ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اتحادیه رایانه به دنبال کسب سهم بیشتر از بازار

| شنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۸۸، ۰۴:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر

م.ر.بهنام رئوف - اتحادیه صنف رایانه، داده‌ورزی و ماشین‌های اداری تهران، یکی از قدیمی‌ترین نهادهای صنفی حاضر در حوزه فناوری اطلاعات است که چند سالی است اسمش بیشتر از قبل بر سر زبان‌ها افتاده است. تا پیش از این اختلافاتی بین اتحادیه با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای وجود داشت که باعث شده بود تا از این دو نهاد صنفی به عنوان دو رقیب سرسخت در حوزه آی‌تی یاد شود اما به تازگی و با رویکرد جدید رییس احتمالی سازمان نظام صنفی رایانه ای از یک سو و نیز افزایش اختیارات قانونی اتحادیه از سوی دیگر به نظر می‌رسد که فصل تازه در روابط این دو نهاد صنفی رخ داده است. بر همین اساس گفت‌وگویی با سخنگوی این اتحادیه انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

اتحادیه صنف رایانه چند سالی است که بسیار منسجم‌تر از قبل فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد و شاید همین انسجام باعث به‌دست آوردن امتیازاتی از سوی اتحادیه شده است که بعضا مخالفت‌هایی را از جانب سایر نهادهای فعال در صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات به دنبال داشته است. بحث را با این
موضوع و برنامه‌های آتی اتحادیه آغاز کنیم؟

تا قبل از دوره جدید، اعضای هیات‌مدیره اتحادیه از حوزه ماشین‌های اداری بودند و تنها یک عضو از حوزه کامپیوتر در این هیات‌مدیره قرار داشت. به مرور زمان و با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته این توازن در ترکیب هیات مدیره عوض شده و تقریبا کامپیوتری‌ها توانستند جایگاه ویژه‌ای در هیات مدیره به خود اختصاص دهند. با توجه به اینکه در حال حاضر و با توجه به قانون اتحادیه‌ها تعداد اعضای هیات مدیره هفت نفر هستند در حال حاضر چهار نماینده صنف کامپیوتر و سه نماینده از حوزه ماشین‌های اداری در ترکیب اعضای هیات مدیره قرار دارند.
در حال حاضر تعداد اعضای اتحادیه چند نفر هستند؟

تعداد اعضایی که رسما در حال فعالیت هستند بر اساس آخرین آمار اعضای فعال بالغ بر هزار و 450 نفر هستند. در سال 87 هم نزدیک به 120 پرونده در دست اقدام داریم و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سه ماهه اول سال جاری به هزار و 600 عضو برسیم. اما برنامه‌ای که داریم با توجه به رسته‌هایی که اضافه شده و تعاملی که با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برقرار شده است امیدواریم که امسال تا پایان سال تعداد اعضا به سه‌هزار نفر افزایش یابد.
صنف رایانه هم فعالان و هم متولیان زیادی دارد. به اعتقاد شما برای داشتن یک صنف پویا و مقتدر در بخش متولی و مدیریت صنف چه باید کرد؟‌

متاسفانه این مشکلات به نظر من از سمت دولت نشات می‌گیرد.

چون در دولت تعداد متولیان زیاد است در نتیجه همین امر در بخش خصوصی هم تاثیر گذاشته و تعداد متولیان این بخش هم افزایش می‌یابد. به نظر ما اول باید دولت در این بخش فعال شود و در این بخش فقط یک متولی دولتی در فناوری اطلاعات داشته باشیم تا بتوانیم در بخش خصوصی هم یک متولی داشته باشیم. تا آن زمان کاری که بخش خصوصی باید انجام دهد تنها اتحاد میان متولیان حاضر در یک صنف است. یعنی کسانی در راس اتحادیه‌ها و انجمن‌ها و سازمان‌ها قرار گیرند که دیدی صنفی داشته و نظرات و منافع شخصی خود را کنار قرار دهند. این موضوع به نفع همه صنف و مردم ایران است.

متاسفانه باید بگویم که به‌رغم هوش و استعداد موجود در کشور اما ما در بخش آی‌تی بسیار عقب بوده و بازار آی‌تی در کشور ما آن چیزی که گفته می‌شود نیست. مهمترین عامل این عقب‌ماندگی هم ضعف در حوزه نرم‌افزار است چراکه در این بخش تا به حال حمایت خاصی از فعالان آن صورت نگرفته است. شاید به همین دلیل باشد که دولت قبل تصمیم به تاسیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گرفت، اما متاسفانه قانونگذار به این سازمان اختیارات قانونی یا به تعبیر دیگر بازوی اجرایی نداده است.

تعاملی که ما سعی کردیم با نظام صنفی برقرار کنیم بیشتر در این حوزه بوده است چراکه با توجه به قدرت قانونی اتحادیه رسیدگی به شکایات مطرح شده در حوزه نرم‌افزار خیلی سریع‌تر می‌تواند پیگیری شده و به نتیجه مطلوب هم برسد. اگر این تعامل برقرار شود قطعا حمایت بیشتری از حوزه نرم‌افزار صورت می‌گیرد و می‌توانیم در آینده‌ای نه چندان دور حرفی برای گفتن در این حوزه داشته باشیم. با توجه به صحبت‌هایی که صورت گرفته است امیدواریم امسال بتوانیم در بخش نرم‌افزار پیشرفت‌های بیشتری را شاهد باشیم.

