ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آیا اپراتور دوم طبق تعهد خود عمل می کند؟

| شنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۸۴، ۰۳:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

با فرا رسیدن اسفند ماه و سال جدید که از ابتدای آغاز بحث اپراتور دوم و طبق وعده‌های آغازین داده شده، قرار بود تا این زمان، حداقل، شبکه‌ی اپراتور دوم ایجاد شده و حداکثر، تعدادی سیم‌کارت ‌١٥٠ هزار تومانی واگذار شود، تاکنون خبری از ‌آغاز فعالیت اپراتور دوم برای ایجاد شبکه و واگذاری سیم کارت‌های ‌١٥٠ هزار تومانی نیست و این سوال ایجاد شده که آیا ایرانسل می‌تواند به تعهدات خود در مهلت مقرر عمل کندیا خیر؟
به گزارش خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پس از کش مکش‌های طولانی در ماجرای اپراتور دوم تلفن همراه و سپرده شدن این پرورژه به ایرانسل و شریک خارجی آفریقایی آن MTN و اعطای مجوز رسمی‌ به این شرکت قرار شد شبکه‌ی تلفن همراه این اپراتور اردیبهشت ماه آماده شود.
مهندس «دزفولی» مدیرعامل شرکت ایرانسل در مصاحبه‌ی اخیر خود در این باره به خبرنگار ایسناگفت: شبکه‌ی اپراتور دوم باید اول شهریور ماه سال ‌‌٨٥ آماده‌ی سرویس‌دهی باشد و قطعا انجام این کار در صورت تلاش شبانه روزی زودتر از موعد مقرر هم امکانپذیر است اما تعهد شرکت ‌‌٩ ماه پس از دریافت لیسانس بوده و نباید توقعات مردم را بی جهت بالا برد.
طبق اظهارات رییس سازمان تنظیم مقررات، مجوز بهره‌برداری و ایجاد شبکه روز یکشنبه ‌٦/٩/٨٤ به شرکت «ایرانسل» اعطا شد و این شرکت بر اساس موافقت‌نامه‌ی امضا شده، از این تاریخ تا ‌٩ ماه دیگر باید به تعهدات خود عمل کند.
دکتر «معصوم فردیس» همچنین یادآور شده بود: طبق مذاکرات انجام شده، علی‌رغم وقفه‌ی زیاد ایجاد شده در کار، ایرانسل باید اردیبهشت ‌٨٥ سیم‌کارت‌های اولیه را جهت تایید شبکه به وزارت ارتباطات ارایه دهد و به محض تایید شبکه، اجازه‌ی عرضه‌ی سیم کارت به مردم از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی داده خواهد شد.
بر این اساس شرکت ایرانسل باید تا اول شهریور ماه سال ‌‌٨٥ آمادگی ارایه‌ی سیم کارت‌هایی که به سیم کارت ‌١٥٠ هزار تومانی معروف شد، داشته باشد.
دکتر«ابراهیم محمود زاده»رییس هیات مدیره‌ی ایرانسل نیز در تاریخ ‌٢٧/٨/٨٤ در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد وضعیت پروژه‌ی اپراتور دوم تلفن همراه اظهار داشت:کار پروژه،‌ طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و مطابق قرارداد و توافق با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش می‌رود.
وی با بیان این که کار پروژه‌ی اپراتور دوم تلفن همراه از ‌مهرماه با MTN آغاز شده است، خاطر نشان کرد: این کار، در حال حاضر در بخش نرم‌افزاری، طراحی و طرح‌ریزی و تجهیز پروژه به سر می‌برد و در حال آماده شدن برای اقدامات عملیاتی پروژه‌ی اپراتور دوم هستیم.
مدیر اجرایی MTN نیز در تاریخ ‌٢٥/٦/١٣٨٤ درباره‌ی شروع به کار و واگذاری سیم‌کارت ها گفت: مطمئن باشید که ما صبح روز پس از اعلام توافق نهایی دست به کار خواهیم شد. ابتدا باید نیروهای متخصص خود را وارد ایران کرده و بعد پایگاه‌ها ومراکز فعالیت خود را تاسیس کنیم.و حداکثر زمان توزیع سیم‌کارت ‌٩ ماه پس از توافق نهایی خواهد بود اما MTN کار خود را در نیجریه تنها پس از گذشته شش ماه از توافق نهایی توزیع سیم‌کارت را آغاز کرد و امیدواریم در ایران هم هر چه زودتر کارمان را نهایی کنیم.
