ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آخرین اخبار خصوصی سازی مخابرات

| يكشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۸۷، ۰۱:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

عصرایران- همزمان با اعلام واگذاری سهام مخابرات به سرمایه گذاران بخش خصوصی و شرکت های خارجی، یکی از شبکه های معروف اقتصادی، این حرکت را در راستای دمیدن روح تازه به کالبد اقتصاد ایران توصیف کرد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، هر چند بنا به اعتقاد منتقدان اقتصادی در ایران، حرکت مذکور نمادین است اما با این وجود صف سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری و خرید سهام، حکایت از داستان دیگری دارد.

بلومبرگ تصریح کرد: هر چند انتظار می رفت که میزان سرمایه گذاری های خارجی در ایران بعد از تحریم های بین المللی کاهش شدید پیدا کند، اما تاکنون این امر در حد انتظار نبوده است.

این شبکه اقتصادی ادامه داد: هرگونه سرمایه گذاری خارجی در ایران، روح تازه ای وارد کالبد اقتصاد ضربه پذیر این کشور خواهد کرد و در حالیکه فشار غرب به ایران در حال افزایش است، آنها نیز به فکر یافتن راه گریز و رسیدن به حاشیه ای امن هستند.

در مدت هشت دقیقه بیش از دو میلیارد سهم شرکت مخابرات فروخته شد

مدیر بازارشرکت بورس گفت: دو میلیارد و 293 میلیون سهم معادل پنج درصد از سهام شرکت مخابرات در مدت هشت دقیقه فروخته شد.

" علی صحرایی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت : این میزان سهم شرکت مخابرات در مدت هشت دقیقه و از ساعت 12 و 50 تا 12 و 58 دقیقه از طریق 470 اسیتگاه معاملاتی به فروش رسید.

وی در ادامه اظهار داشت : تعدادی از این سهام باطل خواهد شد که حجم سهام ابطالی متعاقبا" اعلام می شود.

وی ادامه داد : عرضه تدریجی سهام مخابرات در روز های آتی صورت خواهد گرفت.

صحرایی تاکید کرد: با توجه به قیمت 150 تومانی هر سهم مخابرات ارزش روز این شرکت بیش از شش تریلیون و 881 میلیارد تومان برآورد شد.

صحرایی در پایان تصریح کرد: ارزش بازار بورس با عرضه سهام این شرکت هفت میلیارد دلار افزایش یافت و از رقم 67 به 74 میلیارد دلار رسید .
40 درصد سهام شرکت مخابرات را مردم خریدند

به گزارش خبرنگار فارس، علی صالح‌آبادی که در برنامه خبری نسشت خبری شبکه 2 شب گذشته حضور داشت جزیئات معامله بیش از 2/2 میلیارد سهمی شرکت مخابرات را تشریح کرد.
*جزئیات معامله 2/2 میلیارد سهمی

وی گفت: حجم کل معاملات روز گذشته بازار سهام در حالی بیش از 360 میلیارد تومان بود که از این مبلغ 340 میلیارد تومان مربوط به معامله 5 درصدی سهام مخابرات به قیمت هر سهم 150 تومان بود که با این کشف قیمت، ارزش روز شرکت مخابرات به 3/7 میلیارد دلار رسید.

وی با بیان این نکته که با حضور شرکت مخابرات در بورس ارزش بازار سهام کشور به 74 میلیارد دلار رسید در خصوص جزئیات خرید 2/2 میلیارد سهم مخابرات اظهار داشت: از کل معاملات روز گذشته مخابرات مبلغ 131 میلیارد تومان توسط 16 هزار و 554 نفر سهامدار حقیقی پرداخت شد و 40 درصد از معاملات به مردم اختصاص داشت.

وی سهم سرمایه‌گذاران حقوقی از معاملات مخابرات را 60 درصد اعلام کرد و گفت: این گروه در قالب 305 شرکت بیش از 230 میلیارد تومان برای سهام مخابرات صرف کردند که بیشترین حجم معاملات اشخاص حقوقی مربوط به خرید 100 میلیون سهمی توسط یک شرکت سرمایه‌گذاری و کمترین آن 10 هزار سهم بود.

