ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آمار سازمان ملی جوانان از میزان دسترسی به اینترنت

| چهارشنبه, ۲ شهریور ۱۳۸۴، ۰۵:۱۱ ب.ظ | ۰ نظر

ایسنا - جوانان امروزه به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان دانایی و اطلاعات در جامعه و هم بیشترین مصرف‌کنندگان آن هستند؛ این در حالیست که جوانان ایرانی از احساس عقب ماندگی در رنج بوده و به دنبال پیشرفت و توسعه از طریق تحصیل هستند، بنابراین دسترسی به فناوری اطلاعات مهمترین بستر برای برخورداری از دانایی است.

تحقیقات سازمان ملی جوانان در قالب ارائه «برنامه ارتقا و توانمندسازی جوانان در حوزه فناوری اطلاعات» با تبیین وضع موجود، شناسایی مشکلات وارائه راهکارهای عملی دراین زمینه نشان می‌دهد که 5/96 درصد جوانان 15 تا 29 سال کشور باسواد هستند و نرخ پوشش تحصیلی متوسطه در کشور برابر با 2/58 درصد و نرخ پوشش آموزش عالی برابر با 3/19 درصد است.

همچنین بر اساس آمارموجود دراین برنامه تعداد کاربران اینترنت در کشور 4/6 میلیون کاربراست که حدود 80 درصد آنها را جوانان تشکیل می‌دهند، این در حالیست که ضریب نفوذ اینترنت در کشور 9/9 درصد و برای کاربران جوان اینترنت 3/19 درصد است، بنابراین پیش‌بینی ‌شده که این ضریب نفوذ در سال 84 به 26 درصد و تا پایان سال 88 به 57 درصد افزایش یابد.

بر اساس برنامه ارتقاء و توانمندسازی جوانان در حوزه فناوری اطلاعات تعداد رایانه‌ها به ازای هر 100 نفر جوان در کشور در سال 83 تعداد 27 رایانه بوده که این تعداد در سال جاری به 32 و در سال 88 به 60 رایانه افزایش خواهد یافت.

تعداد رایانه‌های موجود درکشور تا پایان سال 83، 7 میلیون کامپیوتر برآورد شده که به ازای هر 100 نفر 4/10 عدد کامپیوتر وجود داشته است، همچنین در سال 2003 حدود 5/27 میلیون نفر و در همین سال در سراسر دنیا 137 میلیون نفر به «دورکاری» اشتغال داشتند، در فنلاند 17 درصد و در امریکا 9 درصد از نیروی کار فعال را «دورکاران» تشکیل می‌دادند، اما پیش‌بینی می‌شود در سال 2020، 64 درصد نیروی کار آمریکا را «دورکاران» تشکیل ‌دهند.

طبق این برنامه در آمریکا به ازای هر 7 نفر یک کامپیوتر (PC)، در اروپا به ازای هر 20 الی 30 دانش‌آموز یک کامپیوتر و بین 50 تا 80 نفر دانش‌آموز یک خط اینترنت وجود دارد و 73 درصد از معلمان در انگلستان از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد «صفحات فارسی موجود در وب» 8 میلیون است اما تعداد صفحات موجود در وب بیش از 8 میلیارد است؛ لذا سهم صفحات فارسی از وب حدود 1/0 درصد است، این در حالیست که نسبت جمعیت فارسی زبان به کل جمعیت دنیا حدود یک درصد است.

این برنامه پیش‌بینی کرده که نسبت صفحات وب فارسی به کل صفحات وب در سال 84 به 6/0 درصد و در سال 88 به یک درصد افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر آمار حاکی از دسترسی 3 میلیون و 850 هزار خانوار و به عبارتی 24 درصد خانوارهای ایرانی به رایانه است، این در حالیست که طبق آمارهای موجود تعداد وبلاگ‌های ایرانی در محیط اینترنت در سال 83، 63 هزار و 139 وبلاگ بوده است.

نتایج این تحقیق بیانگر آن است که 7/1 درصد (33 هزار) دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای دولتی و غیردولتی کشور در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به تحصیل هستند؛ لذا پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این نسبت به 4/2 و در پایان برنامه چهارم توسعه به 5 درصد افزایش یابد.

این آمار همچنین حاکیست که 23 مرکز از 32 مرکز «انکوباتور» (مرکز رشد) موجود در کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالند علاوه بر این 11 پارک فناوری اطلاعات نیز در حال فعالیت و یا در مرحله تأسیس هستند که این تعداد در سال 83 به 13 مورد و در پایان سال 88 به 25 مورد افزایش خواهد یافت.

همچنین در سال 83 سوادآموزی رایانه‌ای جوانان کشور 30 درصد بوده که این سوادآموزی در سال جاری به 36 درصد و تا پایان برنامه چهارم توسعه به 60 درصد افزایش خواهد یافت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نسبت ارائه خدمات مشاوره‌ای Online به جوانان به کل خدمات در سال جاری به 5 درصد و تا سال 88 به 25 درصد افزایش خواهد یافت.

نظرسنجی سازمان ملی جوانان در زمینه استفاده جوانان از اینترنت نشان می‌دهد که بیشترین زمان گذران اوقات فراغت جوانان تهرانی را استفاده از کامپیوتر و اینترنت در منازل و اماکن عمومی به خود اختصاص می‌دهد که 43 درصد آنها در منزل از رایانه استفاده می‌کنند.

همچنین در حالیکه 27 درصد جوانان امکان دسترسی به اینترنت را دارند منازل با 2/69 درصد و کافی‌نت‌ها با 16 درصد بالاترین مکان‌های بهره‌برداری از اینترنت و کامپیوترهستند.

  • ۸۴/۰۶/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">