ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آنچه که وظیفه همراه اول را سخت می کند

| شنبه, ۵ مرداد ۱۳۸۷، ۰۵:۰۷ ب.ظ | ۱ نظر

موبنا - ورود شبکه همراه اول به نسل 75/2 تلفن همراه تا پایان امسال و فعال شدن سرویس‌های جدیدی همچون GPRS به سبد محصولات این اپراتور ، بی تردید بهترین خبری است که خانواده 27 میلیون نفری اپراتور اول دریافت کرده اند.

شرکت ارتباطات سیار ،پس از مواجهه با این واقعیت که به زودی خصوصی خواهد شد و باید به رقابت با اپراتورهای دیگر بپردازد، ظرف یک سال گذشته تغییراتی جدی در روند فعالیت ها و سیاست های تجاری خود ایجاد کرده است .

این تحولات، فارغ از قانونی بودن یا نبودن ، نتایج مشخص و مثبتی به همراه داشته اند که بارزترین آنها ، فراگیری تلفن همراه در تمام سطوح جامعه و به تبع آن کاهش قیمت سیم کارت است که روزی برابر با قیمت یک خودروی سواری بود.

رفتارهای تجاری این شرکت به جهت ساختار دولتی که بر پایه آن استوار ، تا کنون رفتاری دوگانه بوده است که یک بعد آن حرکت بر مدار خشک و غیر منعطف قوانین و بخشنامه ها بوده و بعد دیگر آن که ناشی از وجود درک عمیقی از تحولات اجتماعی است ، تلاش برای به روز کردن فعالیت ها و خدمات است.

حاصل بعد دوم سیاست های تجاری این شرکت، ارائه خدمات ارزش افزوده به مشترکان است که با سرویس پیامک تلفن همراه آغاز شد و امروز در آستانه ارائه خدمات دیگری از جمله اینترنت همراه و سرویس پیام چندرسانه ای یا MMS قرار گرفته است.

این سرویس ها که به گفته مسئولان همراه اول تا پایان امسال به سبد خدمات این اپراتور افزوده می شوند، اگرچه دیر هنگام ارائه خواهند شد و اگرچه که می توانند برای رقبای خصوصی مساله ساز باشند با این حال برای مشترکان این اپراتور یک مزیت محسوب می شوند و می توانند بخش قابل توجهی از نیازهای آنها به خدمات ارتباطی را برآورده نمایند.

این رویداد که در تاریخچه فعالیت اپراتور اول می تواند یک نقطه عطف تلقی شود، یکی از بارزترین نتایج و پیامدهای رقابتی شدن بازار است که اگر با سیاست های مبتنی بر کرامت مشتری و ارزش نهادن به خواست و سلیقه او همراه شود ، زمینه توسعه واقعی ارتباطات سیار را در کشور فراهم خواهد کرد و بی تردید نقش قابل توجهی نیز در ارتقاء سطح کیفی خدمات عرضه شده توسط اپراتورهای دیگر خواهد داشت.

واقعیت این است که اپراتور دوم ، تالیا و همچنین اپراتور سومی که به زودی به جمع آنها می پیوندد، برای تعیین سطح و قواره خود یک معیار واحد به نام " اپراتور اول " دارند که تمام خدمات، نرخ ها و سیاست های خود را با این اپراتور می سنجند و تلاش می کنند تا خود را به این معیار نزدیک کنند.

از این رو، نقش و وظیفه ای که اپراتور اول در این روند بر عهده دارد، بسیار سنگین تر و خطیر تر از آن است که آلوده برخی سیاست ها و برنامه های شتابزده و ناکارمد شود.

به همین دلیل هم انتظار می رود ، مدیریت فعلی و مدیران بعد از خصوصی شدن این شرکت، با درک عمیق واقعیت وجودی اپراتور اول ، به بالا بردن سطح کیفیت و نهادینه ساختن مشتری مداری در بازار تلفن همراه کمک نمایند.

در این صورت بی تردید، رسانه های گروهی که این روزها تنها دلمشغولی و دغدغه مهم آنها نقد سیاست ها و رفتارهای این اپراتور دولتی است، به جمع حامیان آن خواهند پیوست و زمینه ای را فراهم می کنند تا مردم ایران، به آنچه که استحقاقش را دارند، یعنی؛ خدمات ارزان ، آسان و با کیفیت دسترسی پیدا کنند.

آنچه مسلم است، پرهیز از یکسویه نگری ها و توجه بیش از پیش به مشتری و خواست های او نه تنها به رونق بازار این خدمات که می تواند موجد هزاران فرصت شغلی تازه باشد، دامن می زند ، بلکه موجب می شود تا اپراتور اول کماکان به عنوان طلیعه دار این بازار ، الگوی مناسبی برای سایر ارائه دهندگان خدمات باشد.

  • ۸۷/۰۵/۰۵

نظرات  (۱)

SMS به زور میده، یک ماهه تماس و SMS اختلال داره، خدا به داد بقیه سرویس های پیشرفته و سنگین برسه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">