ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آیا IT در وزارت ICT کمرنگ تر می شود؟

| شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۰۹:۵۵ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - موضوع تغییر ساختار تشکیلاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که همچون دیگر دستگاه های اجرایی به منظور کوچک سازی دولت انجام شد، از زاویه خاصی در رسانه های تخصصی انعکاس یافت.

بر اساس ساختار جدید وزارت ارتباطات دو معاونت فناوری اطلاعات و معاونت آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل این وزارتخانه منحل شده و معاونت جدیدی تحت عنوان «معاونت فناوری و امور بین‌الملل» شکل گرفت. در نهایت و بر اساس ساختار جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نمودار سازمانی جدید، چهار معاونت «برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «فناوری و اموربین‌الملل»، «حقوقی، امور دولت و مجلس» و «توسعه مدیریت و هماهنگی امور پشتیبانی» برای مجموعه وزارت ارتباطات در نظر گرفته شد.

اما رسانه هایی که به نوعی مباحث ارتباطات و فناوری اطلاعات را پوشش می دهند، ترجیح دادند از تیترهایی همچون انحلال معاونت فناوری اطلاعات و حتی انحلال معاونت ریاضی (معاون اسبق فناوری اطلاعات)، استفاده کنند.

یکی از مهمترین انتقادات وارده به دوره چهارساله اول وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به عدم توجه جدی این وزارتخانه به قل دیگر نام خود یعنی فناوری اطلاعات باز می گشت. اگرچه وزیر اسبق ارتباطات به کرات و به اشکال مختلف اعلام کرده بود که با توجه به فرابخشی بودن مقوله فناوری اطلاعات، علاقه ای برای ورود به این مبحث و میدان داری این فناوری در کشور ندارد.

به این ترتیب بود که علیرغم وجود معاونت مستقل فناوری اطلاعات و حتی شورای عالی فناوری اطلاعات در زیرمجموعه وزارت ارتباطات، کارشناسان معتقدند که بحث آی تی کارنامه قابل قبولی نداشته و از پاشنه آشیل های این وزارت خانه محسوب می شود.

به همین جهت بلافاصله پس از زمزمه های تغییر وزیر ارتباطات در دولت دهم بود که اکثر مقالات و توصیه ها خطاب به وزیر جدید حول محور توجه بیشتر به فناوری اطلاعات بود. در همین راستا کاندید و بعد از آن وزیر جدید ارتباطات نیز در برنامه ها و وعده های خود قول توجه ویژه به این مقوله و رفع کاستی های موجود و برزمین مانده را داد.

اگرچه برای ارزیابی میزان موفقیت وزیر فعلی در تحقق وعده ها اندکی زود است، لیکن تغییرات جدید در ساختار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرسش هایی را نیز به همراه دارد. در حال حاضر شاید عمده طرح های شاخص در معاونت اسبق فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، به عنوان مجری قانونی مصوبات شورای عالی فناوری اطلاعات، را طرح هایی همچون، افتتاح حساب اینترنتی برای دانش آموزان، اینترنت ملی، پورتال ایران، نظام جامع فناوری اطلاعات، ایجاد سازمان نظام مهندسی فناوری اطلاعات دانست.

اسامی طرح های مذکور برای اهالی و فعالان فناوری اطلاعات کشور به خوبی آشناست، اما نتایج و عاقبت آنها را باید از مسوولان امر جویا شد.

اما در حالی که برخی کارشناسان همچنان معتقدند که نمره قابل قبولی برای فناوری اطلاعات در وزارت ارتباطات نمی توان در نظر گرفت، خبر می رسد که معاونت آی تی این وزارتخانه منحل شد. در عنوان معاونت جدید هم اثری از فناوری اطلاعات نمی توان یافت و نام جدید آن به "معاونت فناوری و امور بین‌الملل" تغییر یافته است.

مخلص کلام پرسشی که مطرح می شود این است که در شرایطی که وزارت ارتباطات یک معاونت مشخص و مستقل برای فناوری اطلاعات داشت، و فعالان فناوری اطلاعات هم از عملکرد آن رضایت نداشتند، حالا که وزیر جدید قول توجه ویژه به این مقوله را داده و معاونت تخصصی هم برای این امر وجود ندارد، آیا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فرصت و ابزار لازم برای تحقق بخشیدن به بخش دوم نام خود را دارد؟
منبع : روزنامه فناوران

  • ۸۹/۰۲/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">