ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اختیار و مسوولیت رگولاتوری در پروژه اپراتور سوم

| شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۸، ۱۲:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - در حالی که رسانه ها و به نوعی مردم در انتظار دریافت اخباری از پیشرفت عملی در کار برنده سومین بهره بردار شبکه ارتباطات سیار کشورمان را داشتند، خبر رسید که منتظر نباشید چراکه زمانبندی جدیدی برای اجرای تعهدات این اپراتور در نظر گرفته شده است.

این خبر را معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده با تاکید بر اختیار این سازمان گفته، " سازمان تنظیم مقررات مختار است که برای زمان بندی اجرای پروژه اپراتور سوم تصمیم بگیرد و با درنظر گرفتن شرایط فعلی زمان بندی انجام تعهدات برنده این پروژه را تغییر داده است."

قرار بود، عملیات اجرایی پروژه اپراتور سوم تلفن همراه کشور از نیمه دوم فروردین ماه سال جاری آغاز شود.

طبق مفاد جدول زمان بندی این پروژه، کنسرسیوم تامین– اتصالات باید تا روز هشتم فروردین ماه وظایف خود را در خصوص پرداخت حق لایسنس و ثبت شرکت انجام می داد.

براین اساس اپراتور سوم باید تا نیمه اول اسفند ماه 87 نصف مبلغ حق امتیاز این پروژه، که معادل 150 میلیون یورو (200میلیارد تومان )بود را به دولت ایران پرداخت می کرد.

طبق این زمان بندی 20اردیبهشت ماه جاری مهلت اپراتور سوم برای اجرای این مفاد به اتمام می رسد.

در این که سازمان رگولاتوری مختار است، بحثی نیست، اما آنچه که در اظهارات این مقام مسوول مشاهده نمی شود، دلایل اتخاذ و چرایی این تصمیم است.

اگرچه از مدت ها قبل شنیده ها از عدم اجرای به هنگام تعهدات این اپراتور حکایت داشت. حتی به صورت غیر رسمی شنیده می شد که این اپراتور قصد دارد اجرای تعهدات خود را تا زمان انتخابات ریاست جمهوری و نتایج آن به تعویق بیندازد.

اما سرانجام بدون اشاره به دلایل روشنی اعلام شد که زمانبندی و فرصت جدیدی برای برنده اماراتی اپراتور سوم در نظر گرفته شده است. اگرچه سازمان تنظیم مقررات خود را مختار در اتخاذ این تصمیم اعلام کرده،‌ اما موضوع دیگری که در این مورد همچنان مبهم است، زیان احتمالی کشور از تداوم این تاخیر است. به این ترتیب جای طرح این پرسش می ماند که آیا سازمان رگولاتوری مسوولیت چنین زیانی را نیز به عهده خواهد گرفت و آیا اتفاق مشابه عقب ماندگی کشور در عرضه پورت های اینترنت پرسرعت در ماجرای PAP ها پیش نخواهد آمد؟

پرسش دیگری که جا دارد این مقام مسوول به آن پاسخ دهد این است که آیا سیاست های تنبیهی هم برای این اپراتور در نظر گرفته شده یا نه؟

و در نهایت این که اپراتور سوم تا چه زمانی می تواند تغییر و تعویق برنامه زمانبندی خود را تکرار کند؟
منبع : فناوران

  • ۸۸/۰۲/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">