ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آنسوی انحلال شورای عالیIT

| جمعه, ۹ شهریور ۱۳۸۶، ۰۴:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر

کندی عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شوراهای مربوطه در اجرایی کردن اهداف برنامه چهارم توسعه، دستور دکتر احمدی نژاد مبنی بر انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات و دیگر شوراهای حوزه آی.تی و ادغام آنها در یک شورای واحد به منظور رفع موانع بروکراتیک، تسریع در تصمیم سازی و افزایش کارایی در این حوزه را به دنبال داشت.

به گزارش "الف"، بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی که قبل از انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات کشور و ادغام آن در شوراهای دیگر عرصه فناوری اطلاعات تهیه شده است، با وجود گذشت بیش از دو سال از برنامه چهارم توسعه، در ارتباط با اهداف مصوب برنامه، تهیه طرح جامع فناوری اطلاعات کشور و میزان پیشرفت پیش بینی شده در اجرایی نمودن دولت الکترونیک عملکرد قابل قبولی نداشته است.

بنابراین گزارش، به منظور اجرای ماده 4 قانون تعیین وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اساسنامه شورای عالی فناوری اطلاعات کشور با هدف تدوین اهداف و سیاست های کلان و راهبردی توسعه فناوری اطلاعات و گسترش آن، تعیین وظایف بخش های مختلف کشور و نیز تدوین مقررات لازم در مورخه 84.3.11 ابلاغ گردید.

در این راستا، معاونت فناوری اطلاعات به عنوان دبیر شورای مزبور جهت اجرای طرح های کلان فناوری اطلاعات، تدوین و به روز رسانی راهبردها و سیاست ها، تهیه و پیاده سازی راه کارها و طرح های ترویج فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات، نظارت بر تعیین حدود و ثغور و مصادیق بخش خصوصی و تعاونی فعال و ... در وزارتخانه مذکور تشکیل گردید. لیکن با گذشت بیش از دو سال از برنامه چهارم توسعه، طرح جامع فناوری اطلاعات تاکنون تهیه نشده است.

برابر ماده 57 قانون برنامه چهارم توسعه، تمهید مقدمات افزایش ضریب نفوذ ارتباطات ثابت، سیار و اینترنت کشور حداقل به ترتیب 50، 35 و 30 درصد آحاد جمعیت و همچنین ایجاد ارتباط پرظرفیت و چند رسانه ای حداقل در شهرهای بالای پنجاه هزارنفر و نیز ارایه خدمات پایه ارتباطی و فناوری اطلاعات در سراسر کشور به عنوان وظایف حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین شده است.

این گزارش می افزاید، عدم تعیین نقش واحدهای زیرمجموعه در برگزاری مناقصات و مشخص نشدن میزان اقدامات صورت گرفته در ارتباط با افزایش ظرفیت پهنای باند ارتباطات بین المللی، از جمله ایرادات در اجرایی شدن اهداف مقرر برای این وزارتخانه و شوراهای ذیربط می باشد.

بررسی ها حاکی است کارگروه فیلترینگ نیز جز شرکت در برخی از جلسات وزارت کشور هیچ اقدام اجرایی جهت پیاده سازی و استفاده از فیلترینگ ایرانی انجام نداده و بر همین اساس، اهداف برنامه چهارم در خصوص میزان کاربران اینترنت برای سال های 84-85 و اتصال روستاهای بالای یکصدنفر به شبکه اطلاع رسانی به نحو مطلوب تحقق نیافته و با میزان پیش بینی شده در برنامه فاصله دارد، به نحوی که از 7200 روستایی که می بایست تا سال 85 به شبکه متصل می شدند، صرفا 1643 روستا (22 درصد) به شبکه وصل شده اند.

گرچه با توجه به نرخ رشد فزاینده فناوری، اجرایی شدن دولت الکترونیک هزینه تعاملات میان مردم و حکومت و نیز میان سطوح مختلف حکومتی را کاهش می دهد، ولی با گذشت دو سال از شروع برنامه چهارم توسعه و تشکیل کارگروه های مختلف، بسیاری از جلسات کارگروه ها از نیمه دوم سال 85 فاقد خروجی لازم بوده و جهت پیاده سازی دولت الکترونیک تعامل موثری با سایر وزارتخانه ها صورت نگرفته و تنها به انجام مکاتباتی محدود با وزارت بازرگانی بسنده شده است.

گزارش در انتها می افزاید، با توجه به موارد ذکر شده، به علت عدم تناسب اقدامات انجام شده توسط معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اهداف مصوب برنامه، عملکرد این حوزه مثبت ارزیابی نمی گردد.

به نظر می رسد، به منظور جلوگیری از اعمال سلیقه های متفاوت و صرف هزینه های تکراری توسط دستگاه ها و نیز ایجاد زمینه تحقق اهداف برنامه، تسریع در تهیه طرح جامع فناوری اطلاعات کشور می بایستی هر چه سریعتر در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گیرد.

  • ۸۶/۰۶/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">