ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ابلاغیه رگولاتوری و سردرگمی حوزه IT

| دوشنبه, ۸ آبان ۱۳۸۵، ۰۵:۳۳ ب.ظ | ۰ نظر

ابلاغیه اخیر سازمان تنظیم ،مقرارت و ارتباطات رادیویی ،کارشناسان و مسوولان حوزه فناوری اطلاعات در سطح کشور را دچار سردرگمی کرده است.

طی چند روز گذشته سازمان تنظیم، مقررات و ارتباطات رادیویی، ابلاغیه‌ای مبنی بر اینکه، شرکت‌های ندا (‪ (PAP‬تا اطلاع ثانوی از واگذاری پهنای باند بالاتر از ‪ ۱۲۸ kbs‬به مکان‌های شخصی و عمومی خودداری کنند، صادر کرده است .

در ابلاغیه این سازمان هیچ گونه دلیل مشخصی برای اعمال آن توضیح داده نشده است .

مدیر روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پس از انتقادهای گسترده از سوی رسانه‌ها طی چند روز گذشته مبنی بر نبود دلیلی روشن برای اعمال این ابلاغیه، اعلام کرده است که این تصمیم به دلیل محدود بودن ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور است و تا پهنای باند ساماندهی شود این ابلاغیه اجرا می‌شود.

این درحالی است که مسوولان مخابراتی مدعی بودند که هیچ محدودیت در پهنای باند کشور وجود ندارد.

فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفته است که ظرفیت پهنای باند کشور ‪ ۱/۲‬گیگابایت بر ثانیه است و در حال حاضر استفاده از پهنای باند کشور با توجه به میزان کاربران مشکلی در بر ندارد.

از طرف دیگر به گفته ناصر یوسف پور مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت، پهنای باند اینترنت کشور ‪ ۲۰‬خط ‪ STM1‬است و مشکلی در پهنای باند وجود ندارد و بزودی ظرفیت اینترنت کشور دو برابر می‌شود.

مدیر روابط عمومی سازمان تنظیم، مقررات و ارتباطات رادیویی گفته است که این محدودیت برای تمام شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های مخابراتی که خطوط ‪ADSL(‬اینترنت پر سرعت) به کاربران ارائه می‌دهند، ابلاغ شده است و این بخشنامه به دستور وزارت ارتباطات صادر شده است.

حسام‌الدین عرب زاده افزوده است که این بخشنامه تا زمان وضع ضوابط و شرایط جدید برای ارائه اینترنت پرسرعت توسط شرکتهای ندا(‪ (PAP‬پا برجا می‌باشد.

صمد مومن بالله، معاون حقوقی امور مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رابطه گفت: در حال حاضر ‪ ۱۶/۲۳‬درصد مردم ایران از خدمات اینترنت استفاده می‌کنند.

این در حالیست که در کشورهای پیشرفته دنیا ضریب نفوذ اینترنت را از تعداد مشترکین استفاده از خطوط اینترنت پرسرعت (‪ (ADSl‬بدست می‌آورند و دیگر از خطوط معمولی(‪ (dial up‬نمی‌سنجند.

از سوی دیگر، قرار بر این بود که بخش خصوصی قریب به ‪ ۱/۵‬میلیون پورت اینترنت پرسرعت در کشور راه‌اندازی کند اما هم اکنون موفق به ایجاد ‪ ۱۶‬تا ‪ ۲۰‬هزار پورت پرسرعت در کشور شده‌است.

این در حالی است که شرکت‌های خصوصی می‌گویند که آنها آمادگی برای واگذاری بیش از ‪ ۲۰۰‬هزار پورت را دارند و قیمت بالای این خدمات جلوی پیشرفت کار را گرفته است.

یک کارشناس فناوری اطلاعات (‪ ( IT‬در این‌باره گفت : این تناقض گویی در بین مسوولان باعث ناهنجاریها و نگرانی‌های زیادی در حوزه فناوری اطلاعات کشور می‌شود و مردم و مسوولان از اعمال این ابلاغیه و تناقض گویی‌ها دچار سردرگمی شدیدی شده‌اند.

مهندس علی بیدخانی افزود: با توجه به پیشرفت اینترنت در جامعه جهانی ،جای تامل دارد که این وزارتخانه چرا این ابلاغیه را صادر کرده است.

وی گفت : چه طور می‌شود که برای اعمال ضوابط و شرایط جدید باید ابلاغیه‌ای برای محدود کردن کل مردم کشور صادر کنیم و بعد از آن شرکت‌های خصوصی را مورد صدمه قرار می‌دهیم.

وی افزود: اگر ‪ ۱۲۸ kbs‬اینترنت پر سرعت بوده که معادل این رقم دو برابر اینترنت معمولی(‪ (dail up‬است دیگر نمی‌توان اسم آن را اینترنت پر سرعت (‪ (ADSL‬گذاشت زیرا ما به اینترنت با پهنای باند بیشتر از ‪ ۲۵۶ kbs‬اینترنت پرسرعت می‌گوییم.

یکی دیگر از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات گفت : این ابلاغیه بدون هیچگونه کار کارشناسانه صادر شده و مغایر با اهداف گسترش فناوری اطلاعات دولت و تجارت الکترونیک و در نهایت دولت الکترونیک است،

مهندس "عباس پورفرخی" افزود: بیشتر محققان و متخصصان و کسانی که کار تجارت الکترونیک خود را در محیطهای شخصی مثل منازل انجام می‌دهند، کار آنها با این ابلاغیه دچار اخلال می‌شود.

وی اظهار داشت: در حین یک معامله مجازی که در اینترنت انجام می‌شود، نمی‌توان از اینترنت معمولی(‪ (dail up‬استفاده کرد زیرا امکان قطع شدن ارتباط از اینترنت بسیار زیاد است.

این کارشناس فناوری اطلاعات یکی از دلایل اتخاذ این تصمیم را جلوگیری از استفاده ناصحیح از اینترنت دانست و گفت : دولت نباید درصد ناچیزی از مردم که ممکن است از اینترنت برای استفاده‌های ماهواره و فیلم‌های مبتذل استفاده کنند را به کل کشور نسبت دهد.

دکتر "سعید صمدی" معاون پارک علم و فناوری خراسان هم با اظهار بی‌اطلاعی از دلایل اعمال این ابلاغیه گفت : هر چه سرعت دسترسی به اطلاعات توسط محققان بالا باشد بر بازدهی کار توسط این قشر متخصص افزوده می‌شود.

یک مسوول شرکت ندا(خدمات‌دهنده اینترنت پر سرعت) در این‌باره گفت: این ابلاغیه ضرر زیادی را متحمل شرکت‌های خصوصی می‌کند و باید چاره‌ای برای عواقب آن اندیشید.

احسان حسین‌پور افزود: نزدیک به ‪ ۹۰‬درصد استفاده‌کنندگان اینترنت پرسرعت مربوط به مصارف خانگی و مابقی مربوط به شرکت‌های خصوصی و نهادهاست.

وی گفت : ما باید تصمیماتی اتخاذ کنیم که ضریب نفوذ اینترنت را در جامعه افزایش دهیم.

  • ۸۵/۰۸/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">