با توجه به رسته‌های اضافه شده به اتحادیه که اخیرا هم خبر آن منتشر شده و با توجه به اینکه پیش از این رسته‌های اضافه شده در قالب کمیسیون در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند در این بخش اتحادیه چه برنامه‌هایی برای آینده دارد؟‌

با توجه به ترکیب جدید در بخش هیات مدیره سازمان نظام صنفی بعد از انتخابات سال گذشته ما قدم اول را برداشتیم. به عنوان مثال در بخش مقررات تعرفه واردات کالا ما به اتفاق کارشناسان این سازمان یک کار ترکیبی انجام دادیم و حسن نیت خود را نشان دادیم چراکه ما همیشه یک نماینده در کمیسیون ماده یک داریم، اما سازمان نظام صنفی این نماینده را نداشت در نتیجه این بار ما به اتفاق نماینده بخش سخت‌افزار سازمان نظام صنفی در جلسات کمیسیون ماده یک شرکت کرده و توانستیم با بحث‌های انجام شده تعرفه واردات قطعات شبکه و برخی از تجهیزات سخت‌افزاری همچون پرینتر را برای سال جاری کاهش دهیم. اتفاقاتی که سال گذشته در اداره مقررات تعرفه گمرکی افتاد بی‌سابقه بوده است چراکه کار مشترکی که انجام شد به قدری منسجم بود که حتی کارشناس کمیته تعرفه واردات هم کوچک‌ترین تغییری در درخواست‌های ما نداد و آن چیزی که ما ارائه کردیم بدون چون و چرا تصویب و ابلاغ شد و این ثمره یک کار گروهی بین نظام صنفی رایانه‌ای با اتحادیه بود.

اگر تعامل بین ما و نظام صنفی کامل برقرار شود طبیعتا تعداد اعضای‌ما افزایش یافته و در نتیجه قدرتمان افزایش یافته و تصمیم‌گیری‌ها متحد می‌شود و با توجه به دوستان خوبی که در نظام صنفی رایانه‌ای داریم که آنها هم دوستان خوبی در بدنه دولت دارند می‌توان از این موضوع استفاده کرد و برای صنف کارآفرینی کرد.

به جز کار مشترکی که پیرامون تعرفه با نظام صنفی انجام داده‌اید آیا چراغ سبز دیگری هم از نظام صنفی داشته‌اید؟

من نسبت به این موضوع خوش‌بین هستم چراکه دو ماه قبل از عید ما یک کارگروه تعامل با نظام صنفی تشکیل دادیم که شامل مشاور حقوقی اتحادیه و نایب رییس و مشاور حقوقی سازمان بودند. این کارگروه چند جلسه برگزار کرد بر سر نقاط قوت هر دو طرف و بر اساس قانون نظام صنفی رایانه‌ای و قانون اتحادیه. به توافقاتی هم دست یافته‌ایم که مکتوب به طرف نظام صنفی ارجاع داده شده است که اگر آنها هم نقطه نظراتی دارند اعمال کنند و در نهایت به عنوان یک پیشنهاد و تفاهمنامه فی‌مابین در یک روز به امضای هر دو طرف برسد. تا هم حقوق نظام صنفی و اعضایش محترم باشد هم حقوق اتحادیه و اعضای ما. اگر قرار است کسی از اتحادیه عضو نظام صنفی شود یا بالعکس فارغ از اختلافات پیشین این اتفاق رخ دهد تا حمایت‌های صنفی قوی‌تر از پیش دنبال شود. نسبت به آقای رحمتی و برنامه‌های ایشان ما خوش‌بین هستیم.

برنامه‌های رسته‌های جدید را عنوان می‌کنید؟

با توجه به صحبت‌هایی که انجام شده در نظر داریم اعضای هر رسته با تاسیس کارگروهی در اتحادیه به بررسی مشکلات رسته خود پرداخته و راهکارهای برون رفت از این مشکلات را پیشنهاد دهند تا در نهایت با توجه به قدرت اتحادیه و امکانات در اختیار بتوان زمینه مساعدت‌تری برای فضای کسب و کار آنها فراهم آورد.

میزان شکایت‌هایی که تا به حال از اعضای اتحادیه شده چقدر است؟

برای سال 86 متاسفانه شکایت‌های بسیاری داشتیم که آن‌هم بیشتر علیه افرادی که بود پس از بررسی مشخص می‌شد عضو اتحادیه نیستند و با فروش اجناس دست دوم به جای اجناس نو بعد از مدتی مشکلات بی‌شماری را برای مصرف‌کننده فراهم می‌آورند. برای سال 87 این شکایت‌ها با توجه با اقدامات قانونی و بازدارنده‌ای که از سوی اتحادیه صورت گرفت کاهش یافت. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد اقدامات اتحادیه بیشتر بر اساس گزارش‌های مردمی است.
با توجه به بحثی که انجام شد آیا روشی برای تشویق عضویت فعالان بازار در اتحادیه وجود ندارد؟

چرا ما تا پیش از این برای اعطای جواز دائمی کسب سخت‌گیری‌های بسیاری داشتیم. اما به تازگی و با ارائه جواز موقت یکساله سعی داریم تا افرادی را که بنا به هر دلیلی اعم از نداشتن مکان کسب، در بازار ناشناس بوده و بدون مجوز قانونی اقدام به فعالیت می‌کنند را به عضویت در اتحادیه ترغیب کنیم. با این کار هم اعضای فعال در بازار شناخته می‌شوند و هم بسیاری از فعالان صنف که به‌رغم میل‌شان به دلیل نداشتن برخی از شرایط نمی‌توانستند قانونی به فعالیت بپردازند با اخذ جواز کسب به راحتی می‌توانند فعالیت خود را ادامه و حتی توسعه دهند.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۰۱/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">