ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آیا وی‌چت درآمد اپراتورها را کم کرد؟

| چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۰۰ ق.ظ | ۰ نظر

در انبوه اظهار نظر پیرامون مسدود شدن سرویس وی‌چت در ایران و متعاقب آن وعده فیلتر سایر نرم‌افزارهای داخلی و خارجی مشابه وی‌چت، موضوعی نیز در میان افکار عمومی در گردش بود که چندان به آن پرداخته نشد.

تقریبا از همان نخستین روزهای فیلتر وی‌چت که اعلام شد این نرم‌افزار به دلایلی همچون عدم پاسخگویی و سرقت اطلاعات مردم مسدود شده است، برخی این موضوع را بهانه‌ای برای پوشش یک موضوع اقتصادی می‌دانستند.

اگرچه این موضوع از مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت که برای نخستین بار جزییات بیشتری از علت و چگونگی فیلتر وی‌‌چت داده بود نیز پرسیده شد. برخی خبرنگاران اعلام کردند که وی‌چت و سرویس‌های مشابه به کاهش درآمد اپراتورها منجر می‌شود و به همین دلیل کمیته تعیین مصادیق اینترنتی اقدام به فیلتر این نرم‌افزار کرد. به عبارت دیگر فیلتر مذکور به سفارش اپراتورها کشور بوده است.

اگرچه مدیرعامل زیرساخت این موضوع را تکذیب و اعلام کرد در کمیته مذکور تنها مصادیق مجرمانه بررسی شده و مسایل اقتصادی مد نظر این کمیته نیست.

اما به راستی آیا نرم‌افزارهای ارتباطی درآمد اپراتورهای تلفن همراه را کاهش می‌دهند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که از نخستین روز فراگیری این نرم‌افزارها در کشور و کمی بعد فیلتر شدن آنها هیچ اظهار نظری از سوی اپراتورها مبنی بر زیان‌آور بودن چنین خدماتی مشاهده نشده است. اگرچه اپراتورها به واسطه نوع کار خود و رصد آینده بازار وجود چنین نرم‌افزارهایی که بی‌نیاز از اپراتورها به مردم خدمات صوتی، تصویری و متنی را می‌دهند، پیش‌بینی می‌کردند.

کما این که در سایر کشورهای دنیا اصولاً اخباری مبنی بر مسدود سازی این نرم‌افزارها مشاهده نمی‌شود و اپراتورها هم هنوز تلاشی گروهی برای جلوگیری از انتشار بیشتر این نرم‌افزارها در سطح جهانی به عمل نیاورده‌اند.

در همین حال یک کارشناس مخابراتی با بیان این که اپلیکیشن وایبر را نمی‌توان در کنار دیگر شبکه‌های اجتماعی قرار داد، به رادیو بین‌المللی چین (CRI) می‌گوید: «وایبر در اصل یک دستگاه تلفنی مجازی است و دلیل اصلی مطرح شدن فیلترینگ آن، حذف مکالمه اینترنتی رایگان است که به اپراتورهای تلفن را متحمل ضرر مالی کرده است».

این کارشناس با اشاره به این که «رایتل» و «تالیا» در مقایسه با رقبای خود توانایی زیادی ندارند، «شرکت مخابرات ایران»، «همراه اول» و «ایرانسل» را از اپراتورهایی دانست که رواج اپلیکیشن‌های مکالمه اینترنتی باعث کاهش درآمد آنها شده است.

او می‌گوید: «همه می‌دانند که وایبر رواج دهنده فساد و ابتذال نیست، اما در شرایطی که دولت نمی‌تواند بر عملکرد کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تاثیری داشته باشد و از حقوق کاربران دفاع کند، دور از انتظار نیست که در آینده نزدیک اپلیکشن‌های «Viber» و «Line» به دلیل پیشگیری از ضرر کردن بیشتر اپراتورهای تلفن، فیلتر شود».

به گزارش موبنا در عین حال این نظر غیررسمی مخالفانی نیز دارد. برخی معتقدند اتفاقا این موضوع نه تنها باعث کاهش درآمد اپراتور ها نشده بلکه باعث افزایش حتی دو برابری درآمد اپراتور ها شده است چراکه این اپلیکشن ها برای داشتن بالاترین کارایی نیاز به اینترنت پرسرعت دارند و اپراتور ها با فروش اینترنت پرسرعت مورد نیاز این اپلیکشن ها، درآمد زیادی کسب کرده‌اند.

  • ۹۲/۱۰/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">