ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

از جشن رایتل تا حذف تالیا

| دوشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۵۴ ب.ظ | ۱ نظر

موبنا – امید همراه – روز گذشته جشن سراسری شدن یک شبه پوشش شبکه رایتل و ایرانسل برگزار شد. بر اساس شرایط سازمان رگولاتوری برای اعطای مجوز به همراه‌اول، دو اپراتور دیگر می‌توانند در تمام کشور از آنتن‌های همراه‌اول استفاده کنند و به این ترتیب با یک مصوبه از بسترسازی‌های 17 سال گذشته این اپراتور بهره‌گیری کنند.

البته این جشن بیشتر رایتل را خشنود کرد چراکه این اپراتور یکشبه ره صد ساله رفت. اما در این میان جای یک اپراتور و مشترکانش خالی بود. واقعیت آن است که تالیا وضع چندان متفاوتی از نظر تعداد کاربران و پوشش شبکه‌ای با رایتل ندارد.

همین چندی پیش بود که تالیا حتی فراخوان شناسایی پیمانکار ارایه خدمات نسل 3 و 4را در رسانه‌های کشور منتشر کرد. اما ظاهرا رگولاتوری تالیا و مشترکانش را از قلم انداخته است.

البته گفته می‌شود تالیا اپراتور نیست بلکه یک پیمانکار مخابراتی است که چندی قبل هم به مخابرات واگذار شد. اگر این چنین است باید پرسید چرا شبکه تالیایی که گفته می‌شود متعلق به مخابرات است هنوز سراسری نشده است. پیش از این نیز قرار بود تالیا مجری ارتباطات روستایی مخابرات شود که این اتفاق نیز رخ نداد.

ماجرای جلسه رومینگ ملی رگولاتوری از جهات مختلفی سوال برانگیز است اما از آنجا که این سازمان با دعوت گزینشی سعی در بی‌پاسخ گذاشتن پرسش‌ها و ابهامات رسانه‌ها شد، به ناچار این مسایل باید به شکلی یکطرفه و بی‌پاسخ مطرح شود.

به این ترتیب باید پرسید، آیا در شرایطی که رایتل و تالیا از نظر میزان مشترک و پوشش شبکه در شرایط تقریبا یکسانی قرار دارند، رگولاتوری نباید یکبار برای همیشه تکلیف تالیا را روشن کند. این در حالیست که تا همین چندی قبل سازمان رگولاتوری در گزارش‌های ارزیابی ماهانه خود از اپراتورهای کشور (برای حمایت یا هر دلیل دیگری) رایتل را جزو اپراتورها محسوب نکرده و اصلا ارزیابی هم نمی‌کرد. اما حالا که حرف از رومینگ ملی و لزوم سرویس‌دهی اپراتورها به یکدیگر می‌شود، رایتل اپراتور محسوب می‌شود و بزرگترین برنده این طرح.

راستی در طرح رومینگ ملی سایر اپراتورها همچون اسپادان چه سرنوشتی دارند؟

  • ۹۳/۰۳/۲۶

نظرات  (۱)

معلوم نیس داره چی پیش میاد به نظرم باید فرصت رو به همه داد رقابت پیش بیاد هر جه اپراتور زیاد بشه امکانات واسه مشتریا(کاربرا) بالا میره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">