ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آیا مجلس نقشی در بودجه IT ندارد؟

| جمعه, ۲۱ فروردين ۱۳۸۸، ۰۹:۲۳ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی
سال 88 بر اساس مصالح و آینده نگری هایی با عنوان سال اصلاح الگوی مصرف نام گذاری شد. امروزه کمتر کسی است که نداند به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات انقلاب بزرگی در روش، کیفیت و هزینه مصرف در هر عرصه ای نداشته است.

اصولا فلسفه وجودی و به کارگیری فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در دنیا با هدف کاهش مصرف و هزینه ها از یک سو و افزایش سرعت و کیفیت خدمات از سوی دیگر بوده است. اما در شرایطی که کمتر کسی می تواند منکر فلسفه و کارکرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و رابطه آن با اصلاح الگوی مصرف باشد، شواهد و اظهارات مسوولان و فعالان این حوزه نشان می دهد که در سال جاری بازهم در بودجه ریزی کلان کشور به این حوزه توجه شایسته ای نشده است.

اگرچه حتی اگر ردیف بودجه خاص و مشخصی هم برای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورمان در نظر گرفته نشود، به هر تقدیر دستگاه های اجرایی و خدمات رسان کشور لاجرم به مسیری کشیده خواهند شد که از ابزار و ادوات فناورانه استفاده کنند.

در واقع نهضت به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات که از سال 81 در کشور آغاز شد، مسیری بی بازگشت است. چراکه با بکارگیری این فناوری اگرچه با کندی و چالش های فنی و فرهنگی مواجه بود لیکن امروزه و با پدیدار شدن هر چه بیشتر مزایای آن در طرح های پیشرو و کلان کشوری، توسعه این فناوری استراتژیک ادامه خواهد یافت.

اما چندی پیش اظهارات یکی از نمایندگان مجلس موجب تعجب نگارنده شد. این نماینده مجلس که اتفاقا عضو کمیسیون صنایع و معادن (کمیسیون حامی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور) در گفت و گو با یک سایت وابسته به وزارت ارتباطات اعلام کرده به عنوان یک عضو کمسیون تلفیق اعلام می کنم به بودجه فناوری اطلاعات در سال جاری بی توجهی شده است.

اظهارات این نماینده در کنار اظهارات مشابه برخی از مسوولان دولتی و فعالان فناوری اطلاعات در خصوص موضوع مربوطه در حالی اعلام می شود که مجلس شورای اسلامی تغییرات بنیادینی را در بخش های اعظم بودجه کل کشور ایجاد کردند که همگان در جریان آن هستند.

اما در حالیکه مجلس تغییرات زیادی را در بودجه سال 88 کشور ایجاد کرد این که یکی از نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور اعلام می کند که به نظر می رسد بودجه ای که باید اعمال می شد براساس ظرفیت های موجود نیست، جای پرسش و تعجب دارد. از این رو جای این پرسش از این نماینده محترم و سایر نمایندگان در خانه ملت باقی می ماند که چگونه در شرایطی که ایشان موفق به اعمال تغییرات اساسی در بودجه کشور شده اند امروز خود در صف معترضان کمبود بودجه آی تی در سال جاری ایستاده اند.

  • ۸۸/۰۱/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">