل مقدمه‌ای بر بایدهای شهرهای الکترونیکی، برنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات کلان‌شهر مشهد و مشخصات فنی ساختمان جدید سازمان فاوا شهرداری مشهد بود.

همچنین معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد نیز در این مراسم بر بسترسازی مناسب برای کاربری ICT و فناوری‌های نو در شهر تاکید کرد.

مهندس حسن تبرئی گفت: شهر الکترونیکی مفهومی بسیار گسترده است که برای دست‌یابی به آن بایستی با مطالعه و بررسی فرایندها و مهندسی مجدد، راه‌های رسیدن به این مفهوم و پیاده‌سازی تمام امکانات و مزایای آن را هموار کنیم.

وی افزود: در برنامه چهارساله توسعه شهرداری مشهد به سوی بسترسازی مناسب پیش می‌رویم و در این راستا باید رابطه مناسب بین انسان و سیستم به‌وجود آوریم تا گریبان‌گیر مشکلات احتمالی نشویم.
اله‌سیت نماد مدیریت ICT کلان‌شهر مشهد

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در این مراسم، جزییات بیشتری از ماموریت سازمان متبوعش را برای مدیریت ICT و فراگیرنمودن کاربری فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی بازگو کرد.

مهندس مهدی کارگر گفت: بر پایه برنامه کلان ICT کلان‌شهر مشهد، ماموریت سازمان فاوا شهرداری برای مدیریت متمرکز ICT شهر، ویژه و اثرگذار است.

وی افزود: راهکار ارایه خدمات به شهروندان و زائران از طریق ایجاد بسترهای مناسب فناوری اطلاعات و ارتباطات با دسترسی الکترونیکی و به شیوه سریع، دقیق، امن و بدون محدودیت زمانی با امکان ایجاد فرصت برابر، از برنامه‌های شهرداری مشهد برای دست‌یابی به شهر الکترونیکی است.

وی با اشاره به رویکرد استراتژیک در توسعه پایدار شهری و دست‌یابی به مدیریت یکپارچه شهری، که از اهداف برنامه ICT شهر است، گفت: مناسبات پیچیده شهر، و ایجاد و مبادله حجم زیادی از اطلاعات و داده که همگی مرتبط با زندگی و اداره امور شهروندان است، ضروری بودن رویکرد راهبردی به توسعه پایدار شهری را نمایان می‌سازد.

وی افزود: تحول در نظام اداری و اجرایی و بسترسازی برای برقرای شهر الکترونیکی از ثمرات این رویکرد در مدیریت شهری است.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد گفت: برای عملیاتی نمودن شهرداری الکترونیکی، ایجاد و توسعه سیستم‌های اطلاعاتی و عملیاتی جامع و یکپارچه در راستای ماموریت شهرداری و برقراری تعاملات و ارتباطات درون و برون سازمانی در بستر ارتباطی امن و مناسب، ضروری است.

مهندس کارگر افزود: سازمان فاوا بر پایه اهداف کلان شهرداری، برنامه‌ریزی برای طراحی، پیاده‌سازی و استقرار مرکز داده‌های شهری در ساختمان اله‌سیت را انجام داده است که همزمان با بهره‌برداری از این ساختمان، مراحل اجرایی این پروژه بزرگ نیز آغاز می‌شود.

وی افزود: در طراحی ساختمان اله‌سیت، ملاحظات فنی و فیزیکی برای استقرار مرکز داده‌های شهری اندیشیده شده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: ساختمان اله‌سیت مبتنی بر سیستم مدیریت یکپارچه ساختمان (BMS) طراحی شده است، که این ویژگی به غیر از فراهم‌نمودن فضای استاندارد برای مدیریت ICT شهر، بهینه‌سازی مصرف انرژی را نیز در بر دارد.

مهندس کارگر افزود: مدیریت متمرکز ICT در کلان‌شهر مشهد اگر با رویکردها و سیاست‌های مدیریتی و نظارتی همگون باشد، سبب‌ساز اصلاح ساختار سازمانی و حرکت به‌سوی سازمان چابک مبتنی بر معماری‌های نوین خواهد شد که این مهم نیز مشارکت همگانی در آبادانی شهر را به‌همراه خواهد داشت.

  • ۸۷/۰۹/۰۶

نظرات  (۲)

وقتی که تمام موازی کاری های جمع آوری داده ها توسط دستگاهها حذف شد انوقت می شود ادعا کرد که سازمان کامپیوتر شهرداری تنها مرکز داده های شهری است .
با سلام از تلاش ها و موفقیت های شما به عنوان یک شهروند تشکر و قدردانی می نمایم. اکبر کیانی دکتری تخصصی رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری استادیار دانشگاه زابل زمینه فعالیت: برنامه ریزی شهری، ابرنقشه الکترونیکی کلانشهرها

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">