ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در حالی که تا چند روز آینده شرکت دولتی ارتباطات سیار ایران اقدام به عرضه سیم کارت‌های 150 هزار تومان با کد 0910 در کشور می‌کند، به عقیده کارشناسان لزومی برای ارائه کد 0910 به بازار نبوده و هنوز همراه اول از ظرفیت 55 میلیونی خود استفاده نکرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از مرداد سال 1373 دولت و بالطبع بازوی اجرایی آن یعنی وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران اقدام به توزیع سیم ‌کارت تلفن همراه در کشور با کد 091 کرده است.

شرکت مخابرات ایران آن زمان میزان ودیعه سیم کارت را 600 هزار تومان قرار داده بود. در آن زمان سیم‌کارتهای دولتی با 091 آغاز می‌شد.

ولی پس از چند سال شرکت مخابرات به بهانه توسعه ظرفیت خود اقدام به تغییر پیش شماره‌های سیم‌کارت‌ها کرد و اعداد را جا به جا کرد یعنی شماره 0911211 را به 0912111 تبدیل کرد .

مخابرات سیم کارتهای خود را به 8 رنج مختلف با توجه به مناطق جغرافیایی تبدیل کرده بود. یعنی 0912 برای استانهای مرکزی چون تهران، قم و 0911 برای استانهای شمالی و به همین ترتیب تا رنج پایانی.

در طی سال‌های اخیر و با توسعه شبکه و افزایش نیاز به سیم‌کارت با وجود ورود اپراتور دوم، مخابرات اقدام به عرضه سیم کارت اعتباری خود در تهران با پیش شماره 0919 و در شهرستانها با همان پیش شماره‌ سیم کارت دائمی در شهرها کرد.

گفتنی است که در شهرستانها تا سقف یک میلیون شماره اعتباری می‌توان از شماره سیم ‌کارتهای دائمی واگذار کرد.

در زمان حال حاضر و در دنیا80 تا 85 درصد سیم‌کارتهای فروخته شده اعتباری(per paid) است و این امر در ایران کاملا برعکس است.

ولی با نگاهی به فروش حدود 10 میلیونی سیم کارت اعتباری همراه اول در می‌یابیم که مشتریان ایرانی نیز به دنبال سیم کارت ارزان ولی با خدمات مناسب هستند.

در حال حاضر اگر در هر رنج سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول 9 میلیون ظرفیت را محاسبه کنیم مخابرات با احتساب 16 میلیون سیم کارت واگذار شده بیش از 52 میلیون ظرفیت خالی برای ارائه شماره دائمی فقط در 0912 و سایر کدها دارد.

حال سوال اینجاست که مخابرات با وجود ظرفیت مناسب فعلی چه لزومی دارد که بازار جدیدی با سیم کارت 0910 باز کند.

این کار موجب بالا نگه داشتن بهای سیم کارت‌های فعلی دائمی دولتی در بازار می‌شود و در ضمن ظرفیت خالی مخابرات همچنان خالی خواهد ماند.

ضمن اینکه واگذاری سیم کارت تا سقف38 میلیون مشترک برای همراه اول در پروانه اپراتور اول دیده شده و با این روند نیازی به کد 0910 نبود.

مخابرات می‌توانست بهای ودیعه سیم کارت 0912 خود را به 150 هزار تومان کاهش داده و با این امر چندین مزیت به وجود می‌آورد.

ضمن اینکه اپراتور دوم و سوم نیز در بازار حضور دارند و خواهند داشت.

اول اینکه اقدام به کاهش قیمت و تعرفه خود و رقابتی شدن می‌کرد.

دوم آنکه از ظرفیت خالی فعلی خود استفاده می‌کرد.

سوم آنکه بهای سیم کارت دائمی در بازار را باز هم کاهش می‌داد.

چهارم آنکه به سمت و سوی واگذاری سیم کارت ارزان اعتباری که در دنیا نیز رواج دارد حرکت می کرد.

گفتنی است از تیر ماه سال گذشته تاکنون کمتر از 200 هزار نفر برای سیم کارت دائمی دولتی ثبت نام کرده‌اند که نشان بی‌میلی مردم به این سیم‌کارت‌ها است.

پس چرا باید تجربه واگذاری سیم کارت دائمی تنها با عوض کردن کد داشته باشیم.

  • ۸۷/۰۳/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">