به گفته صالح آبادی بیشترین سهام خریداری شده توسط اشخاص حقیقی 7 میلیون سهم و کمترین آن هزار سهم بود که این نوع از معاملات از تنوع خریداران حکایت دارد.
*عدم هماهنگی از پیش تعیین شده

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تاکید کرد: سازمان بورس روز گذشته و به هنگام عرضه بلوک 5 درصدی سهام مخابرات در جریان مسایل مربوطه بود و هیچ هماهنگی قبلی برای خرید سهام شرکت‌ مخابرات وجود نداشت.
*دلیل طولانی شدن پذیرش مخابرات در بورس

صالح‌آبادی به پیشینه پذیرش و درج شرکت 4 هزار و 587 میلیارد تومانی شرکت مخابرات اشاره کرد و گفت: این شرکت در 26 اسفند 86 به طور مشروط مورد پذیرش قرار گرفت و در 19 خرداد 87 پروانه 60 صفحه ایی فعالیت شرکت و نوع رابطه بین وزارت و شرکت مخابرات به بازار اعلام شد تا قدم مهمی برای واگذاری این شرکت برداشته شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این نکته که در اصل 44 فقط واگذاری مطرح نبوده و باید علاوه بر واگذاری آماده سازی شرکت ها نیز انجام شود اظهار داشت: دلیل پذیرش و آماده‌سازی شرکت مخابرات در بیش از یک سال اصراری بود که بورس به لزوم صدور پروانه فعالیت شرکت مخابرات داشت تا مردم با اطلاعات شفاف و تفکیک وظایف اجرای و حاکمیتی شاهد عرضه سهام باشند.

به گفته صالح‌آبادی اصلاح اساسنامه شرکت مخابرات در موعد مقرر انجام شده و برای تغییرات لازم باید مصوبه هیات وزیران اخذ می‌شد.

وی ادامه داد: جلسه معارفه شرکت مخابرات در 29 خرداد 87 برگزار و خلاصه صورت‌های مالی و طرح تجاری و پروانه فعالیت به زبان انگلیسی منتشر شد و سپس در 29 تیر 87 این شرکت در بورس درج و امیدنامه آن به طور کاملا مشروع اعلام شد.
*مهمترین اطلاعات دریافتی

رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که در 14 مردادماه گزارش توجیهی مخابرات نیز منتشر شد، گفت: از 12شهریور 86 تا 16 مرداد 87 بالغ بر هزار صفحه اطلاعات از شرکت مخابرات دریافت شد که مهمترین آنها شامل گزارش عملکرد سه ماهه 87 ،پیش‌بینی بودجه 87 به همراه نظر حسابرسی، صورت‌های مالی 29 اسفند 86 و 85 و 6 ماهه سال 86، صورت‌های مالی شرکت‌های استانی و ارتباطات سیار و تعهد‌نامه دولت بودند.

صالح‌آبادی تصریح کرد: شرکت مخابرات هنوز مجمع سال مالی 86 را برگزار نکرده که این مجمع در آینده‌ای نزدیک تشکیل خواهد شد.
فروش سهام مخابرات بدون رایزنی صورت گرفت

مخابرات چنان از فروش سهام خود در تالار بورس اوراق بهادار اطمینان داشت که از هرگونه رایزنی پرهیز کرد.

مهندس صابر فیضی مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در گفت و گو با خبرنگار سیتنا اظهار داشت: از آنجایی که هیچ نگرانی از فروش نرفتن سهام شرکت مخابرات نداشتیم هیچ رایزنی برای فروش صورت نگرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای فروش سهام شرکت مخابرات ایران ، پیش از این رایزنی هایی صورت گرفته بود؟ تصریح کرد: در بحث فروش سهام شرکت مخابرات ایران هیچ رایزنی صورت نگرفت و تنها با تبلیغات رسانه ای مردم از فروش این سهام ها آگاه شدند.

وی ادامه د اد: نحوه فروش سهام مخابرات نیز نشان می دهد این بحت صحت ندارد.

فیضی افزود: 60 درصد سهام مخابرات را افراد حقوقی شامل شرکت های سرمایه گذاری خریداری کردند که 235 شرکت بودند.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران افزود: 40 در صد مابقی این سهام را نیز افراد حقیقی خریداری کردند.

وی در پایان گفت: مطمئن بودیم پنج در صد سهام مخابرات با استقبال فروش می رود.

  • ۸۷/۰۵/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">