ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آیا اپراتور سوم به اهداف خود می رسد؟

| شنبه, ۹ آذر ۱۳۸۷، ۱۱:۲۵ ق.ظ | ۰ نظر

کم‌تر از یک سال دیگر اپراتور سوم تلفن همراه کشورهم فعال می‌شود و قرار است مزایا و امکانات نسل سوم تلفن همراه همزمان با ورود این اپراتور به کشور وارد شود اما این سوال وجود دارد در شرایطی که زیرساخت شبکه‌ی تلفن همراه کشورهنوز برای ارایه‌ی سرویس‌های اولیه با اختلال همراه است، امکانات و ملزومات به‌کارگیری نسل سوم موبایل در کشور چگونه فراهم می‌شوند و آیا اپراتور سوم تلفن همراه کشور انتظارات را برآورده خواهد کرد؟

به گزارش (ایسنا)، نسل سوم تلفن‌ همراه در حالی در اکثر کشورهای پیشرفته جهان ارایه می‌شود که هنوز نسل دوم تلفن‌ همراه در کشور ما با کاستی‌های فراوانی روبه‌رو است؛ 3G نسل جدید شبکه تلفن ‌همراه با رویکرد مولتی مدیا است که بر خلاف GSM یعنی نسلی برای انتقال صدا و اطلاعات بود، سرعت بالا برای انتقال اطلاعات را فراهم می‌سازد، خواه این دیتا مکالمه و یا اطلاعات موجود در یک سایت اینترنتی یا یک پیام کوتاه باشد.

بحث راه‌اندازی اپراتور سوم تلفن همراه کشور در حالی در کشور مطرح شده که انتظارات بسیاری از این اپراتور وجود دارد از جمله این انتظارات که جزو تعهداتش به شمار می‌رود، ارایه‌ی نسل سوم تلفن ‌همراه است و این بحث در حالی مطرح شده که هنوز دو مقوله اساسی شامل پهنای باند وسیع و سیستم‌های ارزش افزوده مانند MMS ،GPRS و سایر امکانات چندرسانه‌یی در کشور به لحاظ اجرایی با مشکلاتی روبه‌رو بوده است.

بر اساس ضوابط برگزاری مناقصه‌ی اپراتور سوم تلفن همراه که بهمن‌ماه سال 85 به تایید دولت رسید برگزاری مناقصه‌ی اپراتور سوم تلفن همراه کشور با رعایت سه موضوع مجاز است؛ یکی از این موضوعات مصوبه که از جمله شروط برگزاری مناقصه محسوب می‌شود لزوم استفاده از نسل سوم تلفن همراه در این شبکه است که این ضوابط در مورد نحوه‌ی سرمایه‌گذاری خارجی در اپراتور سوم تکلیف را مشخص کرده و حداکثر سهم خارجی‌ها را 49 درصد تعیین کرده است.

طبق این ضوابط سرمایه‌گذاری خارجی باید با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی انجام شود به طوری که ضمن هماهنگی مسایل ایمنی و امنیتی، سرمایه‌گذاری خارجی پروژه حداکثر 49 درصد بوده و مدیریت فنی با شریک داخلی باشد.

به گزارش ایسنا وزیر ارتباطات کشورمان حدود دو سال پیش از شروع مطالعات مربوط به اپراتور سوم تلفن ‌همراه در ایران خبر داده و گفته بود: برای عقب نماندن از تکنولوژی‌های جهانی تا سال 87 نسل سوم تلفن‌ همراه به کاربران ایرانی ارایه خواهد شد.

اکنون با گذشت چندین ماه از سال 87 تنها مقدمات شروع به فعالیت اپراتور سوم کشور در مراحل ابتدایی به سرمی‌برد و با شرایط موجود تا عملیاتی شدن فعالیت آن زمان زیادی صرف خواهد شد.

مشکلات و ابهامات و نگرانی‌هایی از مدت‌ها پیش در مورد اپراتور سوم تلفن‌ همراه کشور مطرح شده بود؛ به عنوان مثال درحالی مسوولان مربوطه وعده ارایه خدمات نسل‌ سوم تلفن ‌همراه را می‌دهند که هنوز کاربران کشور نمی‌توانند از خدمات نسل دوم و دونیم یا همان خدمات ارزش افزوده نسل اول تلفن‌ همراه با کیفیت مطلوب استفاده کنند!

این در حالی است که در برخی کشورها مانند کره‌ی ‌جنوبی نزدیک به 60 ‌درصد کاربران از تکنولوژی نسل سوم تلفن‌ همراه استفاده می‌کنند.

تکنولوژی نسل سوم تلفن‌ همراه در حالی حائز اهمیت است که می‌تواند سرویس و خدمات خود را با پهنای باند زیاد عرضه کند در نتیجه استفاده از تلفن ‌همراه نه فقط برای استفاده تلفنی بلکه برای کاربردهای مختلف مانند تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، آموزش الکترونیک و سایر خدمات با کیفیت برتر مطرح می‌شود.

در حقیقت ویژگی کلیدی یک شبکه نسل سوم قابلیت انتقال حجم بالایی از اطلاعات در سرعت بالا است که تا دو مگابایت بر ثانیه می‌رسد و مکالمه ویدیویی، دانلود ویدیوها، مرور وب و پست الکترونیکی را امکان‌پذیر می‌سازد.

نیاز، فارغ از فاکتورهای دیگر مثل زمان و قیمت دربردارنده خواست مشتری برای یک نوع کالا یا خدمات است اما مصرف‌کننده برای تقاضای خود مسایل دیگری مثل قیمت، کیفیت، سهولت دسترسی و بسیاری از موارد دیگر را هم در نظر می‌گیرد.

اپراتور سوم برای موفقیت خود در بازار باید اقدام به بازارسازی جدید و تبدیل نیازها به تقاضا کند و این موضوع را به مشتریان خود به درستی تفهیم کند که امکانات نسل سوم قادر خواهد بود در زندگی اقتصادی افراد صرفه‌جویی‌هایی به وجود بیاورد.

چند سال پیش سازمان جهانی مخابرات شعاری به نام «سه بازی» داد که نام اصطلاحی در بازی چوگان است و زمانی که یک بازیکن ازسه بازیکن حریف عبور کند اتفاق می‌افتد. منظور آی تی یو از این اصطلاح این بود که هر اپراتور باید سه موضوع صوت، تصویر و اطلاعات را بتواند به خوبی پشتیبانی و تامین کند و اگر یکی را نداشته باشد اپراتوری ناقص است.

نیاز به پهنای زیاد پس از به‌کارگیری GPRS که در اولین گام‌های خود در کشور قرار دارد و پس از آن در نسل سوم تلفن همراه به اوج خود می‌رسد نیازی است که اپراتور سوم قادر به پاسخگویی آن است و طبق قانون برای تشویق اپراتور سوم تا دو سال عرضه امکانات نسل سوم فقط در انحصار این اپراتور است.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بزرگی بازار این اپراتور حدود 17 میلیون مشترک است که از این تعداد شش میلیون نفر در حوزه تلفن و 11 میلیون نفر در حوزه دیتا هستند و مدت پروانه فعالیت این اپراتور 15 سال در نظر گرفته شده که با نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای دو دوره پنج ساله قابل تمدید است.

  • ۸۷/۰۹/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">