وی گفت:با توجه به شرایط قرارداد ، MTN می‌تواند تنها پس از پایان کار شبکه به توزیع سیم‌کارت بپردازد و اگر تا پایان سال جاری این کار صورت گیرد در نتیجه شاهد توزیع سیم‌کارت نیز خواهیم بود.
ایرانسل که خود پس از طی جریان پر افت و خیز برنده‌ی مناقصه‌ی اپراتور دوم شده بود، اعلام کرد برای ایجاد شبکه‌ی تلفن همراه مناقصه برگزار خواهد کرد، بر همین اساس حدود ‌٢٠ شرکت نسبت به خریداری اسناد مناقصه اقدام کردند.
کشور به شش منطقه‌ تقسیم شده که هر چند استان در یکی از این نواحی قرار می‌گیرند‌، و شرکت‌های برنده‌ی این مناقصه برای هر یک از نواحی و برای کل کشور، طرح و پیشنهاد خواهند داد تا در مدت زمان مشخص، BTS ‌ها، BSC ‌ها و تجهیزات خود را در یکی از این مناطق نصب و راه اندازی می‌کنند.
پس از طرح برگزاری این مناقصه ابهاماتی هم در مورد این که شرایط مناقصه به گونه‌ای است که شرکت‌های داخلی توان حضور در مناقصه را ندارند، در حالی که دزفولی ابراز امیدواری کرد که برندگان این مناقصه، شرکت‌های داخلی و یا کنسرسیومی‌ از شرکت‌های داخلی و خارجی باشد و نقش عمده از سوی شرکت‌های داخلی ایفا شود.
این اظهارات در حالی است که یکی از اعضای هیات مدیره‌ی سندیکای مخابرات گفت: طبق شنیده‌های ما، در لیست برندگان مناقصه ایرانسل شرکت‌های هوواوی و ZT از چین ،‌ نوکیا و اریکسون حضور دارند.
حسین ریاضی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار داشت: در این لیست هیچ اثری از شرکت‌های ایرانی وجود ندارد و معلوم نیست که مسوولان برگزاری این مناقصات چگونه می‌خواهند قانون استفاده از حداکثر توان داخلی را به اجرا بگذارند.
وی تصریح کرد: بعید می‌دانم شرکت برنده‌ی مناقصه‌ی ایرانسل تا چهار ماه آینده ساز و کارهایی را برای اجرای پروژه آماده کند و به طور قطع اپراتور دوم در زمان مقرر اجرا نخواهد شد.
وی تصریح کرد: طبق شنیده‌های ما تا ‌١٢ روز آینده، نتیجه‌ی مناقصه به صورت رسمی‌ اعلام خواهد شد.
در این جریان طرح‌ها و پیشنهادات شرکت‌ها در چارچوب قرارداد ایرانسل با مخابرات و وزارت ارتباطات و با در نظر گرفتن پارامتر‌های کیفیت، قیمت و زمان انجام کار بررسی و توان مدیریتی و مالی شرکت‌ها و این شاخص‌ که قبلا نسبت به انجام چنین اموری در داخل کشور اقدام کرده باشند، مورد توجه خواهد بود.
شرکت‌ها ظرف چهار هفته‌ از مهلت مقرر فرصت داشتند تا پیشنهادات خود را ارایه کنند و ایرانسل نیز ظرف مدت چهار هفته پیشنهادات را بررسی کند.
مدیر عامل ایرانسل اعلام کرده بود کل مناقصه تا دو ماه آینده بسته و نتیجه مشخص می‌شود. اما از مصاحبه‌ی مهندس دزفولی مدیر عامل شرکت ایرانسل با خبرنگار ایسنا در تاریخ‌٢٣/٩/٨٤ تا امروز خبری مبنی بر روند فعالیت‌های این شرکت برای برگزاری مناقصه اعلام نشده است و پی‌گیری ها به نتیجه نرسیده است.
این در حالی است که ثبت نام تلفن همراه شرکت ارتباطات سیار، روزهای پایانی خود را طی می‌کند و تاکنون بیش از هفت میلیون نفر در سراسر کشور برای دریافت سیم کارت که قیمت آن به ‌٣٦٠ هزار تومان کاهش یافت اقدام کرده‌اند.
با این حال بخشی از متقاضیان بر اساس وعده‌ی واگذاری سیم کارت ‌١٥٠ هزار تومانی در ثبت نام ارتباطات سیار شرکت نکرده و در انتظار ورود این سیم کارت‌ها به بازار هستند از این رو این روزها این نکته که سیم کارت اپراتور دوم کی واگذار خواهد ‌شد، بحث برانگیز شده است.

  • ۸۴/۱۱/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">